اهدای گروه‌های خونی منفی کم است

گروه جامعه: مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان با بیان اینکه تنها مشکل و نگرانی سازمان انتقال خون اهدای خیلی کم گروه های خونی منفی است، گفت: همچنین مشکل نگهداری پلاکت و عمر پلاکت ها نیز وجود دارد چرا که فقط تا 5 روز قابل نگهداری هستند.     افشین محمدی در گفتگو با […]

گروه جامعه: مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان با بیان اینکه تنها مشکل و نگرانی سازمان انتقال خون اهدای خیلی کم گروه های خونی منفی است، گفت: همچنین مشکل نگهداری پلاکت و عمر پلاکت ها نیز وجود دارد چرا که فقط تا 5 روز قابل نگهداری هستند.

 

 

افشین محمدی در گفتگو با خبرنگار “فردای همدان”، با بیان اینکه آمار اهدای انتقال خون در سه ماهه اول سال 10 هزارو 310 واحد است، اظهار داشت: بیشترین خونهای اهدایی به ترتیب o+ و A+ و بعد ازآن گروه خونی B+ و سپس گروه خونی های منفی میباشد که به مراتب نسبت به دیگر گروهای خونی کمتراست.

وی با بیان اینکه در سطح استان همدان به مقدار کافی خون اهدایی وجود دارد و ما به دنبال افزایش اهدای خون نیستیم، افزود: و مازاد بر نیاز، مراجعه کننده به سازمان اهدای خون داریم.

وی با اشاره به اینکه تعداد اهدا کنندگان باراولی در سال جاری بیشتر بوده است، عنوان کرد: همچنین میزان آلودگی برای این افراد بیشتراست.

محمدی ابراز کرد: از اهداف سازمان انتقال خون استان همدان این است که تعداد اهدا کننده مستمر را افزایش دهد.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان اظهارکرد: سال گذشته پنج هزار واحد گلبول قرمز خون فشرده به استان های خوزستان و تهران ارسال کردیم و از ابتدای سال تاکنون ارسال بیش از 1500 واحد خون به استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان داشته ایم.

وی عنوان کرد: سازمان انتقال خون استان همدان از نظر مراجعه کننده شرایط مناسبی را داشته و استان از خدمات نوین انتقال خون برخوردار است که روش پلاکت فریزیست می باشد.

وی بیان کرد: در این روش به جای آنکه ازپنج تاشش نفر با خاصیت هموژنیک متفاوت پلاکت دریافت کنیم از یک نفر، پنج تاشش واحد پلاکت میگریم.

محمدی افزود: هزینه روش پلاکت فریزیست بالاست و تا به حال افراد معدودی میتوانستند از این روش بهرمند شوند اما با ارائه طرح تحول سلامت فقط 5 درصد از هزینه را خود بیمار پرداخت میکند و به این صورت بیماران بالغ نیازمند پلاکت میتوانند از این خدمات استفاده کنند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان با بیان اینکع سازمان خونرسانی کشور اجازه ایجاد مراکز بیشتر انتقال خون را نمیدهد، تصریح کرد:  به دلیل اینکه مقرون به صرفه نمیباشد و شهرستان هایی اجازه احداث مرکز انتقال خون میگیرند که در آن شهرستان 20 واحد اهدای خون سالم داشته باشد.

وی افزود: تعداد مراکز انتقال خون که وجود دارد مناسب است زیرا هم نظارت بهتری به این سازمانها میشود و هم کیفیت بهتری دارد.

محمدی عنوان کرد: از شرایط اهدای خون، سن 18سال تا حداکثر 60 سال میباشد و اهدا کننده مستمر تا سن 65 سال هم میتواند اهدا خون داشته باشد.

وی افزود: از شرایط دیگر اهدای خون باید وزن بالغ بر 50 کیلو گرم باشد و فرد اهدا کننده  باید شرایط جسمی و روحی خوبی داشته باشد و بیماری خاص یا داروی خاصی مصرف نکند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان اظهار داشت: تنها مشکل و نگرانی سازمان انتقال خون استان همدان این است که اول از همه اهدای گروه های خونی منفی خیلی کم است و دوم اینکه مشکل پلاکت و عمر پلاکت ها میباشد که تا 5 روز قابل نگهداری است و قابل ذخیره سازی نمی باشد.

خبرنگار: زهرا حیدری