همدان پایلوت میز تخصصی گردشگری ادیان در کشور

نیازهای جامعه امروز را با داشته‌های غنی دینی و ارزشهای انقلابی می‌توان در این اردوهای تعالی بخش پر کرد.

به گزارش فردای همدان، همزمان با توسعه صنعت گردشگری در جهان و انواع رویکردهای به وجود آمده، در سالهای اخیر مطالعات بسیاری در زمینه رشد و توسعه این صنعت شکل گرفته است. به طوریکه هر سال کشورها برنامه‌های جدید با هدف توسعه این صنعت را همراستا با سایر صنایع درآمدزا تدوین کرده‌اند. اگرچه اهمیت صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست، با این حال مطالعات انجام شده، صرفا جوانب مادی گردشگری را مد نظر قرار داده و از فلسفه و ماهیت اصلی آن فاصله گرفته اند.

لذا توجه به مضامین غیرمادی گردشگری که بر مبنای فلسفه وجودی انسان شکل گرفته است، در مطالعات گردشگری بسیار ضرورت می یابد. معنویت اشاره به یک رویکرد در گردشگری دارد، معنویت ماهیت وجود انسانی و ارتباط او با خود، سایر انسان‌ها، جهان هستی و خالق است که در بطن و درون سفر نهادینه شده و تحقق آن در راستای اهداف خلقت انسانی خواهد بود.

معنویت ماهیتی فرامادی در گردشگری دارد که یک گونه گردشگری یا صرفا مذهب نبوده و می‌تواند اقدام مهمی در تحقق نیازهای انسانی باشد و گردشگری تعالی بخش از رویکردهای جدید در این صنعت است.

در همین راستا و در سومین نشست فعالان میزتخصصی گردشگری تعالی بخش و مجموعه‌های گردشگری استان همدان، محسن معصوم علیزاده با اشاره به تعریف گردشگری تعالی بخش، در جاذبه‌های طبیعی گردشگری، توجه به خلقت خداوند و ذکر و تکبیر پروردگار، در جاذبه‌های تاریخی، تحسین هنر آدمی و عبرت آموزی از گذشته، در جاذبه‌های انسان ساخت ، تعالی و پیشرفت و خدمت به مردم را رویکرد تعالی بخش ذکر کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه در قرآن کریم 17 بار سیر و مشتقات آن، 12 بار سفر و مشتقات آن و 3 بار سیاحت و مشتقات آن به کار رفته است، اذعان کرد: در روایات بسیاری نیز به گردشگری تأکید شده است.
او گفت: در فرمایشات رهبری بر گردشگری تأکید فراوان شده است و برنامه‌های گردشگری دولت نیز مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و امیدواریم با کمک دستگاههای متولی شاهد عملکرد قوی و مثبت میزتخصصی گردشگری تعالی بخش در استان همدان باشیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز افزود: در دل ارتباط با فضاهایی که در حوزه گردشگری از آن گذر می‌کنیم و اردوهایی که برگزار می‌شود قطعا مفاهیم لازم منتقل می‌شود و با برپایی اردوهای مختلف در قالب گردشگری تعالی بخش شاهد رونق بیش از پیش گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن خواهیم بود .

علی خاکسار ادامه داد: نیازهای جامعه امروز را با داشته‌های غنی دینی و ارزشهای انقلابی می‌توان در این اردوهای تعالی بخش پر کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اقدام و فعالیت‌های انجام شده از سوی وزارت، همدان بعنوان پایلوت میز تخصصی گردشگری ادیان در کشور انتخاب شده است و این مهم بدلیل همزیستی ادیان مختلف در دوران مختلف در پایتخت تاریخ و تمدن است.

دبیر میزتخصصی گردشگری تعالی بخش استان نیز در این جلسه گفت: با ساز و کارهای اسلامی نشاط و شادابی ، سفر و گردشگری و نیز برنامه‌ریزی برای جذب و گسترش گردشگری داخلی در نقشه مهندسی فرهنگی استان همدان شاهد اتفاقات خوب در استان خواهیم بود.

سجاد آروانه عنوان کرد: گردشگری تعالی بخش یک پدیده معناگرا است که در تمام ابعاد گردشگری باید مورد توجه قرارگیرد و شاخص‌های هر حوزه گردشگری از جمله تاسیسات گردشگری، جامعه میزبان و مهمان و بخش دولتی چه بایسته هایی را لازم است رعایت کنند تا به تعالی بخشی منطبق شوند، باید لحاظ و به دقت بررسی شود.

وی افزود: میز تخصصی گردشگری تعالی بخش در همدان در چهار زیرگروه ، گردشگری ادیان، گردشگری معنوی و زیارت، گردشگری نهضت و مقاومت اسلامی و گردشگری معنوی بنیان نهاده شده است که دستگاه‌های مختلف اداری عضو آن بوده و فعالیت خواهند داشت.

آروانه از جمله اهداف این کارگروه را ایجاد بسته‌های ارزان قیمت برای سفر، توجه به محوریت خانواده در سفر، تهیه محتوای خوب برای خانواده‌ها در سفر و گردشگری، توجه به اصول اخلاقی ، آینده پژوهی و تاکید بر تمرکز زدایی در سفر و توجه به مخاطب محوری اعلام کرد.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه حکم دبیری سجاد آروانه در میزت خصصی گردشگری تعالی بخش استان همدان به او اعطا شد.