اسکواش همدان؛ بازی در زمین کمبودها

گروه وررش: رئیس هیأت اسکواش استان همدان می‌گوید: به دلیل کمبود کورت تخصصی، استان همدان نمی‌تواند میزبان مسابقات ورزش اسکواش شود.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، فاطمه‌سادات شبیری اظهار می‌کند: باید این مشکل نیز برطرف شود چراکه همدان و ورزشکاران آن ظرفیت بالایی در برگزاری و شرکت در […]

گروه وررش: رئیس هیأت اسکواش استان همدان می‌گوید: به دلیل کمبود کورت تخصصی، استان همدان نمی‌تواند میزبان مسابقات ورزش اسکواش شود.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، فاطمه‌سادات شبیری اظهار می‌کند: باید این مشکل نیز برطرف شود چراکه همدان و ورزشکاران آن ظرفیت بالایی در برگزاری و شرکت در مسابقات دارند.

 

توسعه زیرساخت‌ها

شبیری در پاسخ به این سؤال که وضیعت باشگاه‌های اسکواش در همدان به چه صورت است، خاطرنشان می‌کند: اسکواش با سرعت چشمگیری از لحاظ توسعه ورزشگاه در حال پیشرفت است و زیرساخت‌های استاندارد در سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری همدان فراهم شده است.

شبیری با اشاره به اینکه اولین کورت تخصصی امسال در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان فعال شده است، عنوان می‌کند: این کورت فضایی استاندارد برای پرورش و پیشرفت ورزشکاران است؛ بنابراین امسال اوضاع هیأت اسکواش خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر فقط یک کورت تخصصی در شهرداری و سالن چندمنظوره حجاب در اختیار اسکواش است که این رشته به صورت عمومی و تک‌دیواره در آن‌ها آموزش داده می‌شود.

شبیری با اشاره به تنها کورت تخصصی اسکواش همدان می‌گوید: این کورت با مشارکت بخش خصوصی و معاونت فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان در مجموعه ورزشی شهدای شهرداری احداث شده است.

رئیس هیأت اسکواش استان همدان ادامه می‌دهد: ساخت این سالن خدمتی ماندگار به علاقه‌مندان به این رشته است و بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های پیش روی تیم اسکواش استان را حل کرده است. این سالن در زمینی به مساحت ۹۵ مترمربع در ضلع شرقی مجموعه ورزشی شهدای شهرداری همدان واقع‌ شده است.

 

افزایش ورزشکاران

شبیری با بیان اینکه تعداد ورزشکاران در رشته اسکواش نسبت به سال قبل ۲ یا ۳ برابر شده و روزبه‌روز تعداد علاقه‌مندان به این رشته در حال افزایش است، ادامه می‌دهد: رشته اسکواش از جمله رشته‌های ورزشی بسیار مفرح و ارزان‌قیمت است که خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را به سمت این رشته جذاب سوق دهند.

وی با بیان اینکه اسکواش در شاخص‌های سلامت دانش‌آموزان نیز نقش مؤثری دارد، می‌گوید: این رشته ظرفیت بالایی در تقویت شاخص‌های سلامت دارد و همین عامل باعث شده به بدنه مدارس وارد شود.

شبیری با اشاره به اینکه ورزشکاران اسکواش در کشور موفق عمل کرده‌اند، می‌افزاید: برای مثال علی حیدری در رده سنی نونهالان زیر ۹ سال به عنوان پشتیبان تیم ملی انتخاب شده است.

 

توسعه هیأت در شهرستان‌ها

رئیس هیأت اسکواش استان همدان با اشاره به وضعیت هیأت اسکواش در شهرستان‌ها، می‌افزاید: هفته آینده مسئول کمیته توسعه که پیگیر فعال شدن شهرستان‌هاست تعیین می‌شود تا این ورزش مهیج در شهرستان‌ها نیز فعال شود و علاقه‌مندان بیشتری را به خود جلب کند.

شبیری در پاسخ به این سؤال که چه مشکلاتی بر سر راه اسکواش همدان قرار دارد، بیان می‌کند: خوشبختانه امسال مشکل خاصی از لحاظ مالی برای رشته اسکواش نداریم.

وی با بیان اینکه هیأت اسکواش به لحاظ مالی مزایده عمومی در اختیار گرفته است، ادامه می‌دهد: این مزایده باعث درآمدزایی برای هیأت شده و بسیاری از مشکلات هیأت را حل کرده است.

 

استعدادیابی

رئیس هیأت اسکواش استان همدان در پاسخ به این سؤال که هیأت اسکواش چه برنامه‌هایی پیش رو دارد، می‌گوید: به دلیل نبود آمادگی جسمانی ورزشکاران در ماه رمضان مسابقات جام رمضان هفته آینده در رده سنی بزرگسالان برگزار می‌شود؛ همچنین استعدادیابی از طریق کار‌شناسان و مربیان در برنامه‌های هیأت وجود دارد.

شبیری با بیان اینکه در سالن چند منظوره حجاب آموزش‌های اولیه داده می‌شود، اظهار می‌کند: در ‌‌نهایت تست گرفته و شرکت‌کنندگانی که مستعد هستند به هیأت معرفی می‌شوند. آموزش‌های تخصصی به مستعدانی که استعدادیابی شدند ارائه می‌شود و این ورزشکاران به مسابقات اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به فعال شدن مدارس تابستانی اسکواش خاطرنشان می‌کند: با آغاز تعطیلات مدارس، کلاس‌های تابستانی و استعدادیابی فعال می‌شود و مربیان توانمند اسکواش استان همدان به دنبال جذب بهترین نفرات برای درخشش در این رشته خواهند بود.

شبیری در رابطه با وضعیت مربی و تعداد آن‌ها در همدان می‌گوید: هیأت اسکواش در استان همدان نسبت به فضاهای در دسترس به تعداد کافی مربی برای آموزش این رشته به علاقه‌مندان دارد.

 

نداشتن محدودیت سنی و موقعیتی

رئیس هیأت اسکواش استان همدان در پاسخ به این سؤال که چه کسانی می‌توانند به اسکواش روی آورند، بیان می‌کند: رشته اسکواش محدودیت سنی و موقعیتی ندارد و دارای ۵ عامل آمادگی جسمانی است. همچنین از لحاظ کالری‌سوزی جزو رشته‌هایی است که در صدر قرار دارد.

شبیری با اشاره به اینکه هرکسی چه در بخش خصوصی و چه ارگان‌های دولتی می‌تواند این رشته را در فضایی که در اختیار دارد فعال کند، ادامه می‌دهد: اداره‌کل ورزش و جوانان ایجاد ۲ کورت تخصصی و استاندارد را تصویب کرده است.

 

مسابقات قهرمانی کشور

رئیس هیأت اسکواش استان همدان با اشاره به برگزاری مسابقات می‌افزاید: مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر ۹ سال و رده سنی زیر ۱۱ سال دختران در تهران از تاریخ ۶ تا ۸ مردادماه و رده سنی زیر ۹ سال و زیر ۱۱ سال پسران در شیراز برگزار می‌شود که هیأت اسکواش همدان ۶ ورزشکار را از مستعدانی که استعدادیابی شدند به این مسابقات اعزام می‌کند.

وی بیان می‌کند: تیم اسکواش همدان در ارزیابی فدراسیون که ۳ ماه نخست سال ۹۵ انجام گرفت در بخش همگانی در رتبه اول کشور و در مجموع همگانی و قهرمانی در رتبه سوم کشوری قرار گرفت.