نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با مدیرکل محیط زیست برگزار شد

گروه جامعه: نشست خبری آنلاین فردای همدان با مدیرکل محیط زیست همدان، ساعت ۲۱ و سی دقیقه، 22 تیرماه در گروه تلگرامی “فردای همدان” برگزار شد.     به گزارش “فردای همدان”، نشست خبری آنلاین فردای همدان با مدیرکل محیط زیست همدان، ساعت ۲۱ و سی دقیقه، 22 تیرماه در گروه تلگرامی “فردای همدان” برگزار […]

گروه جامعه: نشست خبری آنلاین فردای همدان با مدیرکل محیط زیست همدان، ساعت ۲۱ و سی دقیقه، 22 تیرماه در گروه تلگرامی “فردای همدان” برگزار شد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، نشست خبری آنلاین فردای همدان با مدیرکل محیط زیست همدان، ساعت ۲۱ و سی دقیقه، 22 تیرماه در گروه تلگرامی “فردای همدان” برگزار شد که تعدادی هم استانی‌ها سوال های خود را پرسیدند و به صورت آنلاین جواب گرفتند.

1) آقای محمدی آق گل کجاست؟ و چرا خشک شد؟

تالاب آق گل واقع در مرز شهرستان‌های ملایر و خنداب دارای 843 هکتار مساحت بوده و بزرگترین تالاب فصلی استان است که معمولا 5 تا 6 ماه از سال دارای آب بوده و از گذشته دور تقریبا نیمی از سال را خشک بوده است. علت خشکی تالاب از سال 88 تا کنون عدم تامین حقابه از بالادست، وقوع خشکسالی های مکرر، برداشتهای غیرمجاز سطحی و زیرسطحی از تالاب و پیرامون آن می باشد.

2) موقعیت کنونی آن چگونه است؟ و آیا احیا خواهد شد؟

تالاب از هفته گذشته تقریبا خشک و بدون آب است. زمان وجود آب در تالاب معمولا از آذر تا تیرماه بوده و احیای تالاب منوط به رفع موانع گفته شده است.

پروژه شادی بلوار کولاب. نظر خودتان را بفرمایید؟

با توجه به اینکه مجوز پروژه مذکور در گذشته صادر شده، اظهارنظر سلبی یا ایجابی خالی از فایده است.

عزم جدی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از یک سال گذشته معطوف به رعایت مقررات و ملاحظات زیست محیطی در اجرای پروژه هاست.

3) در مورد حق ابه تالاب چرا موفق به گرفتن حق ابه ای که مصوبه شده؟ نشدند و دو میلیون متر مکعب حق ابه تالاب اق گل اما استان برای گرفتن این حق ابه از استان مرکزی تلاش چندانی نمی کنه؟

در دوره مدیریت اینجانب و در پیگیری جدی تر موضوع مکاتبات متعددی از سوی سازمان محیط زیست کشور و استانداری همدان با وزارت نیرو و استانداری استان مرکزی صورت گرفته و جلسه ای نیز در استانداری برای ایجاد هماهنگی بین اجزا مرتبط با موضوع در استان همدان تشکیل شده و در حال پیگیری مصوبات هستیم.

اهم این مصوبات عبارتند از: انسداد چاههای غیر مجاز در حوزه استان همدان از سوی شرکت آب منطقه ای حداکثر تا شهریورماه سال جاری، جلسه مشترک با مسوولین استان مرکزی برای تامین حقابه دو میلیون متر مکعبی، ارائه برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت و نیز آبیاری در حوزه استان همدان، لایروبی کانالهای ورودی به تالاب

4) استان مرکزی مطرح کردن که هر دو استان آبی ندارد که به عنوان حق آبه پرداخت کند، نظر شما در مورد این اظهارنظر چیست؟ در اصل یک نوع گروکشی ولی با این مضمون که اعلام میکنند آبی ندارن!

