نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
جلسه کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با موضوع بررسی فرآیند گردشگری همدان ۲۰۱۹ با حضور رییس و اعضاء کمیسیون، کارشناسان کمیته گردشگری مرکزمطالعات و پژوهش های شورا، مدیر عامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و سرمایه گذاری شهرداری ، مدیران مجموعه های مرتبط حوزه گردشگری، رییس هیات مدیره و مدیر عامل خانه مطبوعات، نماینده جامعه هتل داران، رؤسای انجمن های صنفی آژانس های مسافرتی و راهنمایان گردشگری و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش فردای همدان، رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایهگذاری و گردشگری شورا در این جلسه به اهمیت برندسازی در شهر همدان اشاره کرد و گفت: برندسازی نوعی سرمایهگذاری محسوب می شود که متاسفانه در این زمینه در همدان اقدام خوبی صورت نگرفته است.
حسین قراباغی با اشاره به فرآیند اداری و طولانی شدن روند صدور مجوز در امر سرمایهگذاری، افزود: سلسله مراتب اداری باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاران می شود و نباید با ایجاد موانع، انگیزه سرمایه گذار را کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه گلایه مندی مردم و سازمان ها بر این است که چرا سرمایهگذاری در همدان محقق نمی شود، اضافه کرد: شورا و شهرداری در تدوین تعرفه عوارض سال ۹۸ موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داده و تخفیف هایی نیز در این خصوص لحاظ کرده است.
قراباغی از تهیه طرح “شهر گردشگر” توسط کمیته گردشگری کمیسیون متبوع در مرکز مطالعات و پژوهش های شورا خبر داد و ضمن طرح موضوع یاد شده در شورای شهر همدان، یادآور شد: شهر گردشگر پیشنهادی برای برندسازی همدان حتی در سطح جهانی است که تحقق آن می تواند پویایی و رونق اقتصادی استان و شهر همدان را به دنبال داشته باشد.
وی تحقق “شهر گردشگر” را نیازمند مشارکت و همکاری سایر ارگان ها و سازمان های مربوط برشمرد و اضافه کرد: در این راستا شورا و شهرداری از نظر و پیشنهادهای ارزشمند صاحب نظران و کارشناسان دیگر نیز استقبال میکند.
وی با اشاره به ظرفیت، امکانات و بسترهای موجود شهر همدان در جذب گردشگر و سرمایه گذار، اظهار کرد: همدان علاوه بر اینکه باید به عنوان شهر گردشگر در سطح کشور مطرح شود، باید ظرفیت های این کهن شهر همدان را نیز در جهان معرفی کنیم.
وی با اشاره به اتمام سال ۲۰۱۸ و عنوان همدان “پایتخت گردشگری جهان اسلام” در این سال، اظهار کرد : برای رسیدن به شهر گردشگر دستاوردهای همدان 2018 نباید فراموش و رها شود بلکه نیازمند تقویت و برنامه ریزی هدفمند در سال میلادی جدید برای جذب سرمایه گذار باشد.
حسین قراباغی اظهار داشت: رویداد همدان 2018 گردشگری همدان را در سطح جهان ارتقاء بخشیده و این روند باید در سال جاری میلادی شتاب بیشتری داشته باشد.
قراباغی با اشاره به این که شهرداری همدان در این رویداد عملکرد خوبی ارایه نمود؛ گفت: شهردار همدان اقدام های پررنگی را در راستای توسعه گردشگری داشته تا جاییکه بر اساس گزارش وزارت کشور ، امسال از شهرهای برتر در پذیرایی از مهمانان نوروزی و تابستانی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بستر و زمینه سرمایه گذاری توسط مدیریت شهری همدان فراهم شده است، اضافه کرد: در رویداد 2018 مدیریت شهری حدود 20 میلیارد ریال در راستای خدمات شهری، آماده سازی، تبلیغات و سایر مسئولیت های محول شده هزینه نموده است که در این راستا هدف؛ کمک به توسعه بخش گردشگری بود.
رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: قصد داریم به صورت جامع و کامل موضوع های مرتبط به گردشگری همدان در سال ۲۰۱۹ در حوزه مدیریت شهری را پیگیری کنیم.
