مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ:

کنترل علف‌های هرز با هدف افزایش تولید گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به ضرورت کنترل علف‌های هرز در مزارع گندم گفت: با کنترل علف‌های هرز شاهد افزایش تولید ۲۲۵ کیلوگرمی گندم در هر هکتار هستیم.

به گزارش فردای همدان، علی سرخوش با بیان اینکه اراضی زیر کشت غلات پاییزه در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ شهرستان کبودراهنگ بیش از ۱۳۲ هزار هکتار است اظهار کرد: این میزان بیش از یک چهارم سطح زیر کشت غلات استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت گندم دیم شهرستان نیز ۱۱۰ هزار هکتار است که حدودا یک سوم سطح کشت گندم دیم استان را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: در سال زراعی جاری بارش نزولات آسمانی از پراکنش مطلوبی در شهرستان برخوردار بوده از همین رو سطح سبز گندم دیم شهرستان نسبت به سنوات گذشته مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ یکی از اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان را حفاظت از محصول گندم و جو کشت شده دانست و گفت: در این راستا انجام به موقع و موثر عملیات کنترل علف‌های هرز و سن غلات می‌تواند این هدف را محقق سازد.

وی با اشاره به اینکه آب مهمترین عامل محدودکننده تولید در دیمزارهاست افزود: علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب به شمار می‌رود و تحقیقات زیادی تاثیر علف‌های هرز را در کاهش محصول دیم تایید کرده است.

سرخوش در ادامه با تاکید بر اینکه میزان این کاهش از ۲۵ تا ۴۰ درصد تخمین زده شده است خاطرنشان کرد: قدرت رقابتی علف‌های هرز بیشتر از گندم است و به دلیل ساختار ریشه‌ای قوی حجم قابل توجهی از آب ذخیره شده در خاک را جذب می‌کند بنابراین مانع رشد محصول اصلی می‌شود.

وی اقدام به موقع بهره‌برداران در این حوزه را موثر اعلام کرد و افزود: اقدام به موقع با هزینه کم این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند از همین رو آگاهی کشاورزان در کاهش هزینه‌های مبارزه نقش بسزایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ در بخش دیگر یادآور شد: هزینه یک لیتر سم علف‌کش ۳۰۰ هزار تومان، هزینه سمپاشی ۳۰۰ هزار تومان و جمع هزینه‌های کنترل علف‌های هرز جمعا ۶۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

وی در ادامه متذکر شد: با کنترل علف‌های هرز شاهد افزایش تولید ۲۲۵ کیلوگرمی گندم در هر هکتار هستیم که با قیمت خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ افزایش درآمد کشاورز بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد همچنین با کسر مبلغ هزینه سمپاشی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به سود کشاورزان است.

سرخوش در پایان کنترل همزمان سن غلات و علف‌های هرز را مزیت نسبی مبارزه با آفات و علف‌های هرز خواند و اضافه کرد: با مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان، شعار سال و جهش در تولید گندم دیم شهرستان محقق می‌شود.