نکته حایز اهمیت این است که نزدیک به 90% چاههای مجاز و غیر مجاز در حوزه استان مرکزی واقعند و عملا کلید حل مشکل چه از جهت تامین حقابه و چه برخورد با چاههای غیرمجاز و کنترل چاههای مجاز در استان مرکزی واقع است.

5) در حوزه تالاب شاهد ایجاد چاه های غیرمجاز جدیدی هستیم که آب منطقه ای وجود آنها را تکذیب میکنند و از بازرسی ها در مناطق میگویند…؟ این چاه ها در توتل و اسلام آباد در حال ایجاد بود و روستای توتل گویا جزو اولین ها در حفر چاه است; نظرتون رو میشنویم.

پیچیدگی موضوع تامین حقابه توسط استان مرکزی به دلیل بهره برداران متعدد و متنوع در آن استان نکته درستی است ولی ابلاغیه وزارت نیرو و حق استان همدان در این زمینه نیز غیرقابل کتمان است البته گفتنی است که تامین حقابه زیست محیطی در همه جای کشور با مشکل مواجه است.

6) توضیح بیشتری برای سوال ندارید؟ از نامه فعالان مدنی و هنرمندان و خبرنگاران به رئیس جمهور چه خبر؟

برای احیای تالاب آق گل به هرحال با توجه به حقوق استان در این زمینه همه ما مکلف به پیگیری هستیم و اداره کل محیط زیست استان بعضا فراتر از وظایف مقرر خود مانند انسداد کانالهای برداشت مستقیم از تالاب توسط کشاورزان محلی اقدام نموده و باید از همه ظرفیتها و راهکارها برای حل مشکل استفاده نماید.

7) اما درباره چاهها توضیح ندادید.

طبعا شرکت آب منطقه ای باید پاسخگوی این مورد باشد ولی حسب اطلاع ما 14 حلقه چاه غیرمجاز در حوزه استان همدان و جود دارد و همه چاههای مجاز نیز کنتور هوشمند ندارند.هم اکنون نیز حفر چاه در محل قابل مشاهده است!! متاسفانه مشارکت جوامع محلی در این خصوص سطح مطلوبی ندارد و مورد گلایه ماست.

8) برای حفر چاه های غیرمجاز در خود استان هم ممنون میشم توضیح بدید.

برنامه های مناسبی از سوی شرکت آب منطقه ای در برخورد با چاههای غیرمجاز صورت گرفته ولی ما خواهان اولویت بندی در انسداد چاههای غیرمجاز و اتخاذ راهکارهای کوتاه مدت تر در این خصوص هستیم

9) راهکار اساسی و منطقی احیای تالاب در حال حاضر مواردی بود که فرمودید یعنی حل چند مساله فوق..

حالا که دو استان درگیر حق آبه خود هستند و چاه های غیر مجازم مثل علف هرز میرویند و جان تالاب را گرفته اند و از طرفی هم خسکسالی ها

در نهایت چه باید کرد و چه کاری کمی آرام میکند این شرایط را… آیا راه حل موقت و در نهایت پشت بند آن طولانی مدت وجود دارد؟

راهکار قابل انجام در کوتاه مدت و واجد چالش کمتر همانهایی در بالا اشاره شد. انسداد چاههای غیرمجاز، کنترل برداشت چاههای مجاز، لایروبی کانالهای ورودی به تالاب، تغییر ضربتی الگوی کشت و آبیاری و حذف اتکا معیشت اصلی مردم به کشاورزی مانند ترویج گردشگری قابل انجام می باشد.

10) اما چاه های جدید دارن میزنند…حکم انسداد اون هم در زمان های نامشخص آیا جوابگوست؟

حداکثر شهریورماه بوده و نامشخص نیست ولی همانگونه که گفته شد باید همراهی استان مرکزی را در حل مشکل به طرق مختلف جلب نمود.

