مرزبندی دانشجویان شاهد و ایثارگر با دیگر دانشجویان آسیب‌زننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعطای سهمیه شاهد و ایثارگر به دانشجویان باعث افت کیفیت آموزشی و تحصیلی نیست بلکه غالبا مشکلات تحصیلی در بین دانشجویانی به چشم می‌خورد که با سهمیه مناطق محروم وارد دانشگاه می‌شوند.

به گزارش فردای همدان، دکتر محمدمهدی مجذوبی در همایش مدیران ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه آمایشی غرب کشور که با حضور مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت و تیم همراه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان و ادای احترام به مقام شامخ شهدای اسلام به ویژه شهیدان خدمت، مقاومت و سلامت اظهار داشت: باعث افتخار است که در این کشور از وجود پر از نور شهیدان و فرهنگ ایثار و مقاومت متنعم هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در رابطه با دانشجویان شاهد و ایثارگر باید مورد توجه باشد استعدادیابی در بین آن هاست که با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان از رتبه نخست کمیته تحقیقات دانشجویی کشور برخوردار شده، بستر این موضوع و تقویت استعدادهای علمی پژوهشی آنها در این مجموعه به شایستگی فراهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، توانمندسازی دانشجویان ضرورتی در جهت تقویت اعتماد به نفس در این قشر برشمرد و افزود: توانمندسازی و مهارت افزایی در زمینه‌های علمی، مباحثه، هنری و حتی افزایش قدرت مباحثه و اقناع‌سازی در دانشجویان می‌تواند سهم بسزایی در ایجاد حس خود ارزشمندی و عزت نفس آنها ایفا کند.
وی در ادامه به ضعف برقراری ارتباط مؤثر بین برخی اساتید و دانشجویان اشاره و عنوان کرد: اساتید عمدتا با انگیزه‌های شخصی و فردی به این دست ارتباطات ورود می‌کنند که لازم است تقویت انگیزه‌ها در این خصوص بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مجذوبی همچنین مرزبندی کردن و جداسازی دانشجویان شاهد و ایثارگر از عموم دانشجویان هر دانشگاه را از جمله چالش‌های جدی این حوزه دانست و گفت: نفوذ کلام و تأثیرگذاری‌ها در مجالست و مصاحبت همه دانشجویان در فضایی بدون مرزبندی اتفاق می‌افتد در حالی که تفکیک کردن و گروه‌بندی کردن باعث ایجاد گسست و اختلاف این قشر از دانشجویان با فضای عام دانشجویی می‌شود.

وی در ادامه، بر لزوم تقویت مشاوره‌های دانشجویی شاهد و ایثارگر تأکید و بیان کرد: مشکلات دانشجویان و بحران‌های احتمالی که تجربه می‌کنند در این مشاوره‌ها بررسی و ریشه یابی می‌شود البته تعداد بسیاری از دانشجویان شاهد و ایثارگر در عرصه‌های مختلف افتخار آفرین و مایه سربلندی دانشگاه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان تبیین کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعطای سهمیه شاهد و ایثارگر به دانشجویان باعث افت کیفیت آموزشی و تحصیلی نیست بلکه غالبا مشکلات تحصیلی در بین دانشجویانی به چشم می‌خورد که با سهمیه مناطق محروم وارد دانشگاه می‌شوند.

تسلط اساتید مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر به آیین‌نامه‌ها در کارگاه‌های آموزشی مدنظر قرار گیرد

دکتر سید محمد معصومی مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در بخش دیگری از این مراسم به تحلیل طرح استادمشاور در بین دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: طرح استادمشاور اقدام ارزنده‌ای است که گذشته از مواهب مالی و سیستمی، دعای خیر خانواده‌های شاهد و ایثارگر را برای اساتید به دنبال دارد.

وی با ارائه پیشنهاداتی در خصوص آسیب‌شناسی و بهبود طرح استادمشاور، تشریح کرد: با هدف همگرایی بیشتر لازم است برخی از نقاط ضعف این طرح بررسی و مرتفع شود که از آن جمله می‌توان به تقویت تکنیک‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای اساتید اشاره کرد که در قاب تعامل حوزه آموزشی و مدیریت امور شاهد و ایثارگران محقق می‌شود.

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه بر لزوم افزایش تعاملات و ارتباطات بین اساتید و دانشجویان در قالب برقراری جلسات معارفه تأکید و تبیین کرد: با پایش و ارزیابی اساتید در قالب طرح استادمشاور و ارائه تجارب و توانمندی‌های اساتید برتر به سایر اساتید می‌توان به آثار مثبت بیشتر و گسترده‌تری از این طرح در سطح دانشگاه‌ها دست یافت.

وی همچنین با بیان اینکه در این دوره مدیریتی ارتباط خوب و مؤثری بین امور شاهد و ایثارگران دانشگاه و حوزه آموزشی شکل گرفته بود گفت: یکی دیگر از پیشنهاداتی که در اجرای این طرح مدنظر قرار دارد افزایش آگاهی و تسلط اساتید به آیین‌نامه‌ها و مواد آموزشی است که در در کارگاه‌های آموزشی باید منظر قرار گیرد.