مدال ریو هدف من است

مه‌لقا جام‌بزرگ عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ، همین روزها عازم مسابقات المپیک ریو 2016 می‌شود. او که فعالیت ورزشی‌اش را با والیبال آغاز کرده این روزها امید ایران برای کسب مدال در رشته تیراندازی است.     به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، مه‌لقا جام‌بزرگ عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ، […]

مه‌لقا جام‌بزرگ عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ، همین روزها عازم مسابقات المپیک ریو 2016 می‌شود. او که فعالیت ورزشی‌اش را با والیبال آغاز کرده این روزها امید ایران برای کسب مدال در رشته تیراندازی است.

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، مه‌لقا جام‌بزرگ عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ، همین روزها عازم مسابقات المپیک ریو 2016 می‌شود. او که فعالیت ورزشی‌اش را با والیبال آغاز کرده این روزها امید ایران برای کسب مدال در رشته تیراندازی است.  عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ و اعزامی به المپیک ریو درباره وضعیت همدان در تیراندازی اظهار می‌‌کند: در همدان ظرفیت‌های خوبی داریم. زمانی که من وارد اردوی تیم ملی جوانان شدم همراه من 4 یا 5 نفر دیگر نیز از همدان عضو تیم ملی جوانان شدند و تا چند وقت پیش هم در تیم حضور داشتند.  وی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در تیم ملی تپانچه هستند همدانی‌اند، عنوان می‌کند: تیمی که در حال حاضر در همدان داریم تیم بسیار خوبی در سطح استان و کشور است.  جام‌بزرگ می‌گوید: تیراندازی ایران هم نسبت به جهان در موقعیت خوبی قرار دارد و یکی از مدعیان جهانی است. کما اینکه در بازی‌های آسیایی مدال نقره گرفتیم و با اختلاف خیلی کم دوم شدیم. تا چند وقت پیش نفر اول رنکینگ جهانی، ایرانی بود و 3 نفر از ورزشکاران ایرانی جزو 10 نفر برتر در دنیا هستند.

 

مشکل تجهیزات

عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ با بیان اینکه مشکلات همیشه بوده و هست، اظهار می‌کند: تا چند وقت پیش هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردیم و به خصوص در رشته خفیف مشکل فشنگ داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ورزشکاران تیراندازی سعی کردند با همه مشکلات کنار بیایند، خاطرنشان می‌کند: کمبود تجهیزات از جمله مشکلات این رشته است که در ماه‌های اخیر سعی شده این کمبودها تا مقداری جبران شود اما این چند ماه کافی نیست چراکه برای قهرمانی در المپیک، باید از دوره قبل برای دوره بعدی فکر و برنامه‌ریزی کرد.

جام‌بزرگ با بیان اینکه ما تیراندازان فکر می‌کردیم اگر در بازی‌های آسیایی مدال بگیریم اوضاع خیلی فرق می‌کند، اظهار می‌کند: بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو تغییر محسوسی در اوضاع‌ تیراندازی نداشتیم و همچنان کمبود بودجه وجود داشت.

این بانوی همدانی می‌افزاید: برای مثال وقتی می‌خواهم روی خط بروم به من می‌گویند فشنگ نیست. نمی‌دانم با این مشکلات چه اتفاقاتی خواهد افتاد.  وی با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف تجهیزاتی با سایر تیراندازان دنیا داریم، عنوان می‌کند: با وجود تمام این اختلاف امکاناتی، همه نفرات، تیراندازان و مربی‌ها تلاش می‌‌کنیم در المپیک ریو بهترین نتیجه را بگیریم.

 

آغاز فعالیت ورزشی

عضو تیم ملی تیراندازی با تفنگ با اشاره به آغاز فعالیت ورزشی‌‌اش اظهار می‌کند: ابتدا والیبال کار می‌کردم و به دلیل مصدومیتی که برایم پیش آمد، پزشک ارتوپد گفت نباید ورزش‌های رزمی و توپی انجام دهم. اطلاعاتی از ورزش‌ها کسب کردم و متوجه شدم به تیراندازی علاقه دارم و پس از مشورت با پدر و مادرم وارد کلاس آموزشی این رشته شدم.

جام‌بزرگ در پاسخ به این سؤال که به مردم چه قولی برای المپیک ریو می‌دهید، ادامه می‌دهد: من برای این المپیک خیلی تلاش کرده‌ام و جدای از پدر و مادرم، مربی‌هایم و همچنین مسئولان اداره‌ کل ورزش و جوانان استان همدان را خیلی زحمت داده‌ام.

امیدوارم با دعای همه مردم به خصوص هم‌استانی‌هایم با یک نتیجه بسیار خوب، این خستگی‌ها را از تن همه بیرون کنم.

وی با تشکر ویژه از خانواده‌اش اظهار می‌کند: از تک‌تک هم‌وطنانم تقاضا دارم برای موفقیت همه اعضای تیم ملی به خصوص تیم ‌ملی تیراندازی دعا کنند.

 

افتخارها

مه‌لقا جام‌بزرگ از سال 86 تیراندازی را شروع کرد، سال 87 وارد تیم ملی جوانان شد و از سال 88 به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد. وی اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت؛ همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. جام‌بزرگ در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند؛ البته در این بازی‌ها با کسب ۳۹۱ امتیاز و رتبه چهل و سوم از دور رقابت‌ها حذف شد. وی با کسب مدال نقره بخش 3 وضعیت قهرمانی آسیا، در سال 2016 در دهلی جواز حضور در المپیک 2016 ریو را به دست آورد. وی به همراه زهرا هاشمی ووشوکار، تنها ملی‌پوشان با پوشش چادر تیم‌های ملی بانوان ایران هستند. حجاب وی مورد تشویق مقام معظم رهبری در سال 91 قرار گرفت.

نویسنده: مهری درویش قنبر