11) میزان حرکت سازمان های مردم نهاد در خصوص احیای تالاب آق گل چگونه ارزیابی می کنید ؟

حرکت ارزشمند ایجاد کمپین از سوی سمن ها قابل ستایش بوده و مشارکت جدی آنها در دو استان در زمینه آموزش جوامع محلی به شدت مورد نیاز است.

12) یونجه تنها محصولی بود که در چند فرسخی این تالاب کشت شده و برداشت چین سوم یا… را طی میکرد… چه میشود کرد با این وضعیت این موضوع برای تغییر کشت…

متاسفانه علیرغم افول تالاب رقابت سنگینی بین کشاورزان در برداشت از منابع آب درگرفته که مهار آن اهتمام دستگاههای ذیربط (آب و کشاورزی) را طلب مینماید بدیهی است ما نیز اقدامات کنترلی و نظارتی خود را با شدت پیگیری و اعمال میکنیم.

13) فکر میکنم در استان حساسیت سایر ارگان های مربوطه تا حدودی خوب شده است اما ببشتر به نظر میرسد با بُعد رسانه ای شدن آن کمی به خودشون آمده اند… چه باید کرد که بیشتر همراه شوند تا ان شاا… استان مرکزی هم فراخوانده شود…

سازمانهای مردم نهاد و دستگاههای متولی در استان همدان باید دستگاههای متناظر خود را به پای کار بیاورند طبعا نقش استانداری ها و نیز سازمانهای مرکزی مربوط (سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو) نیز پررنگ است.

ما رایزنی هایی با اداره کل محیط زیست استان مرکزی برای برگزاری جلسه مشترک با حضور سمن های دو استان انجام داده ایم.

14) میزان اعتماد شخصی جنابعالی نسبت به عملکرد سمن ها تا چه میزان و بر اساس چه درجه ای است؟

ظرفیت سمن های استان همدان در مقایسه با سایر استان ها با توجه به آنچه که تاکنون بروز داده اند بسیار بالا و قابل تقدیر است لکن در خصوص موضوع اخیر جای کار بیشتری برای همه وجود دارد.

15) با هتل های ساخته شده در میدان میشان تا کنون چه برخوردی داشتند ؟

مجوزهای اولیه برای احداث هتل در میدان میشان قبلا داده شده ولی نهایی نشده اند. با توجه به مشکلات کنونی زیست محیطی بهره برداری از پروژه های گذشته به نظر نمی رسد که محل مربوط توان اکولوژیک برای بهره برداری بیشتر داشته باشد، نظر اداره کل محیط زیست در خصوص احداث هتل در محل یاد شده منفی است.

16) سلام و شب بخیر، ببخشید موقعیت بنده از نظر نت ضعیف هست! راجع به بام نهاوند سوال بفرمایید… چه کمکی به این پتانسیل در شرف نابودی می کنند؟

در خصوص مشکلات زیست محیطی اماکن گردشگری نهاوند پیگیری های مختلفی از جمله صدور اخطاریه و احاله به مراجع قضایی صورت گرفته و انعکاس مشخص و موردی مشکل موجب تشکر است.

17) در خصوص ریزگردها نیز سامانه آلودگی هوا سنج که در میدان فلسطین نصب است دچار یک سری اشکالات فنی می باشد. این اشکالات به طور مشخص یک اینکه دقیقا میزان بار آلودگی را مشخص نمی کند. دوم اینکه در بعضی از اوقات روز دچار خرابی موقت شده و تمام بارای آلودگی را در حد قرمز نشان می دهد. برای رفع این مشکل چه تدبیری اندیشیده اند؟

در خصوص سامانه سنجش آلودگی دو نکته قابل ذکر است: 1. مشکل فنی سامانه شهر همدان که به دلیل از کار افتادن سیستم برودتی دستگاه بوده  در حال رفع است 2. ایستگاههای شهرهای همدان، کبودرآهنگ و اسدآباد از گذشته دارای جانمایی نامناسب  و غیرمفید بوده اند  که با اقدامات انجام شده طی سه هفته آینده تغییر مکان خواهند یافت.

