همدان میتواند قطب گردشگری سلامت منطقه شود
به گزارش فردای همدان، دکتر بهروز کارخانهای، در جلسه هماهنگی برگزاری اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در همدان که خردادماه برگزار خواهد شد، با اشاره به نقش کلیدی حوزه سلامت در توسعه گردشگری، اظهار داشت: بسیاری از ظرفیتهای علمی و درمانی دانشگاه در این خصوص میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی به برگزاری کنگره دانشجویی جمعیت به همت دانشکده پرستاری و مامایی طی ماههای گذشته اشاره کرد و افزود: رفتوآمدهایی که در قالب این کنگره شکل گرفت، زمینهساز تعاملات گستردهتری در حوزه سلامت شد، ما باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری سلامت بهره بگیریم، چرا که این حوزه نهتنها به اقتصاد کمک میکند، بلکه بستری برای تبادل فرهنگی و ارتقای دیپلماسی سلامت نیز فراهم میآورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تفاهمنامههای اولیهای برای همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با مراکز علمی بینالمللی در دست تهیه است. همین رفتوآمدها میتوانند آغازگر تحولات جدی در حوزه سلامت و تعاملات بینالمللی باشند.
وی با تأکید بر اینکه تحول بزرگ با یک جلسه اتفاق نمیافتد، گفت: تحول نیاز به استمرار، پیگیری و برنامهریزی دارد، دانشگاه باید بهسرعت نسخه انگلیسی وبسایت خود را در خصوص این همایش بزرگ فعال کرده و برنامههای علمی، تقویم ورزشی و همایشهای آتی را بهطور شفاف معرفی کند.
افغانستان؛ فرصت مغفول منطقهای در حوزه سلامت
دکتر کارخانهای با اشاره به کشور افغانستان بهعنوان یکی از بازارهای هدف مهم در حوزه سلامت گفت: اگرچه شرایط سیاسی افغانستان خاص است، اما ارتباط ما با مسئولان حوزه ورزش و سلامت این کشور برقرار است. اگر مشخص کنیم که چه نوع خدماتی را میتوانیم به کشورهای همسایه ارائه دهیم؛ از جراحیهای تخصصی گرفته تا آموزش پزشکی و ارائه داروهای باکیفیت، بازار مطلوبی در این حوزه ایجاد میشود.
وی با اشاره به گردشگران سلامت کشورهای منطقه تاکید کرد: باید بازار را بشناسیم. چه در زمینه دارو، چه در پیوند اعضا، چه در جراحیهای خاص، میتوانیم با کشورهای همسایه تعامل داشته باشیم، آموزش و اشتغال همزمان میتواند هم برای ما درآمدزایی داشته باشد، هم برای منطقه مفید باشد.
*توسعه زیرساختهای حملونقل؛ گامی مهم برای جذب گردشگر سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با انتقاد از محدود بودن امکانات حملونقل هوایی همدان تبیین کرد: ما برای توسعه گردشگری سلامت باید نگاه ویژهای به پروازهای داخلی و خارجی داشته باشیم، هواپیماهایی که بین شهرها پرواز میکنند و میتوانند هم درآمدزا باشند و هم خدمترسان. چرا همدان نباید از این ظرفیت بهره ببرد؟
وی خاطرنشان کرد: اگر مسیری مانند مشهد به تبریز و اهواز سودآور است، همدان نیز با تعریف درست مقصد میتواند وارد این زنجیره شود، اگر هواپیمای بزرگ نمیصرفد، هواپیماهای کوچک برای مقاصد نزدیک و شهرهای کوچک، تجربه موفقی است. ما باید زیرساخت حملونقل را بازتعریف کنیم.
دکتر کارخانهای با اشاره به نقش تبلیغات هدفمند در معرفی همدان به عنوان مقصد گردشگری سلامت گفت: تا وقتی ما خودمان فقط میگوییم همدان، گردشگری اتفاق نمیافتد. باید خارجیها را به این مسیر دعوت کنیم. باید بنرهای تبلیغاتی در کشورهای هدف بزنیم، بروشور تهیه کنیم، حتی از شرکتهای هواپیمایی بینالمللی بخواهیم باجه تبلیغاتی در اختیار ما بگذارند. مسافر خارجی اگر در مسیر پرواز با تصویری از همدان مواجه شود، ذهنش آماده میشود.
