اجرای الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها در دستور کار جهاد کشاورزی استان

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از گام بلند سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای تامین امنیت غذایی و دستیابی به رقم بیش از ۵ میلیون تن محصول در پایان سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش فردای همدان، احمد قدیمی در حاشیه بازدید و جلسه تخصصی با همکاران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان رزن در ادامه سفرهای شهرستانی، با اشاره به گام بلند سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در دولت مردمی سیزدهم در راستای تامین امنیت غذایی و دستیابی به رقم بیش از ۵ میلیون تن محصول طی پایان سال زراعی جاری اظهار داشت: به منظور تحقق شعار سال و نیل به جهش تولید و خودکفایی با مشارکت مردم اقدامات اساسی و برنامه محور در دستور جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با تاکید بر حرکت بر اساس نقشه راه افزود: اجرای الگوی کشت همچنین استفاده بهینه از منابع خدادادی و افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای بهره‌وری زمینه‌ساز تحقق این هدف است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یکی از این اقدامات را عملی کردن سیاست‌های سازمانی در راستای توزیع تسهیلات بانکی بر اساس ظرفیت‌های بخش‌های مختلف و شهرستانی ذکر کرد و یادآور شد: در سال جاری در کنار جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از طریق همایش و سایر روش‌ها، اعطای تسهیلات بانکی ابلاغی متناسب با ظرفیت‌ها از جمله محور اجرای الگوی گشت، توسعه گلخانه‌ها، عملیاتی کردن طرح مولدسازی روستاها، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و ارتقای ظرفیت کمی و کیفی واحدهای دام و طیور با جديت دنبال می‌شود.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه رزن یکی از شهرستان‌های دارای پتانسیل و قابلیت بالا در عرصه کشاورزی است تصریح کرد: در سال گذشته علیرغم محدودیت‌های منابع تسهیلات بانکی تمام پرونده‌های واجد شرایط که دارای اهلیت فنی و اجتماعی بودند متناسب با سهمیه ابلاغی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

قدیمی خاطرنشان کرد: تعدادی از این پرونده‌ها تسهیلات دریافت کردند و بقیه در دست اقدام قرار دارند به طوری که به محض ابلاغ سهمیه جدید در مسیر پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یکی دیگر از محل‌های تسهیلاتی را خط اعتباری مکانیزاسیون برشمرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۲۶۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش مکانیزاسیون شهرستان رزن پرداخت شده به نحوی که رتبه سوم جذب تسهیلات در استان را از آن خود کرده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش یادآور شد: در ادامه رسالت سازمان جهاد کشاورزی با نظر مساعد استاندار همدان و به منظور تعیین تکلیف کشاورزان و بدهکاران به سیستم بانکی، برای تعداد زیادی از طرح‌های مشکل‌دار در حوزه تسهیلات مردمی‌سازی یارانه‌ها از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مصوبه دریافت شده است.

قدیمی با بیان اینکه سهم شهرستان رزن از امهال تسهیلات، ۱۵۵ پرونده بوده است اضافه کرد: با احتساب سایر طرح‌ها این رقم به ۲۱۷ طرح به مبلغ ۶۴۲ میلیارد ریال رسیده است.

وی یکی دیگر از راه‌های کمک به توسعه کشاورزی در استان همدان را دریافت اعتبارات تملک دارایی و عمرانی به منظور عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی، اجرای طرح‌های الگویی و ارتقایی و توانمندی تولیدکنندگان برشمرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان متذکر شد: در این زمینه اغلب روسای کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها با نگاه مثبت و بر اساس دیدگاه کارشناسانه و در نظر گرفتن جایگاه بخش کشاورزی همچنین بضاعت اعتباراتی خود نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز توسعه کشاورزی نگاه ویژه داشتند که قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان‌های نهاوند، ملایر، کبودراهنگ، بهار و فامنین و درگزین در این عرصه پیشتاز و سه شهرستان دیگر در سطح متوسط بودند گفت: متاسفانه شهرستان رزن علیرغم وجود کشاورزان و دامداران مستعد، اراضی قابل توجه و تولیدات مطلوب و نیازمندی اعتباراتی جهت تکمیل پروژه‌های ناتمام، در کمیته برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۲ شهرستان کمتر از سه درصد از کل اعتبارات تصویب شده جهت زیربخش‌های حوزه سازمان جهاد کشاورزی را به بخش کشاورزی اختصاص داده است.

قدیمی با اشاره به اینکه این موضوع اجرای برنامه‌ها، تکمیل پروژه‌ها، و رشد و توسعه متوازن کشاورزی شهرستان را کند کرده است اظهار کرد: اميدوارم در سال جاری با تاسی از شعار سال و در راستای نیل به خودکفایی و تأمین امنیت غذایی این نقیصه رفع شود.

وی در قسمت دیگر از این بازدید پیگیری دریافت اعتبار از محل منابع ملی را از دیگر برنامه‌های در دستور کار سازمان خواند و گفت: شهرستان‌های رزن و درگزین با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی نماینده مردم در مجلس، حمایت‌های استاندار، نظر مساعد مقام عالی وزارت و اهتمام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین همراهی بانک کشاورزی با جذب ۹۵ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ قانون بودجه به منظور استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی از دو طریق احیا و مرمت قنوات و بازسازی کانال‌های آبرسانی و تجهیز و نوسازی مزارع در سطح کشور پیشتاز بوده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان این اقدام کم‌نظیر در دو شهرستان رزن و درگزین را تاثیرگذار دانست.