کارت زرد برای لیگ برتر فوتبال همدان

گروه ورزش: مسابقات فوتبال استان در 3 سطح لیگ‌های دسته 2، یک و برتر برگزارهای می‌شود اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی از طرف هیأت فوتبال استان، لیگ برتر همدان در خط نابودی است.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، یک مربی فوتبال با بیان این مطلب می‌گوید: سال‌ها قبل […]

گروه ورزش: مسابقات فوتبال استان در 3 سطح لیگ‌های دسته 2، یک و برتر برگزارهای می‌شود اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی از طرف هیأت فوتبال استان، لیگ برتر همدان در خط نابودی است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، یک مربی فوتبال با بیان این مطلب می‌گوید: سال‌ها قبل لیگ برتر استان همدان با حضور 5 یا 6 تیم برگزار می‌شد اما اکنون تعداد تیم‌ها به عدد 10 رسیده و این مساله باعث بی‌کیفیت شدن مسابقات شده است.

کوروش قپانوری اظهار می‌کند : در گذشته تیم‌ها با قدرت تمام با بهترین مربیان و بازیکنان وارد مسابقات می‌شدند و بازی‌ها بسیار حساس و نزدیک بود اما امروزه با بی‌برنامگی، لیگ استان در خطر نابودی است.

 

محلی برای کسب درآمد هیأت فوتبال

وی با بیان این‌که در آن سال‌ها سطح مسابقات در لیگ استان کمتر از لیگ کشور نبود، می‌افزاید: هیچ تیمی از قبل بازنده نبود و لیگ برتر استان کیفیت و جذابیت را با هم داشت اما چند سالی است که لیگ‌های مختلف استان همدان به محلی برای کسب درآمد هیأت فوتبال و محلی برای آموزش داوران مبتدی تبدیل شده است.

قپانوری بیان می‌کند : امروزه هدف از برگزاری لیگ فوتبال فقط درآمدزایی برای هیأت فوتبال استان همدان است و هیچ مسئولی از خودش نمی‌پرسد چرا سطح بازی‌ها پایین آمده است.

این مربی فوتبال نهاوندی با اشاره به این‌که بازی‌های مسابقات لیگ برتر فوتبال از مسابقات محلات هم تماشاچی کمتری دارد، ادامه می‌دهد: بیشتر مربیان بدون داشتن شرایط لازم تیم را هدایت می‌کنند و از بازیکنان خوب برای مسابقات استفاده نمی‌کنند.

 

تیم‌های غیراستاندارد

وی با بیان این‌که از بین 10 تیم حاضر در لیگ برتر استان شاید به جرات 2 تیم دارای استانداردهای لازم برای شرکت در لیگ استان باشند، عنوان می‌کند : بقیه نیز حتی شرایط لازم را ندارند که در مسابقات محلات شرکت کنند و از سطح پایینی برخوردارند.

قپانوری می‌گوید: زیاد بودن تعداد تیم‌ها باعث عدم رعایت اخلاق، ادب و شرایط انضباطی در مسابقات شده و برخی از تیم‌ها نیز به لحاظ همین بی‌انضباطی‌ و بی‌برنامگی‌ها از شرکت در مسابقات لیگ برتر استان کنار کشیده‌اند.این مربی فوتبال با اشاره به این‌که یک لیگ کسل‌کننده بدون بازده در استان برگزار می‌شود، خاطرنشان می‌کند : برگزاری لیگ‌های مختلف فایده‌ای برای رشد فوتبال استان ندارد.

 

راهکار

وی با بیان این‌که زمان آن رسیده هیأت فوتبال استان دنبال کیفیت و بازدهی بالای لیگ برتر استان باشد، اظهار می‌کند : بهترین راهکار، کاهش تیم‌ها در لیگ برتر و افزایش تیم‌های لیگ یک است تا هر سال یک تیم به لیگ برتر صعودکند.

قپانوری با اشاره به این‌که لیگ برتر فوتبال استان برعکس لیگ برتر کشور است، می‌افزاید: در لیگ‌ برتر کشور می‌بینیم که تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این لیگ کمتر از لیگ‌های دسته یک، دسته 2 و دسته 3 است تا این فرصت به لیگ‌های پایین‌تر داده شود که بهترین‌ها با برگزاری رقابت‌های بیشتری به دسته‌های بالاتر صعود کنند.این مربی فوتبال با بیان این‌که این روزها لیگ برتر استان به راحتی دست‌یافتنی شده است، عنوان می‌کند : هر کس هزینه ورودی پرداخت کند می‌تواند تیم خود را در بالاترین سطح فوتبال استان ببیند.