برگزاری پنلهای تخصصی، دعوت از شرکتهای دارویی و ایجاد شبکه منطقهای
دکتر کارخانهای در پایان بر اهمیت برگزاری نشستهای تخصصی و جذب شرکتهای دارویی منطقهای و بینالمللی تأکید و عنوان کرد: کرمانشاه، لرستان، خرمآباد و سایر استانهای مجاور، ظرفیتهای خوبی در حوزه سلامت دارند. برگزاری پنلهای مشترک با این استانها و تمرکز بر پژوهشهای منطقهای، میتواند به شکلگیری شبکهای علمی و اقتصادی در غرب کشور منجر شود. ما باید با نگاه منطقهای و با همکاری استانهای همجوار، همدان را به عنوان قطب سلامت غرب کشور تثبیت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تمام این تلاشها در صورتی موفق خواهد بود که پیوستگی و استمرار داشته باشد. ما نباید اجازه دهیم جلسات و طرحها بهصورت مقطعی اجرا شده و بدون تداوم رها شوند. امروز فرصتی تاریخی پیش روی دانشگاه و استان همدان است؛ فرصتی که اگر با تدبیر و مشارکت عملیاتی شود، میتواند همدان را به مقصدی معتبر در حوزه گردشگری سلامت تبدیل کند.
همایش بینالمللی گردشگری سلامت، فرصتی بزرگ برای همدان در سال۱۴۰۴ است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: همایش بینالمللی گردشگری سلامت، فرصتی بزرگ برای همدان در سال۱۴۰۴ است که میتوان افقهای نوینی در حوزههای گردشگری و سلامت پیش روی استان باز کند.
در ادامه این جلسه دکتر محسن معصومعلیزاده با بیان اهمیت برگزاری این رویداد اظهار کرد: در این رویداد میهمانانی از کشورهای مختلف حضور دارند، از هر کشور وزیر گردشگری، وزیر بهداشت و تعدادی از جامعه گردشگری دعوت میشوند که حضور این افراد برای تبلیغ گردشگری و توریسمسلامت دستاورد بزرگی خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در قالب این همایش، چهار پنل تخصصی داریم و برای یک نصف روز نیز نشست و بازدید از مراکز درمانی استان را در نظر گرفتهایم. این بازدیدها میتواند جلوهای از توانمندیهای سلامت و درمان استان همدان را برای مهمانان خارجی به نمایش بگذارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با تأکید بر ظرفیت بزرگ منطقه، اظهار داشت: کشورهای هدف این همایش در مجموع ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند که این عدد شامل حدود ۴۰ درصد گردشگران سلامت ایرانی است، این یک فرصت طلایی برای معرفی ظرفیتهای همدان است.
نقشه راه گردشگری سلامت از همدان ترسیم شود
دکتر حسین عرفانی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم نگاه جامع، تخصصی و سیاستمحور به موضوع گردشگری سلامت، بر طراحی نقشه راهی دقیق برای بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه استان در این حوزه تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه این کنفرانس نباید صرفاً یک گردهمایی باشد، تصریح کرد: کنفرانس گردشگری سلامت باید مبتنی بر مخاطبین تخصصی طراحی شود و موضوعی که مطرح میشود، باید قطعاً دارای بار علمی بالا باشد. حضور شرکتهای علمی باید به دقت بررسی، تصمیمگیری و اجرا شود، این رویداد صرفاً یک عدد در تقویم همایشها نیست، بلکه باید امتدادی داشته باشد با یک هدف مشخص و تعریفشده.
دکتر عرفانی در ادامه با تأکید بر اینکه همدان دارای پتانسیلهای بالای انسانی، تاریخی و جغرافیایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت است، گفت: ظرفیتهای بالقوهی استان هنوز به مرحله ظهور نرسیدهاند، بهرهگیری از این ظرفیتها مستلزم نگاهی کلنگر است که همه ابعاد زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاستگذاریها را دربرگیرد. ما نمیتوانیم انتظار موفقیت در حوزه گردشگری سلامت داشته باشیم، در حالی که زیرساختهای خدمات اجتماعی، مبلمان شهری و تعاملات فرهنگی را نادیده بگیریم.