18) آخرین اقدامات سازمان در خصوص حقوق جانی محیط بانان چه بوده است؟ سوال بفرمایید میحط بان افتخاری دارید؟شرایط عصو گیری دارید؟دوره آموزشی آن کجاست؟

طی روزهای اخیر لایحه حمایت از محیط بانان در هیات دولت در حال نهایی شدن است و تقریبا تمام مشکلات موجود تا حدود زیادی مرتفع میگردد. در دولت تدبیر و امید اقدامات چشمگیری در ارتقا معیشت و تسهیل خدمت محیط بانان انجام شده لکن به دلیل مزمن بودن مشکلات، شاید رفع همه آنها در کوتاه مدت مقدور نباشد.

فعلا به دلیل وجود پاره ای مشکلات در گذشته، محیط بان افتخاری نداریم ولی سازمان در این خصوص برنامه ای را در حال تدوین  دارد که در صورت ابلاغ اطلاع رسانی خواهد شد.

19) روز جهانی بدون پلاستیک در تاریخ 21 تیرماه سالجاری گذشت این اداره در خصوص روز نامبرده چه فعالیت هایی انجام داد؟

روز گذشته موضوع در  کارگروه  مدیریت پسماند استان مطرح و بر ضرورت مشارکت همه دستگاهها در استفاده از شیوه های کاهش مصرف پلاستیک به ویژه در صنعت و کشاورزی تاکید و پیگیری ان از دستگاههای مرتبط خواسته شد. استفاده از ظرفیت های اطلاع رسانی در آموزش راههای کاهش مصرف پلاستیک و شرایط نابهنجار کشورمان در این زمینه از اقدامات دیگر طی ایام اخیر بوده و طبعا موضوع محدود به یک روز خاص نبوده و مستمرا باید مورد توجه باشد.

20) در رابطه هدر رفتن آب گنجنامه چه فکری شده آیا نمی شود با لوله گذاری آب را به چاههای بهار انتقال دهند؟

انتقال آب به چاههای بهار کاملا نامفهوم و غیر فنی است. از آب رودخانه عباس آباد در ماههایی از سال برای کمک به تامین آب شرب شهر همدان استفاده میشود که همکاران ما در اداره شهرستان همدان مستمرا پایش کیفی ان را انجام میدهند و برخوردهای متعدد قانونی با متخلفین داشته ایم. بدیهی است نباید کارکرد طبیعی رودخانه را تغییر داد.

21) وضعیت بام نهاوند بسیار بحرانیست.

با توجه به تغییر مدیریت اداره محیط زیست شهرستان نهاوند تکالیف جدیدی برای مدیریت جدید در این خصوص تعریف شده ولی باید توجه داشت که ما یک مجموعه نظارتی هستیم و صرفا مسوولیت هشدار و برخورد قانونی را بر عهده داریم، طبعا حل مشکلات مستلزم همراهی مدیریت محترم ارشدشهرستان و ادارات مرتبط استان است که هماهنگی هایی در این خصوص صورت گرفته و برخوردهای قانونی متعددی نیز با متخلفین انجام شده است. مطالبه گری مستمر سمن ها از همه مسوولین ذیربط به تسریع در حل مشکل خواهد انجامید.

22) چرا سمن های استان به یک چشم دیده نمی شوند؟

ما ارادتمند همه علاقمندان به حفظ محیط زیست از جمله اعضا گرامی سمن ها هستیم و هیچ فرقی بین انان وجود ندارد تنها تفاوتی که نه در نگاه ما بلکه در کنش و اثرگذاری آنها وجود دارد میزان فعالیت آنهاست، امروز اداره کل محیط زیست و ادارات تابعه خانه سازمانهای مردم نهاد هستند.