«تی.آر.ایکس» ؛ ورزش با جاذبه

ورزش تی.آر.ایکس ورزش نوینی است که باعث بالا بردن آمادگی جسمی و روحی، استقامت، انعطاف‌پذیری و هماهنگ‌سازی کارکرد اعصاب و عضلات می‌شود.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، تی.آر.ایکس ورزشی نوین و کاملا منحصربه‌فردی است که به لحاظ مزایای فراوان از سال ۲۰۰۹ جایگزین ورزش رسمی نیروهای نظامی، ارتش […]

ورزش تی.آر.ایکس ورزش نوینی است که باعث بالا بردن آمادگی جسمی و روحی، استقامت، انعطاف‌پذیری و هماهنگ‌سازی کارکرد اعصاب و عضلات می‌شود.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، تی.آر.ایکس ورزشی نوین و کاملا منحصربه‌فردی است که به لحاظ مزایای فراوان از سال ۲۰۰۹ جایگزین ورزش رسمی نیروهای نظامی، ارتش و کماندوهای تحت آموزش برخی از کشورهایی شده است که از لحاظ قدرت نظامی در رده بالایی قرار دارند.

این ورزشِ نوین بر پایه استفاده از جاذبه زمین و وزن بدن ورزشکار بنا شده است. به صورتی که در تمامی تمرینات ورزشی با تی.آر.ایکس، بدن باید با زاویه اریب نسبت به زمین قرار گیرد و هر‌اندازه ورزشکار در این رشته پیشرفته‌تر باشد زاویه بدن او نسبت به زمین کمتر می‌شود.

در تمامی حرکات این نکته باید رعایت شود که بدن همیشه باید حالت صاف خود را حفظ کند.

در استان همدان بالغ بر 12 هزار نفر در رشته‌های آمادگی جسمانی، پیلاتس و زیرمجموعه‌های آن فعالیت می‌کنند. یکی از این زیرمجموعه‌ها ورزش تی.آر.ایکس است.

 

۱۴۰۰ حرکت متفاوت

یک مدرس فدراسیون و مربی ورزش تی.آر.آیکس می‌گوید: با ارائه یک برنامه‌ریزی 4 ماهه هر ورزشکاری حتی از سطح مبتدی می‌تواند به سطح مطلوب برسد.

بهار یوسفی‌صفت اظهار می‌کند: تی.آر.ایکس وسیله‌ای است شامل یک بند ورزشی با طراحی منحصر به فرد از جنس بند چتربازی به اضافه 2 عدد دستگیره و یک قلاب که در بالای بند قرار گرفته است.

وی می‌گوید: این ورزش ۱۴۰۰ حرکت متفاوت دارد و همگی حرکات به صورت علمی طراحی شده‌اند به نحوی که تمامی عضلات از انگشتان پا تا عضلات گردن و پشت سر را درگیر می‌کند و پرورش می‌دهد؛ برای مثال در این ورزش فقط ۶۲ نوع حرکت شکم طراحی شده است.

 

کاربردهای پزشکی و توانبخشی

یوسفی‌صفت اظهار می‌کند: این ورزش کاربردهای پزشکی و توانبخشی نیز دارد. از جمله به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، عضلات، تاندون، رباط و مفاصلی که بر اثر حرکات ورزشی اشتباه دچار آسیب شده‌اند و حتی ورزشکارانی که دچار نقص عضوهای مادرزادی هستند کمک می‌کند.

این مربی ورزش تی.آر.ایکس با بیان اینکه این ورزش تأییدیه‌های استاندارد جهانی و FDA امریکا دارد، خاطرنشان می‌کند: بالا بردن آمادگی جسمانی، استقامت، انعطاف‌پذیری، قدرت جسمانی، چابکی، فیزیوتراپی، هماهنگ‌سازی کارکرد اعصاب و عضلات در 7 طبقه مختلف قدرتی، سرعتی، استقامتی، تعادلی، کششی تمرکزی و انعطافی از اهداف اصلی این ورزش است.