قراباغی با اشاره به اینکه شهر گردشگر طرح گسترده ای است که می توان با لحاظ استانداردهایی آن را اجرایی کرد؛ افزود: لازمه توسعه و تقویت صنعت گردشگری، جذب سرمایه گذار است که باید تلاش کنیم زیرساخت های لازم توسط دستگاه های اجرایی و مرتبط با این حوزه مهیا شود.
وی با اشاره به نگاه خاص اعضاء شورای شهر به مباحث مرتبط با گردشگری؛ یادآور شد: در تدوین تعرفه عوارض سال ۹۸ مباحث گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفت.
قراباغی گفت: هم اکنون پارک ولایت و پارک 250 هکتاری سد اکباتان به عنوان منطقه گردشگری برای سرمایه گذاری معرفی شده ضمن این که اتصال تپه عباس آباد به دره مرادبیک و خورزنه نیز جزء برنامه های اجرایی ما به عنوان؛ محورهای گردشگری و در راستای رونق گردشگری قرار گرفته است.
رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به طرح های تشویقی برای جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری افزود: حمایت از خانه های بوم گردی، رستوران های سنتی و هتل های سنتی با رایگان کردن عوارض را می توان یکی از طرح های تشویقی مدیریت شهری برشمرد.
وی افزود: عملیات اجرایی و ساخت 12 هتل شهر همدان که در 40 سال گذشته بی سابقه بوده نیز ثمره طرح های تشویقی از جمله عوارض رایگان ساخت از سوی شورا و شهرداری همدان و ترغیب سرمایه گذار در این بخش است.
قراباغی اضافه کرد: ساختار فعلی سرمایه گذاری در همدان مناسب نیست و امیدواریم با تدبیر مسئولان ارشد استان این خلاء برطرف شود.
بهره گیری فن آوری در حوزه گردشگری
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه از آمادگی شورا و شهرداری برای کمک به حوزه گردشگری خبر داد و یادآور شد: گردشگری نیاز به یک اکوسیستم دارد و صرفاً شورا و شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی توانند در این زمینه وارد شوند.
حمید بادامی نجات با بیان اینکه سیستم قوانین شهرداری به صورت مدیریت جامع شهری نیست؛ افزود: شهرداری به عنوان یک دستگاه یا نهاد مردمی میتواند در حوزه گردشگری مشارکت کند اما متولی اصلی در این زمینه نیست.
وی با تاکید بر اینکه نباید اکوسیستم را در حوزه گردشگری نادیده گرفت، یادآورشد: همدان برند و ظرفیتهای بالایی در حوزههای مختلف برای سرمایهگذاری و گردشگری دارد که باید در جذب گردشگر از آن بهره گرفت.
وی اضافه کرد: در تدوین طرح “شهر گردشگر ” نباید از حوزه فن آوری چشمپوشی کرد، چرا که ذائقه گردشگران از سنتی تغییر کرده و بهره گیری فن آوری در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.
رئیس کمیسیون نظارت بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان هم با تأکید بر اینکه همه باید برای رونق گردشگری شهر و استان تلاش کنیم، افزود: شورای شهر همدان در کنار فعالیتهای خود اقداماتی را در خصوص گردشگری و سرمایهگذاری انجام داده است به گونه ای که در تدوین عوارض محلی سعی کرده نظرات اکثر دستگاههای اجرایی و صاحبان فکر و اندیشه های نو در حوزه مدیریت شهری را برای گردشگری و حمایت از سرمایه گذار را اخذ کرده تا در تدوین سطوح مربوط به حوزه گردشگری بتواند در صدور مجوزها تسهیل ایجاد نماید.
سید مسعود عسگریان با اشاره به طرح “شهر گردشگر” اضافه کرد: در این راستا لازم است هرگونه اقدام یا وظایفی که شورا و شهرداری میتواند اعمال کند به شورا ارائه نموده تا در برنامه های سال ۹۸ لحاظ شود.
گفتنی است، در این جلسه طرح پیشنهادی شهر گردشگر به عنوان برند همدان 2019 مطرح و مقرر شد دستگاههای اجرایی و سایر بخش های مرتبط با گردشگری در حوزه فعالیت خود نظر، پیشنهاد؛ راهکار عملیاتی و شاخصه های لازم را بیان کنند.