تیراندازان همدان به هدف می‌زنند

مربی همدانی تیم ملی تیراندازی با تفنگ که همراه تیم به المپیک ریو سفر می‌کند با اشاره به این‌که در کشور رقیب‌های زیادی داریم که برای کسب مقام اول تا پنجم تلاش می‌کنند، می-گوید: همدان جایگاه ویژه‌ای دارد و قطب تیراندازی و از برترین‌های ایران محسوب می‌شود.     به گزارش “فردای همدان” و به […]

مربی همدانی تیم ملی تیراندازی با تفنگ که همراه تیم به المپیک ریو سفر می‌کند با اشاره به این‌که در کشور رقیب‌های زیادی داریم که برای کسب مقام اول تا پنجم تلاش می‌کنند، می-گوید: همدان جایگاه ویژه‌ای دارد و قطب تیراندازی و از برترین‌های ایران محسوب می‌شود.

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری سکینه خدابنده‌لو اظهار می‌کند: همدان ظرفیت خوبی در تیراندازی دارد. زمانی که مربی بودم 12 نفر از همدان همزمان به تیم ملی این رشته دعوت شدند.ورزشکار شاخص آنها مه‌لقا جام‌بزرگ بود که توانست به 2 المپیک پشت سرهم راه پیدا کند و سهمیه بگیرد.

 

نگاه ویژه فدراسیون

خدابنده‌لو با بیان این‌که فدراسیون تیراندازی نگاه ویژه‌ای به استان همدان دارد، خاطرنشان می‌کند: این نگاه ویژه به دلیل مدال‌آوری‌ها، قهرمانی‌ها و رتبه‌های پی در پی ورزشکاران همدانی در سطح کشور است.

وی اظهار می‌کند: البته استان‌هایی که در رقابت هستند هر سال تغییر می‌کنند اما از بهترین‌های آنها تهران، مرکزی، اصفهان است. قبلاً آذربایجان شرقی هم بود که به تازگی تیراندازی آنها افت کرده است.

مربی اعزامی رشته تیراندازی با تفنگ به المپیک ریو می‌افزاید: بیشتر استان‌های حاضر در مسابقات به صورت باشگاهی شرکت می‌کنند که از جمله می‎توان به باشگاه مقاومت، باشگاه پاس و باشگاه نیروی زمینی اشاره کرد. به تازگی تیراندازی با تفنگ استان قزوین روی کار آمده و تیراندازی آنها در حال پیشرفت است.

 

کمبود امکانات

خدابنده‌لو با اشاره به زیرساخت‌های رشته تیراندازی با تفنگ در استان همدان ادامه می‌دهد: متاسفانه از نظر تجهیزات در استان مشکل داریم و زیرساخت‌ها آن طور که باید فراهم  نیست.

وی با تاکید بر این‌که رشته تیراندازی از نظر تامین تجهیزات، رشته پر هزینه‌ای است، می‌گوید: برای تامین تجهیزاتی از جمله فشنگ و سلاح‌ بسیار مشکل داریم. اگر این مشکلات حل شود و شاهد نگاه حرفه‌ای‌تر به این رشته ورزشی باشیم، «مه‌لقا جام‌بزرگ»‌های زیادی در استان و کشور خواهیم داشت. این مربی با بیان این‌که خوشبختانه یک سالن اختصاصی به این رشته داده شده تا بتوانیم مسابقات کشوری را در آن برگزار کنیم، عنوان می‌کند: وجود سلاح‌های از رده خارج مشکل‌ساز است که باید به این مسأله رسیدگی شود.

 

حمایت

مربی اعزامی رشته تیراندازی با تفنگ به المپیک ریو می‌گوید: زمانی که به عنوان مربی تیم ملی به تهران رفتم اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان از من حمایت کرد، اما دوست دارم زمانی که در سطح ملی هستم بیشتر حمایت شوم.

وی با اشاره به این‌که گاهی در حق ورزشکار کوتاهی می‌شود، بیان می‌کند: در زمانی که امید به حمایت از استان داریم این اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مثال در 2 بازی مهم آسیایی اسم من از کاروان اعزامی خط خورد. آن موقع واقعاً دوست داشتم استان همدان پیگیر این قضیه باشد.

 

مقایسه با دیگر کشورها

این مربی رشته تیراندازی با تفنگ در مورد جایگاه رشته تیراندازی در کشورهای دیگر بیان می‌کند: اخیرا در برانشوی هانوفر آلمان اردو داشتیم. نکته قابل توجه این که این شهر بسیار کوچک با امکانات بسیار پیشرفته در سطح بین‌المللی مسابقات را برگزار می‌کرد.

وی افزود: وقتی در شهرهای بسیار کوچک که به تعبیری حتی می‌توان آنها را در حد یک روستا نامید، اینگونه تجهیزات ورزشی هست طبیعی است که  آنها بتوانند در رشته‌های ورزشی به‌خصوص تیراندازی با تفنگ پیشرفت ‌کنند. خدابنده‌لو با اشاره به این‌که در مقایسه با دنیا استان‌های ما کمترین امکانات را دارند، ادامه می‌دهد: امید می‌رود که روزی مشکلات تیراندازی، تجهیزات، فشنگ و سلاح‌ها در ایران رفع شود تا بیش از پیش در دنیا بدرخشیم و شاهد تیراندازان بهتری  باشیم.

 

وضعیت مربیان

مربی اعزامی رشته تیراندازی با تفنگ به المپیک ریو در پاسخ به این سوال که وضعیت مربیان ایرانی به چه شکل است، می‌گوید: برای کلاس مربیگری مربی‌های ایران از مربی‌های تراز اول جهانی استفاده می‌شود که همگی از مدرسان مطرح رشته تیراندازی هستند و به خوبی تدریس می‌کنند. وی با بیان این‌که بسیاری از مربی‌ها به شکل شخصی برای به روز شدن دانش حرفه‌ای اقدام می‌کنند، ادامه می‌دهد: فدراسیون نیز تا جایی که بتواند از مربیان حمایت می‌کند اما متاسفانه فدراسیون ما کمترین بودجه و بیشترین خرج را دارد ولی با این حال تلاش می‌کند که دوره‌ها را برگزار کند. خدابنده‌لو در موردالمپیک ریو 2016 گفت: به غیر از مدال به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم و مطمئن باشید برای دستیابی به این هدف تمام تلاشمان را می‌کنیم. به هرصورت به دعای خیر مردم و لطف خدا امیدواریم.

 

18 سال مربیگری

سکینه خدابنده‌لو، سرمربی تیم ملی تپانچه، سال 1378 به صورت اتفاقی وارد رشته تیراندازی شد. بلافاصله بعد از چند ماه کارت مربیگری گرفت و همزمان با تیرانداز بودن، مربیگری هم می‌کرد. وی 18 سال است که مربیگری می‌کند. خدابنده‌لو یک سال است که سرمربی تیم ملی تپانچه است.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر