همدان نیازمند راه‌اندازی مرکز جامع نگهداری و توانبخشی اتیسم

مدیرعامل انجمن اتیسم استان همدان با بیان اینکه کودکان اتیسم نیاز به مرکز جامع توانبخشی و نگهداری دارند، گفت: اما علیرغم سال‌ها پیگیری این موضوع محقق نشده است.

به گزارش فردای همدان، داود پناهی‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انجمن اتیسم همدان سال ۹۷ با هدف حمایت از بیماران دارای اختلالات اتیسم تاسیس شد و هدف حمایت از فرزندان اتیسم و خانواده‌ها در حوزه مالی و در ادامه خدمات درمانی بود.

مدیرعامل انجمن اتیسم استان همدان با بیان اینکه اکنون 420 کودک اتسیم عضو انجمن می باشند، افزود: امروز در این انجمن غربالگری کودک اتیسم و تشخیص در سنین پایین و ارائه خدمات درمانی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه سالهای اخیر به دنبال راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان اتیسم بودیم تا خانواده‌ها طی چند ساعت استراحتی داشته باشند یا بتوانند بدون دغدغه برخی از کارهای خود را انجام دهند، بیان کرد: همچنین خدمات درمانی در این انجمن مدام به روز‌رسانی می‌شود.

پناهی‌نژاد ادامه داد: در انجمن اتیسم استان خدمات آموزشی تا ۱۲ سالگی ارائه می‌شود چراکه از هفت سالگی آموزش‌ها کندتر می‌شود؛ همچنین تا امروز هیچ درمان دارویی برای درمان کودکان اتیسم موثر نبوده اما کار درمانی، رفتار درمانی و گفتار درمانی نقش مهمی در این اختلال دارند.

مدیرعامل انجمن اتیسم استان همدان با بیان اینکه تضمین آینده کودکان اتیسم دغدغه انجمن است، عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی و نگهداری اتیسم همواره از اولویت‌های انجمن بوده و چندین سال است پیگیری ایجاد این مرکز را داریم و از مسئولان مختلف مطالبه کردیم اما نتیجه نداده جز اینکه پیگیری، شعبانی، نماینده ولی فقیه باعث شده جرقه‌ای در این خصوص رخ دهد.

وی در ادامه گفت: تاکنون دو مکان برای راه‌اندازی این مرکز پیش‌بینی شده است که یکی از آنها، مدرسه‌ای به نام اتیسم است اما آن مدرسه کودک اتیسم را نمی‌شناسد چراکه راه‌اندازی آن با مطالعه پیش نرفت هر چند بعدا تغییر نام یافت و به نام مرکز توابنخشی کودکان نام گرفته است.

پناهی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها درمان تخصصی اتیسم از سوی انجمن اتیسم همدان ارائه می‌شود، اظهار داشت: قبلا از هر ۱۵۰ کودک متولد شده یک کودک مبتلا به اتیسم می‌شد که امروزه از هر ۳۶ تولد به یک نفر رسیده است.

مدیرعامل انجمن اتیسم استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه آمار جدایی در خانواده اتیسم بالاست و آنها نیاز به حمایت دارند، افزود: در انجمن اتیسم در حد توان از خانواده‌ها به ویژه مادر سرپرست خانوار، حمایت‌هایی داریم اما همچنان نیازهایی است که باید برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در انجمن استعدادیابی کودکان اتیسم مورد توجه قرار دارد که طبق آن کلاس‌های حرفه‌آموزی را برگزار می‌کنیم، بیان کرد: طبق تفاهمنامه‌ها با سازمان‌ها به دنبال استفاده کودکان اتیسم و خانواده‌های آنها از فضای تفریحی، سالن ورزشی، پارک و … به صورت اختصاصی بودیم.

پناهی‌نژاد گفت: تاکنون نهادهای خصوصی کمک‌های خوبی از کودکان اتیسم داشته‌اند و در حال حاضر کلینیک دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی در همدان به کودکان اتیسم خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

بیماری اتیسم سه تا چهار برابر در پسران بیشتر از دختران است

رئیس هیات مدیریه انجمن اتیسم استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه بیماری اتیسم سه تا چهار برابر در پسران بیشتر از دختران است، اظهار داشت: چندین عامل بر این بیماری تاثیر دارد که نخستین آن ژنتیک است، یک فرزندی که اتیسم داشته باشد بین ۳۶ تا ۹۵ درصد احتمال اینکه فرزند بعدی اتیسم باشد نیز وجود دارد.

محمدرضا افخمی افزود: دیابت بارداری مادر، مصرف الکل در حین بارداری، خونریزی شدید حین زایمان و بالا رفتن سن والدین و… در ابتلا به اتیسم موثر است و اگر بیماری اوتیسم خیلی شدید باشد زیر یک سالگی هم تشخیص داده می‌شود اما اغلب دو تا هفت سالگی قابل تشخیص است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل در ارتباطات اجتماعی و رفتارها و علایق محدود و تکراری از نشانه‌های بیماری اوتیسم است، بیان کرد: آنها معمولا بازی هدف‌دار ندارند و اغلب دوست دارند انفرادی رفتار کنند و با هم‌سن و سالان خود تعامل نداشته باشند.

افخمی با اشاره به اینکه برخی حرکات تکراری مانند گفتار تکراری، رفتار تکراری یا بیان طوطی‌وار برخی از مسائل در کودکان اتیسم وجود دارد، عنوان کرد: وقتی که صحبت می‌کنند خود را دوم شخص یا سوم شخص خطاب می کنند و یا در برابر تغییرات مقاومت نشان می دهند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کودکان اتیسم عقب‌ماندگی ذهنی دارند و ۱۰ درصد از آنها دارای هوش جزیره‌ای و استعدادهای استثایی می باشند، خاطرنشان کرد: تشخیص کودکان اتیسم تنها بالینی است مثلا با شرح حال گرفتن از والدین، معاینه و مصاحبه انجام می‌شود.