وی افزود: علم پزشکی از دیرباز جایگاه والایی در تمدن ایران داشته است. از شیخالرئیس بوعلی سینا گرفته تا افتخارات امروز جامعه پزشکی، ایران همواره در این عرصه پیشتاز بوده اما باید بدانیم که علم طب، یک علم تجربی و روزآمد است. کتابهای پزشکی هر چهار سال یکبار بازنویسی میشوند و ما نیز باید با نگاه به نیازهای امروز، دانش خود را بهروزرسانی کنیم.
اکو، فرصتی برای توسعه همدان در عرصه منطقهای
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی همدان، کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را یکی از اهداف مهم گردشگری سلامت دانست و گفت: شهروندان کشورهای عضو اکو میتوانند با سفر به همدان، علاوه بر بهرهمندی از جاذبههای توریستی و فرهنگی، از خدمات درمانی با کیفیت و اساتید مجرب حوزه پزشکی نیز بهرهمند شوند. این یک فرصت بینظیر برای تعامل فرهنگی و اقتصادی است.
دکتر عرفانی همچنین با اشاره به لزوم هماهنگی میان دستگاههای فرهنگی، اقتصادی و رسانهای استان، اظهار داشت: بازار، صدا و سیما، آموزش و پرورش، دستگاههای فرهنگی، همه باید در این جریان نقش داشته باشند. گردشگر سلامت، فقط برای درمان به این شهر نمیآید، بلکه با شهروندان، بازار و فضای فرهنگی شهر روبهرو میشود. اگر نگاه شهروندی ما مهماننواز نباشد، موفقیتی حاصل نمیشود.
پیشنهاد پنل تخصصی ویژه شرکتهای خدماترسان سلامت
دکتر علیرضا سلطانیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: گردشگری سلامت یک موضوع ملی است که نمیتوان آن را صرفاً محدود به ظرفیتهای استانی دانست. وزارت بهداشت و بهطور مشخص معاونت درمان آن، ساختار مستقلی برای مدیریت گردشگری سلامت دارد و باید هماهنگی کاملی میان این بخش و دانشگاهها برقرار باشد.
وی افزود: در سال جاری، با همکاری معاونت درمان اقدامات مؤثری صورت گرفته و مسیر صحیحی برای توسعه گردشگری سلامت ایجاد شده است. در همین راستا، لازم است برای همایش پیشرو، پنلهای تخصصی با دقت طراحی شوند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان پیشنهاد کرد که عناوین پنلها ظرف یکی دو روز آینده از سوی وزارتخانه نهایی شود و گفت: انتخاب موضوع پنلها اولین گام و انتخاب سخنرانان برای هر پنل گامی حساستر و پیچیدهتر است.
وی با اشاره به اهمیت همکاری با سایر استانها در این حوزه، خاطرنشان کرد: اگر چه در گام نخست بیمارانی ممکن است به استانهایی نظیر شیراز یا خوزستان مراجعه کنند، اما با ایجاد یک مسیر ساختاریافته، سایر استانها نیز به تدریج در این زنجیره قرار خواهند گرفت.
دکتر سلطانیان همچنین پیشنهاد تشکیل پنل اختصاصی برای شرکتهای خدماترسان گردشگری سلامت را مطرح کرد و گفت: دانشگاهها بهتنهایی نمیتوانند تمام امور اجرایی را برعهده بگیرند؛ در نتیجه، حضور فعال شرکتهای خدماتی برای بیان چالشها و توانمندیهایشان ضروری است.
وی در ادامه افزود: اگر قرار باشد سالانه صدها یا هزاران بیمار خارجی برای دریافت خدمات درمانی وارد ایران شوند، باید از حالا ساختار لازم برای خدمات باکیفیت، تعرفههای رقابتی، سیستمهای مدیریت ایمنی بیماران (PMS)، ترانسفر بیمار، تسهیل صدور ویزا و هماهنگی با مراکز گردشگری و جاذبههای فرهنگی فراهم شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در پایان تأکید کرد: این همایش باید علاوه بر رویکرد علمی، با نگاه بازاریابانه و حرفهای نیز برگزار شود تا بتواند مسیر ورود ایران به بازار جهانی گردشگری سلامت را هموار سازد، چراکه این یک پروژه تفکری و زیرساختی است که دانشگاهها، شرکتها، و نهادهای حاکمیتی باید همراستا و همدل در آن مشارکت کنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : ۰در انتظار بررسی : ۰انتشار یافته : ۰Warning: Attempt to read property "comment_approved" on null in /home/fardayeh/public_html/wp-content/themes/_News/comments.php on line ۳۵