 

بالا بردن استقامت بدنی

یوسفی‌صفت با اشاره به مزایای عمومی این رشته، اظهار می‌کند: بالا بردن قدرت و استقامت بدنی تا بالاترین حد امکان جمله مزایای آن است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف ورزشکاران ما در بخش Core Muscle است، می‌افزاید: ناحیه Core Muscle اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه وظیفه آن وصل کردن نیم‌تنه بالا به نیم‌تنه پایین بدن است که با تمرینات مداوم تی.آر.ایکس به آسانی تقویت می‌شود.

این مربی ورزش تی.آر.ایکس می‌گوید: تغییرات ظاهری و فیزیکی بدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توان چربی‌سوزی تا ۱۶۰۰ کالری در زمانی بین ۵۰ تا ۷۰ دقیقه، انفجار عضله برای کسانی که نیاز یا علاقه به حجم دادن یا کوچک کردن عضلات بدن خود دارند و بیشترین میزان عضله‌سازی در کمترین زمان ممکن نسبت به سایر ورزش‌ها از دیگر مزایای عمومی این ورزش است.

 

بالا بردن تعادل ذهنی

یوسفی‌صفت با اشاره تفکیک عضلات و پرورش دادن کوچک‌ترین عضلات بدن بیان می‌کند: تمامی عضلات بدن برای حفظ شیب و صاف بودن بدن، در تمام طول تمرین درگیر هستند.

یوسفی‌صفت با تأکید بر اینکه هماهنگ‌سازی عملکرد عصب و عضله که باعث بالا بردن تعادل ذهنی و فیزیکی می‌شود از فواید این ورزش است، عنوان می‌کند: همچنین تی.آر.ایکس باعث بهبود عملکرد قلب، عروق و سوخت و ساز بدن می‌شود.

این مربی تی.آر.ایکس با بیان اینکه این ورزش مناسب برای تمامی گروه‌های سنی، آقایان و بانوان است، ادامه می‌دهد: تی.آر.ایکس با وزن 810 گرم قابل حمل و نصب در هر نقطه حتی در منزل است.

وی با اشاره به اینکه تی.آر.ایکس قابلیت ترکیب با ورزش‌های دیگر همانند کار با وزنه، کتل بل، مدیسین بال و سایر ادوات ورزشی را دارد، توضیح می‌دهد: این ورزش مناسب برای تمرین بدنسازی تیم‌های مختلف ورزشی است.

یوسفی‌صفت خاطرنشان می‌کند: امروزه تیم‌های مهم از جمله راگبی، تنیس، بیسبال و فوتبال در کشورهای پیشرو در ورزش این روش را در پیش گرفته‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

 

تفاوت نرمش و ورزش

وی در ادامه در مورد تفاوت نرمش و ورزش، اظهار می‌کند: بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های ورزشی عصر و بدترین زمان صبح است.

یوسفی‌صفت می‌افزاید: بعضی از افراد صبح زود از خواب برخاسته و شروع به ورزش می‌کنند در صورتی که در این وقت از روز قند خون و همچنین دیگر عوامل انرژی‌زای بدن در حداقل خود قرار دارند و ورزش می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند، در صورتی که پیاده‌روی و نرمش صبحگاهی می‌تواند باعث شادابی و نشاط در طول روز شود.

این مدرس فدراسیون بیان می‌کند: نرمش عبارت از حرکات کششی و نرمشی است که در همه جا و همه وقت می‌توان آن را انجام داد، اگر جنبه‌های مدیتیشن و تمرکز را از یوگا برداریم، حرکات یوگا را می‌توان نرمش نامید.

وی با بیان اینکه نرمش بدون بالا بردن زیاد ضربان قلب عضلات بدن را کشش داده و به شادابی بدن می‌انجامد، ادامه می‌دهد: نرمش با به گردش درآوردن جریان خون در تمام قسمت‌های بدن خصوصا در آغاز روز نشاط را به ارمغان می‌آورد و مشکلی هم با پایین بودن قند خون ندارد.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر