ظرفیت صادرات گوشت مرغ در همدان وجود دارد

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افزایش 16 درصدی جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 54 هزار تن گوشت مرغ در استان همدان تولید شده است. به‌گزارش خبرنگار فردای همدان، محمدرضا خدابنده‌لو شنبه 5 اسفند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در استان همدان 525 […]

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افزایش 16 درصدی جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 54 هزار تن گوشت مرغ در استان همدان تولید شده است.
به‌گزارش خبرنگار فردای همدان، محمدرضا خدابنده‌لو شنبه 5 اسفند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در استان همدان 525 واحد پرورش مرغ گوشتی وجود دارد، اظهار کرد: در استان همدان 525 واحد مرغ گوشتی دارای پروانه با ظرفیت هر دوره 9 میلیون و 500 هزار قطعه وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 43 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 650 هزار قطعه در استان، افزود:19 واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 450 هزار قطعه در استان همدان وجود دارد که 70 درصد ظرفیت واحدهای مرغ مادر معادل 301 هزار و 675 قطعه فعال است و 3 واحد دیگر رزرو جوجه مادر هستند.

خدابنده‎لو با اشاره به اینکه یک واحد مرغ مادر تخم‌گذار با ظرفیت 30 هزار قطعه در این استان موجود است، بیان کرد: امسال 35 درصد پولت‌ریزی صورت گرفته که به همین میزان افزایش تخم‎مرغ خواهیم داشت.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته 9 هزار و 313 تن تخم‌مرغ در استان همدان تولید شده که در مجموع 15 هزار تن تولید صورت گرفته است و امسال افزایش 35 درصدی انتظار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان گزارشی از آلودگی به آنفلوانزای پرندگان وجود نداشته است، اظهار کرد: چند استان از جمله آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی، البرز، قزوین، تهران، قم و اصفهان قطب تولید تخم‌مرغ کشور هستند که استان‌های تولید انبوه دچار مشکل شدند اما استان همدان از نظر آنفلوانزا پاک بوده و نظر وزارتخانه این است که با تغییر کاربری مرغ گوشتی به مرغ مادر کسری تولید مرغ کشور را جبران کنیم.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه 360 هزار قطعه در 4 واحد پرورش پولت جوجه‌ریزی وجود دارد، یادآور شد: در سال گذشته 12 میلیون قطعه جوجه گوشتی و 9 ماهه امسال 16 میلیون و 500 هزار قطعه تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت مرغ تخم‌گذار در کشور با توجه به آنفلوانزا وضعیت خوبی ندارد و با بیان اینکه در زمینه تأمین گوشت مرغ در استان با افزایش تولید مواجه هستیم، تصریح کرد: برای تأمین مرغ آخر سال به‌صورت گرم مشکلی ندارد و شرکت پشتیبانی مرغ منجمد ذخیره دارد که در صورت مشکل توزیع می‌کند.

خدابنده‌لو با تأکید بر اینکه90 درصد طیور در کشور وارداتی است، ادامه داد: با توجه به نوسانات ارز در ماه‌های اخیر این بخش از نهاده‌ها دچار تغییرات شده و افزایش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: از 525 واحد پرورش مرغ استان، 80 درصد فعال و 20 درصد تعطیل است و برنامه داریم که با سرمایه‌گذار از خارج استان مشارکتی فعال کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در صنعت طیور تولید مرغ سایز است، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های تولید مرغ سایز، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف است.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه مرغ سایز وزن کمتر از 1800کیلوگرم داشته ودوره پرورش آن زیر 42 روز است،  ادامه داد: وزن لاشه مرغ سایز زیر 2کیلو گرم است ونیاز دارویی و واکسن پایین تر بوده و در بافت آنها ذخیره چربی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت صادرات مرغ در استان وجود دارد اما در برخی زمینه‌ها شرایط مناسب نیست، افزود: مرغ مازاد در استان وجود دارد اما مرغ خارج از سایز در صادرات جایگاهی ندارد و اگر شرایط به سمت تولید مرغ سایز برود به طور قطع زمینه صادرات نیز فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اداره مرغداری به شیوه سنتی مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزراتخانه مکانیزاسیون واحدهای تولیدی است و تسهیلاتی در این راستا در اختیار مرغداران داده شده است.

خدابنده‌لو با بیان اینکه نبود زیرساخت‌هایی از جمله کشتارگاه و حمل‌ونقل مانع صادرات مرغ مازاد استان شده است، گفت: در استان همدان 6 واحد کشتارگاه طیور وجود دارد اما به لحاظ کیفی مناسب صادرات نیست و کشتارگاهی که مجهز به خط 2 کشتار بوده در حال پیگیری است اما 2 سال برای متقاعد کردن سیستم بانکی معطل شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: در سال 94 و 95 در مجموع198 واحد از تسهیلات مکانیزاسیون بهره‌مند شدند و در سالجاری نیز تا کنون 65 میلیون و 474 هزار ریال تسهیلات به 154 واحد پرداخت شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: مهسا جعفری