در هفته تعاون؛

افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳ تعاونی در استان/ برگزاری نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر همزمان با سراسر کشور

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: امسال ۱۳ تعاونی در هفته تعاون با ۷۹ فرصت شغلی و ۹۷ عضو افتتاح می شود که برای آن ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

به گزارش فردای همدان، یوسف شعبانی به مناسبت هفته تعاون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته تعاون از امروز ۱۳ شهریور آغاز می شود و برای این هفته ۷۵ برنامه متنوع فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، ترویجی و اقتصادی پیش بینی شده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه مهمترین برنامه این هفته برگزاری نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر است، افزود: اهمیت تعاون در پیشبرد اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بر سه رکن خصوصی، دولتی و تعاون استوار است، بیان کرد: در قانون اساسی ۲۵ درصد سهم اقتصاد برای تعاون پیش‌بینی شده است.

شعبانی با تاکید بر اینکه یک هزار و ۳۳۷ تعاونی در این استان فعال است، گفت: از این تعداد ۷۶۸ تعاونی در بخش تولید، ۱۸۸ مورد در حوزه توزیع و ۳۸۱ تعاونی در بخش خدمات می باشد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه این تعاونی ها ۳۷ هزار و ۹۴۲ عضو دارند، عنوان کرد: هم اکنون ۱۶ هزار و ۹۰۵ نفر در یک هزار و ۳۳۷ تعاونی مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعاون براساس قانون تعهداتی بر عهده دارد که در حوزه آموزش و اطلاع رسانی باید آخرین قوانین و مقررات را اطلاع رسانی و دوره هایی را برگزار کند، اظهار داشت: ایجاد اشتغال از دیگر تعهدات تعاونی هاست و تعهد امسال این حوزه ایجاد یک هزار و ۴۷۸ فرصت شغلی است.

شعبانی با تاکید بر اینکه تعاونی ها ۳۷ هزار و ۹۴۲ عضو دارند، افزود: تلاش در حوزه توسعه صادرات و نوسازی تعاونی ها، تبدیل تعاونی های سنتی به دانش بنیان، نظارت و ساماندهی تعاونی های مشکل دار از دیگر تعهدات تعاونی ها است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان امسال همزمان با سراسر کشور برگزار می شود، عنوان کرد: از یک هزار و ۳۳۷ تعاونی استان، ۱۶۸ تعاونی در رقابت تعاونی های برتر بر اساس خوداظهاری شرکت کردند که از این تعداد ۴۰ تعاونی رتبه استانی را کسب کردند و ۱۵ تعاونی به عنوان تعاونی برتر ملی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۱ تعاونی به مرحله ملی راه یافتند، ادامه داد: این اداره کل در حوزه ارائه تسهیلات به بخش تعاون کارهای خوبی انجام داده است.

شعبانی با بیان اینکه در حوزه ردیف اعتباری ۲ و سه هزار، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی فقط توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است، گفت: همچنین برای امسال از خط اعتباری ۶ هزار، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل خط اعتباری ۶۰ هزار پیش بینی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه در راستای توسعه بخش تعاون، نسبت به دریافت مصوبه شورای برنامه ریزی اقدام شد تا دستگاه ها ۲۵ درصد تسهیلات را به بخش تعاون اختصاص دهند، افزود: همچنین سند توسعه تعاون برای اولین بار در استان تدوین و اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه سند سه ساله توسعه بخش تعاون تدوین و ابلاغ شده و هم اکنون در حال اجراست، بیان کرد: اداره کل تعاون نگاه ویژه به صادرات دارد به گونه ای که سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱ حدود ۴۸ میلیون دلار و پارسال ۵۰ میلیون دلار از صادرات مربوط بخش تعاون بود و تعهد امسال بخش صادرات نیز ۵۸ میلیون دلار پیش بینی شده است.

شعبانی با بیان اینکه ۲۵ درصد تسهیلات ابلاغی به بخش تعاون اختصاص یافته است، عنوان کرد: با وجود سهم ۲۵ درصدی پیش بینی شده در خوشب ینانه ترین حالت هفت درصد سهم فعالیت اقتصادی متعلق به تعاونی ها است و این عدد در همدان با وجود بالا بودن از میانگین کشوری، تک رقمی است و باید ارتقا یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با اشاره به دورنمای اهداف این اداره کل، خاطرنشان کرد: بالا بردن سهم تعاون از اقتصاد استان، افزایش تعاونی با گرایش دانش بنیان، تشکیل تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها، تلاش برای فرهنگ تعاون در کسب و کار از جمله این اهداف است.