بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرستان همدان

جلسه کارگروه امور زیربنایی و تامین مسکن شهرستان همدان به ریاست مسلم مخفی فرماندار شهرستان همدان برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، در این جلسه مدیر بنیاد مسکن شهرستان همدان گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهرستان شامل پروژه ۱۲۰ و ۶۹۰ و ۶۰۰ واحدی شهرک شهیدبهشتی و ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز شهرهمدان همچنین پروژه های شهرهای جورقان، مریانج و قهاوند و نهضت ملی مسکن روستایی شهرستان همدان ارائه داد.

داود سوری گفت: پروژه ۱۲۰ واحدی با ۱۰۰٪ پیشرفت فیزیکی در حال تحویل به متقاضیان است و تا امروز ۵۰ واحد آن تحویل شده و مابقی واحدها هم به محض دریافت کارت قسط تسهیلات مسکن توسط متقاضیان مشخص شده در سامانه راه و شهرسازی تحویل می شود. پروژه ۶۹۰ واحدی با پیشرفت ۸۵٪ تا پایان سال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و تحویل متقاضیان می شود و پروژه ۶۰۰ واحدی با ۱۰٪ پیشرفت فیزیکی در مرحله اجرای فونداسیون می باشد. پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز در ۸ زون طراحی شده است که ۹۵۸۶ واحد آن در برنامه اخذ پروانه ساخت می باشد و از این تعداد تاکنون برای ۶۳۷۲ واحد پروانه ساخت صادر شده است و مابقی واحدها شامل ۳۲۱۴ واحد منتظر اعلام نظر شورای اسلامی و شهرداری همدان در خصوص اعلام تعرفه می باشد امیدواریم با پیگیری فرماندار محترم در شورای مسکن شهرستان این واحدها نیز بتوانند با تعرفه قبلی پروانه ساخت را دریافت کنند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان همدان در ادامه به مشکلات تصرف برخی از زونها توسط شهرداری همدان پرداخت و بیان کرد: حدود ۸۰۰ واحد در زونهای ۵ ، ۶، ۷ و ۸ درگیر محل ضایعات آسفالت، وسایل اسقاطی و تجهیزات شهربازی، ساختمان نگهبانی و غیره می باشد که امیدواریم در اسرع وقت پاکسازی و تحویل مجموعه راه و شهرسازی و بنیاد مسکن گردد. میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۱ هزار واحدی در برخی زونها حدود۳۰٪ و در برخی بلوکها که دیوارچینی هم به اتمام رسیده حدود۵۰٪ می باشد..

وی با اشاره به ثبت نام ۵۹۷۳ نفر در سامانه راه و شهرسازی در سه شهر جورقان، قهاوند و مریانج و تایید ۱۱۴۷ نفر در این سامانه، گفت: زمین موردنیاز در شهر قهاوند برای متقاضیانی که آورده مرحله اول را واریز کرده اند تامین شده و معرفی نامه متقاضیان به شهرداری جهت طی مراحل اخذ پروانه صادر شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان همدان افزود: همچنین در شهر جورقان نیز بخشی از زمین مورد نیاز تامین شده است و متقاضیان واریز کننده سهم آورده مرحله اول جهت اخذ پروانه ساخت به شهرداری معرفی شده اند. در صورت تفاهم با مالکین و تامین زمین شهر مریانج واگذاری قطعات تفکیکی این شهر نیز در دستور کار قرار می گیرد.

سوری در خصوص مسکن روستایی بیان کرد: بخشی از تعهدات قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن روستایی می باشد که طی ۳ سال گذشته در روستاهای شهرستان همدان۲۲۳۰ متقاضی جهت دریافت تسهیلات مسکن از محل سهمیه ابلاغی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بانکهای عامل شهرستان معرفی شده اند که ۱۶۶۱ واحد موفق به عقد قرارداد شده اند و از این تعداد تاکنون۱۲۰۰ واحد در مرحله اتمام سفتکاری و در آستانه دریافت پایانکار می باشند.

فرماندار همدان در ادامه اظهار داشت: متعهد هستیم که پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در شهرستان به اتمام رسانده و تحویل مردم دهیم که اخیراً وزیر محترم مسکن و شهرسازی نیز بر این نکته تاکید داشتند.

مسلم مخفی عنوان کرد: در جلسه امروز شورای مسکن روند کار دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق، مخابرات و گاز بررسی شد تا زیرساخت‌ها همزمان با ساخت مجموعه‌ها انجام شود.

وی یادآور شد: زمین برای کاربری‌های عمومی در این مجموعه بزرگ نظیر مدرسه، مسجد، مرکز بهداشت، کلانتری و… پیش بینی شده و امروز روند واگذاری زمین برای احداث این مجموعه‌ها بررسی و مقرر شد موانع و مشکلات سریعاً رفع شود.

مخفی تأکید کرد: شخصاً از روند احداث مجموعه بازدید دارم و در جلسه آتی شورای مسکن، مصوبات این جلسه پیگیری می‌شود‌.

وی افزود: برخی اقدامات نیز از سوی شهرداری همدان باید انجام شود که این موارد در حال پیگیری است.

فرماندار همدان خاطرنشان کرد: مسئله مسیر دسترسی پروژه از اولویت برخوردار است و قرار شد که در این خصوص مطالعات لازم انجام و سریع‌تر اقدام شود.