۱۱۵۰ خانوار تعداد عشایر مجاز در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان 1150 خانوار است.

به گزارش فردای همدان، جلسه کارگروه استانی مدیریت چرا برای تنظیم تقویم کوچ بهاره عشایر در سال ١۴٠٣ و برنامه‌ریزی برای مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ به ریاست مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان وسایر اعضای این کارگروه برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در جلسه کارگروه استانی مدیریت چرا برای تنظیم تقویم کوچ بهاره عشایر در سال 1403 و برنامه‌ریزی برای مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ عشایر بر ضرورت همکاری و همیاری همه دستگاه ها در اجرای مدیریت یکپارچه کوچ عشایر تاکید کرد و گفت: استان همدان همه ساله از نیمه اردیبهشت میزبان عشایرانی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمور و غیره بوده که رعایت تقویم کوچ توسط آنان ضرورت دارد.

اسفندیار خزائی افزود: تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان 1150 خانوار است که این تعداد عشایر با 51 هزار واحد دامی مجاز در مساحتی افزون بر 72 هزار هکتار در 65 سامانه عرفی هر ساله از نیمه اردیبهشت ماه به بعد در استان مستقر می شوند.

وی افزود: عشایری که کوچ پاییزه نکرده‌اند و در استان‌های ییلاقی اقدام به اجاره دامداری کرده باشند و در شروع فصل بهار با خروج زود هنگام دام‌های خود موجب ایجاد حس رقابت در شروع کوچ زود هنگام بین عشایر حاضر در استان‌های میان‌بند شده‌اند شناسایی و با آنان برخورد خواهد شد.

خزائی افزود: به کارگیری قرق بان توسط عشایر و حضور فعال در حفاظت و احیای مراتع عشایری به منظور ارتقا ظرفیت و جلوگیری از ورود و چرای زودرس توسط دامداران روستایی، مدیریت یکپارچه در اجرای تقویم کوچ،هماهنگی با پایانه‌های حمل بار در خصوص عدم صدور بارنامه جهت حمل دام عشایر از استان‌های مبدا و میان‌بند به استان‌های مقصد، هماهنگی و اقدام به دستور مقام قضایی در خصوص برخورد با دامداران متخلف، ایجاد اشتغال مولد برای فرزندان عشایر با توجه به عدم امکان صدور پروانه چرای مازاد بر ظرفیت مراتع، افزایش اعتبارات استانی و ملی جهت حفاظت و احیای مراتع، اطلاع رسانی دقیق تقویم کوچ به عشایر از طریق پیامک و توزیع اطلاعیه از مواردی بود که

وی یادآور شد: حضور نماینده سازمان عشایری استان در شهرستان‌ها به ویژه شهرستان ملایر که یکی از مبادی اصلی و پرحاشیه ورود دامداران عشایری به استان همدان است ضرورت دارد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: دامداران عشایر که تقویم کوچ را رعایت نکنند و به صورت زودهنگام وارد سامانه های عشایری استان همدان شوند به آنان خدمات ارائه نخواهد شد.

محمد علی محمدی در جلسه کارگروه استانی مدیریت چرا برای تنظیم تقویم کوچ بهاره عشایر در سال 1403 و برنامه‌ریزی برای مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ اظهار کرد: عشایر از نیمه اردیبهشت اجازه ورود به این استان را دارند بنابراین از ورود زودهنگام آنها به مناطق ییلاقی جلوگیری می شود.

وی خاطر نشان کرد: با بروز رسانی پروانه های عشایر ، دامداران عشایر غیرمجاز شناسایی شده و در این ارتباط با عشایر غیرمجاز و عشایری که دام مازاد دارند برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

محمدی با تاکید بر ضرورت دقت و پیگیری لازم در خصوص مدیریت چرا و ساماندهی کوچ عشایر برای جلوگیری از این معضل به عنوان یک معضل اجتماعی و امنیتی تصریح کرد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام تمهیدات و ملاحظات لازم و بموقع در این خصوص توسط دستگاه های متولی ضرورت دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید در ساماندهی و رعایت تقویم کوچ در مراتع مبدا و میان بند اقدامات و هماهنگی لازم با استان های مجاور انجام شود،یاد آور شد:اطلاع رسانی و آموزش لازم و گسترده در خصوص حفظ منابع طبیعی از طریق رسانه های مختلف و اعزام اکیپ های امور عشایری و منابع طبیعی به استان های مجاور اقدامی تأثیرگذار و ارزشمند به شمار می‌رود.

محمدی با تاکید بر هماهنگی و اطلاع رسانی لازم در خصوص عدم ارائه خدمات برای عشایری که تقویم کوچ را رعایت نکنند، افزود: تمام شهرستان های درگیر موضوع کوچ جلسات شهرستانی خود را برگزارکرده و هماهنگی لازم را در این خصوص داشته باشند.