موزه پزشکی در همدان ایجاد می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: در پی پیشنهاد حوزه هنری استان و به دستور معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، موزه پزشکی همدان در عمارت قدیم بیمارستان اکباتان راه‌اندازی خواهد شد.       به گزارش “فردای همدان”، چندی پیش و در ادامه‌ ایجاد ساختمان جدید بیمارستان اکباتان همدان، هسته مرکزی این بیمارستان که طبق گفته‌های کارشناسان […]

گروه فرهنگ و هنر: در پی پیشنهاد حوزه هنری استان و به دستور معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، موزه پزشکی همدان در عمارت قدیم بیمارستان اکباتان راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، چندی پیش و در ادامه‌ ایجاد ساختمان جدید بیمارستان اکباتان همدان، هسته مرکزی این بیمارستان که طبق گفته‌های کارشناسان از ابنیه‌ی متعلق به دوران قاجاریه است، در معرض تخریب قرار گرفت که با پیشنهاد حوزه هنری استان و در پی بازدید معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان، طی نامه‌ استانداری، دستوری مبنی بر ترک تخریب این بنا و اقدام به بازسازی آن صادر شد.

یک کارشناس مرمت آثار و ابنیه تاریخی در این باره گفت: بیمارستان اکباتان همدان که امروزه در ابتدای خیابان طالقانی واقع شده است، در دوره قاجاریه بخشی از باغی بزرگ در تملک بانک شاهی و متعلق به دولت انگلستان بوده است که امروزه برخی از بناهای آن باغ شامل باغ نظری، ساختمان چوبی آموزش و پرورش، ساختمان پذیرایی، ساختمان خانه کنسول، ساختمان دبیرستان ابن سینا از آن باقی مانده اند.

سیدحسین حسینی ادامه داد: هسته مرکزی ساختمان بیمارستان اکباتان همدان نیز یک بنای دوطبقه خشتی دارای زیرزمین و متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد که در دوره پهلوی اول با ایجاد نمای آجری وتغییر کاربری تبدیل به نخستین بیمارستان استان همدان شد و در سال 1311 ه.ش. با 13 تخت به بهره برداری می رسد و خدمات پزشکی آن غرب کشور را تحت پوشش قرار می‌داده است.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان از این دارد که بخش قدیمی این بیمارستان دارای دو بخش با معماری متفاوت است که بخش متاخر مربوط به اوایل دوره پهلوی دوم بوده و در دوطبقه با هسته آجری و نمای سنگ و آجر احداث شده است که در جهت توسعه هسته مرکزی بیمارستان انجام شده است.

حسینی اظهار کرد: بخش قدیمی‌تر در دو طبقه با زیرزمین در ابعاد 25 در 15 متر و با هسته خشتی احداث شده و نمای آجری بعدا به آن الحاق شده که نشان دهنده تغییرات کاربری برای تبدیل شدن به بیمارستان است و از آن جهت که این بنا از نظر تاریخی و فرهنگی واجد شرایط است، می‌توان آن را به عنوان نخستین بیمارستان استان و از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های کشور و نمادی از پزشکی نوین در منطقه غرب کشور نامید.

وی بیان کرد: به همین دلیل و به پیشنهاد حوزه هنری استان و با همدلی مسئولین شهر و راهبری وحمایت استانداری فعالیت‌هایی برای حفظ این بنای تاریخی که هویت پزشکی همدان را با خود به همراه دارد، آغاز شده و قراراست ساختمان قدیمی بیمارستان اکباتان به همت میراث فرهنگی استان، دانشگاه آزاد، دانشگاه علو م پزشکی، حوزه هنری، اداره راه و شهرسازی و هماهنگی و حمایت معاون سیاسی و امنیتی در کنار بنای جدید درحال ساخت باقی بماند.

حسینی در پایان گفت: مرمت و نگهداری و تبدیل این ساختمان به موزه پزشکی استان می تواند مبدع تفکری نوین در زمینه حفظ آثار و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ایران باشد.