سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ واقعیت یا رؤیا

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان می‌گوید: اجرا شدن سه‌شنبه‌های بدون خودرو در همدان نیازمند فرهنگسازی است.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، علی ثقفی در گفت‌و‌گو با همشهری اظهارمی‌کند: براساس طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هر روز صبح افراد که از منزل بیرون می‌آیند و می‌خواهند به مدرسه، دانشگاه و سر […]

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان می‌گوید: اجرا شدن سه‌شنبه‌های بدون خودرو در همدان نیازمند فرهنگسازی است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، علی ثقفی در گفت‌و‌گو با همشهری اظهارمی‌کند: براساس طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هر روز صبح افراد که از منزل بیرون می‌آیند و می‌خواهند به مدرسه، دانشگاه و سر کار بروند باید مسیر خود را با دوچرخه طی کنند و ظهر هم با دوچرخه به منزل برگردند.

ثقفی با بیان این‌که فرهنگسازی زمان‌بر است، توضیح می‌دهد: باید از مردم بخواهیم هر روز صبح ساعت 7 میدان امام خمینی(ره) باشند و از 6 خیابان اصلی راهی محل کار خود شوند.

وی می‌گوید: وقتی فرهنگ استفاده از دوچرخه در جامعه نهادینه شد هر کس می‌تواند از منزل خود به محل کار یا تحصیل برود و دیگر نیازی نیست که همه راس یک ساعت مشخص در جایی جمع شوند.

 

اراده مسئولان

ثقفی اظهار می‌کند : با مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی در نیروی انتظامی صحبت‌هایی داشتیم که طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اجرا شود. شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان هم باید همکاری کنند تا کار انجام شود.

وی اظهار می‌کند : استفاده از دوچرخه فواید زیادی دارد و به کم شدن ترافیک در شهرهای بزرگ کمک می‌کند. اما در همدان هرچه در رابطه با اجرای سه‌شنبه‌های بدون خودور پیگیری کردیم پاسخی دریافت نکردیم.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان با بیان این‌که این طرح، عزم و اراده دستگاه‌های دولتی و اجرایی را می‌طلبد که باید پای کار حاضر شوند، عنوان می‌کند: مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف باید با این طرح همکاری لازم را داشته باشند. وقتی آنها اقدام به این کار کنند همکارانشان نیز به شرکت در این طرح راغب می‌شوند.

 

طرح در شورای ورزش همگانی

وی می‌افزاید: اخیرا در شورای ورزش همگانی استان که به ریاست محمدابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار تشکیل شد طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را مطرح کردیم که از آن استقبال شد.

ثقفی با بیان این‌که معاون استاندار تأکید کردند این طرح پیگیری و اجرا شود، می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان همدان هم در حال ارسال دستورالعمل طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به ارگان‌هاست.

رئیس هیأت دوچرخه سواری استان با اشاره به این‌که اجرا و استقبال طرح بستگی به یک سری پیگیری‌های بالا دستی دارد، بیان می‌کند : باید تبلیغ‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.شهرداری می‌تواند در طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به ما کمک کند.این که شهردار با دوچرخه به محل کار برود تاثیر زیادی در استقبال مردم دارد.

 

مسیر دوچرخه در پیاده‌راه

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان با اشاره به پیاده راه خیابان بوعلی خاطرنشان می‌کند : پیشنهاد دادیم که در پیاده راه مسیری برای دوچرخه ایجاد و کیوسک‌هایی مانند بلوار ارم برای دوچرخه‌ها نصب شود.

وی با بیان این‌که این مسیر می‌تواند طوری طراحی شود که دوچرخه نتواند از آن مسیر خارج شود، می‌افزاید: با این کار فرد نیازی به ارائه کارت برای کرایه دوچرخه ندارد. برای مثال ممکن است فردی از آرامگاه به میدان امام (ره)بیاید و نخواهد دوباره مسیر را بازگردد و کارتش را باز پس گیرد.

ثقفی بیان می‌کند : این مسیر با توجه به شرایط آب و هوایی همدان می‌تواند طوری طراحی شود که دوچرخه‌سواران را از بارش برف و باران مصون دارد و افراد بتوانند به راحتی در این مسیر دوچرخه‌سواری کنند.

 

مسیر دوچرخه‌سواری بلوار ارم

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان می‌گوید: مسیری که در بلوار ارم برای دوچرخه‌سواری طراحی شده کارشناسی شده نیست چراکه به تقاطع‌هایی می‌رسد که خودروها با سرعت از آنجا عبور می‌کنند و ممکن است حادثه‌ساز شود.

ثقفی عنوان می‌کند : می‌توان مسیرهای بهتری را طراحی کرد که مرکزیت بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال مسیرهایی مانند بلوار بعثت که پیاده‌روهای آن عرض زیادی دارد برای دوچرخه‌سواری مناسب است.وی خاطرنشان می‌کند : در بسیاری از خیابان‌های همدان می‌توان مسیر دوچرخه را از پیاده‌روها جدا کرد و آن زمان است که اتفاق‌های خوبی در زمینه فرهنگسازی برای دوچرخه‌سواری می‌افتد.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان تأکید می‌کند : بارها با اداره ورزش و جوانان مکاتباتی داشتیم تا با شهرداری نیز رایزنی‌هایی انجام شود اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده. امیدواریم با مصوبه‌ای که در شورای عالی ورزش همگانی داشتیم این طرح زودتر اجرا شود.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر