برگزاری یازدهمین جشنواره گردو، مبل، منبت و فرش دستباف در تویسرکان

فرماندار شهرستان تویسرکان با بیان اینکه یازدهمین جشنواره گردو، فرش دستباف و مبل و منبت با همایش بزرگداشت میررضی‌الدین از پانزده شهریورماه آغاز شده است، گفت: این همایش تا سیزده مهرماه ادامه دارد.

به گزارش فردای همدان، یحیی خورشیدخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از خبرنگاران استان تقاضا داریم تویسرکان را به‌ عنوان یکی از شهرهای مطلوب و سرشار از پتانسیل به مردم ایران نشان دهید چراکه این شهرستان دارای ۲۶۰ جاذبه فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی است که ۱۱۰ اثر از این آثار ثبت ملی َشده است.

فرماندار تویسرکان افزود: ثبت جهانی کاروانسرای شاه‌ عباسی فرسفج و ثبت جهانی گردو به‌ عنوان ظرفیت‌ اصیل، کاربردی و راهبردی این شهرستان در حوزه اقتصاد و گردشگری است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی گردو یعنی تویسرکان به‌ عنوان پایتخت گردوی جهان پذیرفته شده است، عنوان کرد: این محصول با خاصیت منحصر به‌ فرد ژنوتیپ مطرح است و بهترین شرایط را برای رشد و باروری دارد.

خورشیدخانی ادامه داد: وجود باغ مادری نهال گردو تویسرکان به‌ عنوان مرکز تولید نهال پیوندی مطرح در سطح ملی و حتی بین‌المللی است.

فرماندار تویسرکان بیان کرد: یازدهمین جشنواره گردو، فرش دستباف و مبل و منبت با همایش بزرگداشت میررضی‌الدین از پانزده شهریورماه آغاز شده است و این همایش تا سیزده مهرماه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت ۱۱ کمیته ویژه جشنواره از سه ماه گذشته آغاز شده است، گفت: جشنواره گردو، فرش دستباف و مبل و منبت در قالب‌های مختلف با هدف معرفی ظرفیت‌های شهرستان از صداوسیما و رسانه‌های متفاوت اطلاع‌رسانی می‌شود.

خورشیدخانی ادامه داد: مهمانان خارجی از کشورهای روسیه، عربستان، قزاقستان، چین، هند، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه در این جشنواره حضور دارند.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه از ۲۵۰ فروشگاه خشکبار ۶۰ فروشگاه برای همکاری با نمایشگاه‌های جشنواره در این شهرستان انتخاب شدند، اظهار داشت: همچنین مقرر شد پویش مردمی در سطح ملی برای علاقه‌مندان در قالب ارسال تصاویر، متن‌ و… برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه تجلیل از پیشکسوتان حوزه فرش، مبل و منبت در ویژه‌ برنامه خاص از دیگر برنامه های پیش بینی شده این جشنواره است، افزود:۷ هزار و ۵۰۰ کارگاه مبل و منبت در سطح  تویسرکان فعال است که بیشترین کارگاه‌ها در روستاهای سید شهاب، اشترمل و جیجان کوه است.

خورشیدخانی بیان کرد: افتتاح نمایشگاه مبل و منبت از ۲۴ شهریورماه و به مدت سه روز با محوریت سه روستای ذکر شده است؛ همچنین ناگفته نماند مبل و منبت «گلریز» تویسرکان با تلاش مسئولان ثبت ملی شده است.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه کارگاه آموزشی تخصصی تجارت، بازاریابی و … برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده محصولات مبل و منبت برگزار می شود، گفت: دو کارگروه استانی گردو و صادرات محصولات غیرنفتی نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه فرش دستباف از 27 شهریورماه به مدت پنج‌ روز در سالن نزدیک به آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) برگزار می شود.

خورشیدخانی با اشاره به برگزاری جشنواره کودک و خانواده عنوان کرد: همچنین جشن بزرگ گردو در مرکز شهر تویسرکان برگزار می شود؛ این جشنواره بزرگ فرصتی ارزشمند برای معرفی شهرستان به سرمایه‌گذاران و ارتقای نقاط قوت و کاهش ضعف‌ها و تقویت آن‌ها است.