عکس‌های مردم‌شناسی در نگارخانه حوزه هنری

گروه فرهنگ و هنر: دویست و سی و سومین نمایشگاه حوزه هنری استان همدان را عکس‌هایی از حسن نجفی تشکیل داده است.       به گزارش “فردای همدان”، در این نمایشگاه تعداد 32 قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی در ابعاد 50*70 و 40*70 از مجموعه‌ی نخست حسن نجفی با موضوع پرتره به […]

گروه فرهنگ و هنر: دویست و سی و سومین نمایشگاه حوزه هنری استان همدان را عکس‌هایی از حسن نجفی تشکیل داده است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، در این نمایشگاه تعداد 32 قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی در ابعاد 50*70 و 40*70 از مجموعه‌ی نخست حسن نجفی با موضوع پرتره به روی دیوار رفته است.

حسن نجفی، کارگردان سینما، نویسنده، فیلم‌نامه نویس و عکاس است که در همدان یک تله فیلم را جلوی دوربین برده و هم اکنون نمایشگاه عکس‌هایش در نگارخانه حوزه هنری استان همدان روی دیوار است.

وی در گفت و گویی اظهار داشت: عکس مثل قلم است و کسی که در سینما کار می‌کند باید هم قلم داشته باشد و هم دوربی عکاسی؛ هم ببیند و هم اندیشه داشته باشد و بتواند آن اندیشه را روی کاغذ پیاده کند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ی نخست عکاسی‌اش حاصل سفر در چهار کشور ایران، مالزی، ترکیه و ایتالیاست افزود: این آثار، مطالعات دیداری من درباره چهره‌هاست. مطالعه فقط کتاب‌خواندن نیست. یک هنرمند باید به چهره، استایل، پوزیشن، روابط آدم‌ها با هم، گرافیک محیط و… دقت کند چون همه‌ی اینها بخشی از شخصیت آدم‌ها و قصه‌ی آنهاست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل حرفه‌اش در سینما به مردم‌شناسی نیز علاقمند است، افزود: سرخپوست‌ها می گویند هرکی قصه‌ایست؛ همه‌ ما یک قصه هستیم و اگر با دقت به اجزاء و دیتایل‌های افراد نگاه کنیم، می‌توانیم قصه آنها را بخوانیم.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: یک هنرمند خوب سریع می‌تواند دریافت کند، ادراک و شهود بسیار مهم هستند؛ چیزهایی را که کسی نمی‌تواند ببیند تو باید ببینی و این، در یک‌صدم ثانیه اتفاق می‌افتد.

نجفی، عادت به خوب دیدن را یکی از راه‌های ادراک دانست و افزود: هنرمند باید عادت کند چیزهایی را که دیگران بی‌تفاوت از کنارشان رد می‌شوند را ببینند. این اتفاقات شاید در اطراف همه روی‌دهد اما من آن را به عکس، عکس را به داستان و داستان را به فیلم‌نامه تبدیل می‌کنم و این خوب دیدن ریشه در خیلی چیزا دارد و باید خصوصیات اخلاقی خاصی را در خود پرورش دهید.

نویسنده مجموعه داستان «رویای کویر» با اشاره به اینکه از عکس‌ها برای نوشتن داستان، فیلم‌نامه و… هم استفاده می‌کند، ادامه داد: من عکاسی را خیلی دوست دارم، مثل موسیقی، نقاشی و… چون هنر بی‌واسطه هستند و خیلی راحت می‌توان به وسیله آن صحبت کرد. سینما یک هنر جمعی‌ست، برای تولید یک اثر خوب باید هم حال کارگردان خوب باشد، هم بازیگر، هم تصویربردار و… اما هنر عکاسی، بی‌واسطه است؛ چیزی را درک می‌کنی، شاتر را می‌فشاری و آن را ثبت می‌کنی اما سینما هنر سختی است.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از تکنیک‌های مختلف گرافیکی در عکس‌هایش گفت: عکاسی هم مانند فیلم‌سازی است؛ عکاسی تازه بعد از گرفتن عکس آغاز می‌شود، همانطور که فیلمسازی تازه بعد از فیلم‌برداری آغاز می‌شود، تا زمانی که فیلم برای اکران روی پرده نرفته است، مجاز به ایجاد تغییر برای بهترکردن اثر هستید.

گفتنی است؛ نمایشگاه آثار حسن نجفی از یکم تا 11آذرماه از ساعت 9 الی 13 و 15 الی 16:30 (بجز ایام تعطیل) در نگارخانه حوزه هنری استان همدان واقع در ابتدای خیابان شریعتی، روبروی بانک صادرات مرکزی، بن‌بست زرین برقرار است.