هر همدانی روزانه معادل 126 بطری ۱.۵ لیتری آب مصرف می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: به صورت میانگین روزانه 190 لیتر آب معادل 126 بطری ۱.۵ لیتری توسط هر فرد در استان همدان مصرف می‌شود.

به گزارش فردای همدان، فرهاد بختیاری‌فر، اظهار داشت: هر بطری 1.5 لیتری از طریق فروشگاه‌ها با میانگین و حتی قیمت بیشتر از 70 هزار ریال به مشتری عرضه می‌شود که بسیار گران تر از هزینه ای است که مشترکین برای آب بها پرداخت می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: قیمت پایین آب از یک سو منجر به زیان شرکت و از طرف دیگر باعث استفاده از آب شرب برای دام و آبیاری باغات و در نتیجه کمبود آب در برخی نقاط استان می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف برای هر فرد در روستا 200 لیتر در شبانه روز و در شهرها 150 لیتر در شبانه روز است، عنوان کرد: در برخی شهرهای استان مانند شهر اسدآباد، این مقدار به 390 لیتر در شبانه روز رسیده است که نیازمند اقدامات فرهنگی گسترده است.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: مصرف بهینه آب در همدان به دلیل مشکلات جدی کم آبی و خشکسالی های مکرر در این استان اهمیت زیادی دارد. همدان مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران، با کمبود منابع آبی و افت سطح آب های زیرزمینی مواجه است که باعث شده است مدیریت و مصرف صحیح آب به یک اولویت اساسی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: استفاده از سیستم های آبیاری نوین، اصلاح و بهینه سازی شبکه های انتقال آب، آموزش و فرهنگ سازی و استفاده از تجهیزات مصرف بهینه، منجر به کاهش مصرف آب می شود.

وی در پایان بیان کرد: لزوم مصرف بهینه آب در همدان نه تنها به دلایل اقتصادی و حفظ منابع آبی بلکه به دلیل حفظ محیط زیست و ایجاد توسعه پایدار در این منطقه نیز اهمیت دارد.