ضرورت اجرای طرح شورای اجتماعی محلات در همدان

  رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر ضرورت اجرای طرح شورای اجتماعی محلات گفت: انتظار می‌رود این طرح به صورت پایلوت در چند نقطه شهر اجرایی شود، البته شرایط و نظارت بر اجرای مناسب طرح باید به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار ‌گیرد. به گزارش “فردای همدان”، رضوان سلماسی در جمع خبرنگاران […]

 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر ضرورت اجرای طرح شورای اجتماعی محلات گفت: انتظار می‌رود این طرح به صورت پایلوت در چند نقطه شهر اجرایی شود، البته شرایط و نظارت بر اجرای مناسب طرح باید به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار ‌گیرد.

به گزارش “فردای همدان”، رضوان سلماسی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت شورای اجتماعی محلات افزود: به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، بهتر است بافت های اجتماعی یکسان مانند شهرک‌ها، بافت‌های سنتی شهری، نقاط برخوردار و کم‌برخودار در تقسیم‌بندی محلات در اجرای طرح شورای اجتماعی محلات لحاظ شود.

 

وی با بیان اینکه اکثر اعضای شورای اجتماعی محلات مجموعه‌ای متشکل از کارشناسان و نخبگان محلی هستند که بازوان فکری مدیریت شهری را شامل می‌شوند، افزود: باید روند کار را به گونه‌ای پیش ببریم که با چالش کمتری مواجه شویم.

 

سلماسی با اشاره به اینکه ایجاد شوراهای فرهنگی در محلات و تشکیل پارلمان‌های محله ‏ای در سطح شهر از مهم‏ ترین دغدغه ‏ها در زمینه محله محوری است، افزود: در شرایط کنونی تنها نهاد مردمی سطح شهر، شهرداری است که محله‌ محوری از مهمترین برنامه ‏های راهبردی و بنیادی این سازمان در حوزه فرهنگی است.

 

شوراهای اجتماعی به محلات هویت می‌بخشند

وی همچنین با تأکید بر اینکه شوراهای اجتماعی، هویت از دست رفته محله‌ها را احیا می‌کند، بیان کرد: با افزایش جمعیت شهرها و روند شهرنشینی در جامعه، پرداختن به تمام جوانب زندگی شهرنشینی اعم از امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و حتی سیاسی مستلزم مشارکت اجتماعی و داوطلبانه مردم و مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی در فرایند برنامه‌ریزی و توسعه شهری است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان معتقد است: شهروندان در مدیریت شهری که به طور مستقیم بر زندگی آنها تأثیر می‌گذارد، سهیم هستند؛ علاوه بر این به دلیل گستردگی مشکلات و دغدغه‌های کلانشهری همچون همدان، مشارکت واقعی و معنا دار مردم در فرآیندهای برنامه‌ریزی و توسعه آن مورد تأیید برنامه‌ریزان شهری بوده است که این مهم بیش از هر چیز در سطح خرد و محله ای ضرورت می‌یابد.

 

سلماسی افزود: اهدافی چون تقویت محلات، افزایش ارتباط و اعتماد متقابل بین ساکنین محلات و شهرداری، ارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش همبستگی در سطح محلات، جلب مشارکت مردم و تشکل‌های مردم نهاد و…، بهره‌برداری از شبکه گسترده ارتباطی با مردم و افزایش مشارکت و نظارت همگانی در نقشه راه شورای اجتماعی محلات باید ترسیم شود.

 

وی گفت: محله، کوچکترین واحد تقسیمات شهری است که دارای هویت، همبستگی و شعاع عملکردی انسانی و خدمات تعریف شده است که بر اساس آخرین تقسیم بندی جغرافیایی، شهر همدان به 72 محله تقسیم شده است؛ بنابراین شناسایی بهتر مشکلات و مسائل محله، جلب مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی در ارتقای جایگاه اجتماعی مدیریت محله محور از اهمیت شایانی برخوردار است.

 

سلماسی؛ شناسایی شبکه مسائل محله، برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و…، جلب مشارکت‌های مردمی، ارائه پیشنهاد و تصویب فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ورزشی را از جمله کارکردهای شورای اجتماعی محله برشمرد.

 

وی ادامه داد: از دیدگاه صاحب‌نظران مدیریت شهری، مشارکت دادن مردم در شهر فقط به پرداخت هزینه‌های مدیریت شهری منحصر نمی‌شود، بلکه مناسب است مردم در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی که به‌نوعی به‌طور مستقیم در کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذاراست، سهیم و شریک باشند؛ نخستین گام برای فراهم شدن زمینه های تعاون و همکاری، نگاه محله‌ای‌ست که امروزه در اداره شهرها با رویکرد مدیریت محله محور به منظور تقویت روابط و مناسبات اجتماعی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اظهار کرد: تقویت محله می تواند به ساکنان آن، در دسترسی آسان‌تر به خدمات شهری، توزیع عادلانه امکانات و‌ فرصت ها، جلب مشارکت مردم در تعیین اولویت ها و نیازسنجی های محلی و ارتقاء جایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کمک شایان توجهی کند و به همین منظور نیز محله محوری در نظام برنامه ریزی و اجرا روز به روز مهم تر می‌شود.

 

سلماسی در ادامه عنوان کرد: تشکیل شورای اجتماعی محله در قالب نظام شورایی که مورد تاکید دین مبین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است ، بارویکرد محله محور و در راستای افزایش همکاری، تعاون و همدلی اجتماعی می تواند پاسخی به نیاز مدیریت شهری در اداره ی مناسب تر امور شهر باشد.

 

وی گفت: با توجه به حجم عظيم و گسترده مسائل و مشكلات مختلف شهري در ابعاد كمي و كيفي خصوصاً در كلان شهرها، رفع اين مشكلات و بهبود شرايط، مستلزم تمركززدايي و بهره‌گيري از نظرات و ديدگاه‌هاي آحاد مردم و مشاركت واقعي، پايدار، دائمي و داوطلبانه شهروندان است.

انتهای پیام/