ضعف جسماني توانيابان نبايد به معلوليت اجتماعي آنان منجر شود

گروه جامعه: مدير کل امور اجتماعي استانداري همدان گفت: ضعف و ناتوانايي جسماني توانيابان نبايد به خانه نشيني و معلوليت اجتماعي آنان منجر شود.     به گزارش “فردای همدان”، مهرداد نادري فر در آيين گراميداشت جامعه توانمندان فرهيخته استان همدان افزود: معلوليت اجتماعي زماني به وجود مي آيد که ارتباط اجتماعي توانيابان با جامعه […]

گروه جامعه: مدير کل امور اجتماعي استانداري همدان گفت: ضعف و ناتوانايي جسماني توانيابان نبايد به خانه نشيني و معلوليت اجتماعي آنان منجر شود.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، مهرداد نادري فر در آيين گراميداشت جامعه توانمندان فرهيخته استان همدان افزود: معلوليت اجتماعي زماني به وجود مي آيد که ارتباط اجتماعي توانيابان با جامعه قطع شده و فرد توانياب دچار انزوا و گوشه گيري شود.

وي ادامه داد: بايد عوامل محيطي از جمله ساختارهاي فيزيکي و فضاهاي عمومي به گونه اي طراحي شوند که توانيابان به خاطر ضعف جسماني تمايل خود را براي ارتباط برقرار کردن با جامعه از دست ندهند.

وي تاکيد کرد: فضاي پارک ها و مکان هاي تفريحي بايد براي تردد توانيابان آماده سازي شوند و بايد نوع نگاه و برخورد جامعه ، مسئولان و سازمان ها نسبت به توانيابان تغيير کند.

مديرکل امور اجتماعي استانداري همدان توضيح داد: وقتي يک فرد توانياب به اداره اي مراجعه مي کند نياز به ترحم و دلسوزي ندارد بلکه حق و حقوق قانوني و اجتماعي اش را مطالبه مي کند که بايد مسئولان با حفظ عزت، شان و کرامت افراد با او رفتار و او را از حقوق اجتماعي اش برخوردار کنند.

نادري فر تاکيد کرد: يک توانياب با ضعف جسماني وقتي در سطح شهر تردد مي کند بايد از نگاه هاي ترحم آميز مردم در امان باشد و اين نگاه ترحم آميز افراد است که فرد را منزوي و خانه نشين مي کند.

وي بر اجتماع محور بودن برنامه هاي حوزه توانيابان استان همدان تاکيد و اظهار کرد : هفته بهزيستي فرصتي است تا مسئولان اين حوزه ، عملکرد سال گذشته خود را بيان و برنامه هاي سال آينده خود را اعلام کنند و توانيابان جامعه را از حق و حقوق اجتماعي شان آگاه کنند .

نادري فر تاکيد کرد: بايد از ظرفيت هفته بهزيستي استفاده کنند و اطلاع رساني هاي لازم را انجام دهند.

حدود 36 هزار معلول در استان همدان وجود دارد و براي بيش از 34 هزار نفر از اين افراد در بهزيستي استان همدان پرونده تشکيل شده است.

250 هزار نفر در استان همدان از خدمات بهزيستي بهره مند هستند.