ارزیابی عملکرد یکی از نیازهای اصلی سازمان ها است

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی همدان اظهار کرد: از آنجا که عملکرد اصلی مدیریت، ارزیابی عملکرد برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های اصلی سازمان است، ارزیابی عملکرد یکی از نیازهای اصلی ادارات و سازمانهاست. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” احمد توصیفیان، مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی همدان در آغاز دوره آموزشی- توجیهی  ارزیابی […]

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی همدان اظهار کرد: از آنجا که عملکرد اصلی مدیریت، ارزیابی عملکرد برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های اصلی سازمان است، ارزیابی عملکرد یکی از نیازهای اصلی ادارات و سازمانهاست.

به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” احمد توصیفیان، مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی همدان در آغاز دوره آموزشی- توجیهی  ارزیابی عملکرد که با حضور سازمان اداری استخدامی و کارشناسان وزارت متبوع و کارشناسان ارزیابی عملکرد دستگاه های تابعه ده استان غرب کشور در سالن عین القضات همدانی برگزار شد، گفت : به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اقتصاد مقاومتی ادامه روند رو به رشد، کاهش آسیب پذیری ها است واین تعبیر همانا رسالت و جایگاه مدیریت عملکرد را در کشور می‌رساندچرا که هدف از مدیریت ارزیابی عملکرد ادامه روند رو به رشد و تعالی سازمان ها است.

 

توصیفیان گفت: هر سازمانی برای آگاهی از میزان تحقق اهداف تعیین شده در برنامه استراتژیک، مطلوبیت و کیفیت فعالیت‌ها و نتایج عملکردش در محیطهای پیچیده و پویا، نیازمند برقراری نظام‌های مناسب پایش و کنترل عملکرد خاص خود است، فقدان چنین نظامی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی سازمان بوده که درنهایت افول سازمانهای باز، پویا و فعال و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت.

 

وی افزود: پیروان مدیریت دولتی جدید بر این باورند که زمانی سازمان های دولتی را می‌توان موفق قلمداد نمود که نتایج و بازده عملکردی آنها قابل سنجش عینی مثبت باشد، این عامل سیاست‌ها و خط مشی‌های دولتی را نیز تحت تاثیر شدید قرار داده است.

 

وی با اشاره به این نکته که بدون ارزیابی عملکرد بر مبنای عوامل و شاخص های کلیدی، هیچ تغییر و بهبود پایداری در کیفیت عملکرد سازمان ها اتفاق نخواهد افتاد، گفت: از آنجا که عملکرد اصلی مدیریت، ارزیابی عملکرد برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های اصلی سازمان است، ارزیابی عملکرد یکی از نیازهای اصلی ادارات و سازمانهاست.

 

توصیفیان با بیان اینکه مدیران با استفاده از برنامه ارزیابی عملکرد از نقاط قوت و ضعف حوزه مدیریتی خود آگاه شده و با بهره جستن از برنامه های اصلاحی به رشد و بالندگی سازمان توجه خواهند کرد، تصریح کرد: امروزه در همه سازمان ها و واحدهایی متکفل انجام این وظیفه شده اند و برای اینکه ارزیابی عملکرد به نحو موثری انجام گردد تلاش زیادی در رابطه با طراحی شیوه های مناسب ارزیابی صورت گرفته است و کتب، مقالات بسیاری در این زمینه به رشته تحریر درآمده است .

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان با تاکید بر اینکه وقتی از مدیریت عملکرد سخن می‌گوییم، مردم به یاد ارزشیابی و سنجش عملکرد می‌افتند، اما مدیریت عملکرد گستره‌ای بسیار وسیع‌تر از این دارد، گفت: ارزشیابی‌های برخوردار از چارچوب مناسب باید ارائه‌دهنده چکیده‌ای از یک گفتگوی سالانه در حال تکوین باشند، تمرکز صرف بر یک فرم ارزشیابی سالانه موجب کج‌فهمی و کم‌ارزش شمردن مدیریت عملکرد می‌شود.

 

توصیفیان در ادامه افزود :مدیریت عملکرد بعنوان یک نگرش نوین مدیریتی نقش اساسی در هدایت و ترکیب مولفه‌های کیفیت در سازمان ایفاء و به شکل مطلوب و اثر بخش بر فرایند کیفیت، مدیریت می نماید و با مدیریت عملکرد می توان زمینه‌ها و بستر لازم برای پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر را فراهم نمود.

 

وی اظهار کرد: در توسعه کیفیت عوامل و مولفه‌های مختلفی در سازمان درگیر هستند که اگر همه آنها به کار گرفته شوند کیفیت، چند بعدی شده و مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد می نماید، در این زمینه مدیریت عملکرد با یک روش جامع نگر کلیه عوامل و مولفه های ریز و درشت درگیر در کیفیت را مدیریت نموده و نهایتا عملکرد مطلوبی از آنها بدست می آید.

 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی همدان اضافه کرد: مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد و کل سیستم برای کیفی کار کردن، ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد با کارکرد واقعی شان را نیز مدنظر دارد.

 

توصیفیان اذعان کرد: مدیریت عملکرد ابزار بهبود عملکرد سازمانی را از راه ارتباط و تعدیل اهداف و نتایج فردی،‌ گروهی و سازمانی فراهم می‌آورد، علاوه بر آن ابزاری برای شناسایی و تشویق عملکرد برتر و اداره کردن امور براساس نتایج ارزیابی است.