 

ویترین فوتبال بومی

وی ادامه می‌دهد: لیگ برتر استان ویترین فوتبال بومی است و مسئولان هیأت فوتبال استان همدان باید در کیفیت بخشیدن به آن کوشا باشند چراکه نوید عاشوری، مرتضی تبریزی و بازیکنان دیگر از لیگ برتر استان به لیگ کشوری راه یافتند.قپانوری توضیح می‌دهد: لیگ برتر بهترین و چکیده فوتبال بومی است اما امروزه هرکس به تماشای بازی‌های آن می‌آید معتقد است که افراد داخل زمین فوتبالیست نیستند و فوتبال بازی نمی‌کنند.

 

استفاده از مربیان مجرب

این مربی فوتبال نهاوندی با اشاره به مربیان حاضر در لیگ برتر استان می‌گوید: هیأت فوتبال استان باید مربیانی را انتخاب کند که صلاحیت و گواهی کار داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند : مربیانی چون محمد به‌گندم، مهدی مرشدلو، علی‌اکبر پورمسلم، علی آقامحمدی، شهریار شمس و عبدل مالمیر در گذشته مربیگری تیم‌های لیگ برتر استان را برعهده داشتند و در آن روزها شاهد پرورش بازیکنان باکیفیت بودیم اما الان کسی مربیان را نمی‌شناسد که از کجا آمده‌اند و چه می‌کنند.قپانوری با بیان این‌که هیأت فوتبال نظارتی بر مسابقات ندارد و فقط می‌خواهد درآمدزایی داشته باشد، اظهار می‌کند : با این روند فوتبال استان افت خواهد کرد و روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود تا جایی که طی 3 سال آینده لیگ و تیمی باقی نمی‌ماند.

این مربی فوتبال می‌افزاید: اگر لیگ فوتبال استان به نحو مطلوبی برگزار شود و سطح آن بالا برود داور، مربی، بازیکن و لیگ با هم رشد می‌کنند و شاهد پرورش استعدادها در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: هیأت فوتبال هزینه دارد. کسی به‌ آن کمک نمی‌کند و باید خودش درآمدزایی کند اما این روش درآمدزایی آن را به بیراهه می‌برد. هیأت فوتبال استان باید اسپانسر بگیرد و در کنار آن از استانداری و فرمانداری‌های شهرستان‌ها بخواهد آن را یاری کنند نه این‌که هزینه‌ها را تنها از باشگاه‌ها و تیم‌ها بگیرد.

 

توجه به فوتبال پایه

قپانوری در ادامه با اشاره به فوتبال پایه استان همدان بیان می‌کند : گرفتن مبالغ بالای ورودی از تیم‌ها در مسابقات باشگاه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است در صورتی که برای رشد و پیشرفت فوتبال باید به فوتبال پایه توجه ویژه‌ای شود.

این مربی فوتبال با بیان این‌که مسئولان هیأت فوتبال باید از تیم‌های پایه حمایت کنند، عنوان می‌کند : در تمام دنیا مسابقات فوتبال پایه به صورت رایگان برگزار می‌شود تا تیم‌های فوتبال رونق بگیرند.

وی می‌گوید: شهرستان‌های نهاوند، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، رزن و فامنین به دلیل این‌که هزینه فوتبال پایه سنگین است هیچ تیمی در مسابقات ندارند و این مساله به فوتبال استان ضربه سنگینی می‌زند.

 

ضعف کمیته استعدادیابی

قپانوری خاطرنشان می‌کند : برای پیشرفت فوتبال در استان باید استعدادیابی انجام شود اما یک بار ندیدم مسئولان استعدادیابی استان تا شهرستان‌ها بیایند و استعدادها و نخبه‌ها را شناسایی و در طول سال با آنها کار کنند تا نفراتی  از میان آنها به تیم ملی دعوت شوند.

این مربی فوتبال نهاوندی با بیان این‌که کمیته استعدادیابی در استان ضعیف کار می‌کند و ضربه‌ آن را فوتبال همدان می‌خورد، اظهار می‌کند : تازمانی که هیأت فوتبال استان همدان برنامه و مدیریت نداشته باشد فوتبال همدان رشدی نخواهد داشت و روند نزولی خود را طی خواهد کرد.

نویسنده: مهری درویش قنبر