موانع پیش روی قهرمان سه‌گانه‌ ایران

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران با وجود نبود حمایت‌های مناسب از سوی مسئولان، با تلاش بی‌وقفه به دنبال موفقیت‌های بیشتر است.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری سلمان تیموری می‌گوید: با این‌که همیشه نفر اول و دوم اردوی تیم ملی بودم اما به دلیل این‌که شهرستانی بودم یا از سوی […]

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران با وجود نبود حمایت‌های مناسب از سوی مسئولان، با تلاش بی‌وقفه به دنبال موفقیت‌های بیشتر است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری سلمان تیموری می‌گوید: با این‌که همیشه نفر اول و دوم اردوی تیم ملی بودم اما به دلیل این‌که شهرستانی بودم یا از سوی استان حمایتی نبود با بی‌مهری مسئولان به مسابقات اعزام نمی‌شدم.

وی می‌افزاید: در دوران دانشجویی با رشته ورزشی سه‌گانه آشنا شدم و حدود 12 سال است که این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم. محمد الماسی در تویسرکان مشوق اصلی‌ام در ورزش سه‌گانه بود.

 

مشکلات سخت‌افزاری و نرم افزاری

قهرمان ورزش سه‌گانه تویسرکانی با اشاره به این‌که موانع مختلفی را پشت سر گذاشته ام، بیان می‌کند : مشکلات سخت‌افزاری رشته سه‌گانه در تویسرکان زیاد است زیرا این ورزش به یک هزار و500 متر شنا در دریا یا آب‌های آزاد، 40کیلومتر دوچرخه‌سواری و 10کیلومتر 2 دوی استقامت نیاز دارد.

وی با بیان این‌که امکانات تویسرکان به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ورزش سه‌گانه قابل مقایسه با کشور نیست، خاطرنشان می‌کند : بودجه و برنامه‌ریزی‌ها در شهرستان برای رشته ورزشی سه‌گانه مطلوب نیست.

تیموری با بیان این‌که در ورزش سه‌گانه باید به اندازه 3 ورزش وقت و هزینه گذاشت، ادامه می‌دهد: من در یک شهرستان کوچک حتی ابتدایی‌ترین امکانات را ندارم. این در حالی‌است که رقیب‌هایم در استان‌ها و شهرهای بزرگ‌تر استخر، مربی و تجهیزات بیشتری در اختیار دارند.

 

نبود پیست دوچرخه‌سواری

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران اظهار می‌کند : در تویسرکان در شنا، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی رقیب و مربی تمرینی ندارم و به تنهایی در این ورزش‌ها فعالیت و تمرین می‌کنم. نبود پیست دوچرخه‌سواری در تویسرکان و تمرین در جاده‌های خطرناک نیز مشکلاتم را دوچندان کرده است. تیموری با بیان این‌که در تویسرکان فقط یک استخر شنا وجود دارد، می‌افزاید: این استخر هم وضع مطلوبی ندارد و کوچک است.

 

استان‌های مقام‌آور سه‌گانه

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران بیان می‌کند: رقیب‌های من در ورزش سه‌گانه تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و شهرکرد هستند. آنها در ایران حرف برای گفتن دارند چراکه امکانات بیشتری در این ورزش نسبت به من دارند.

تیموری با اشاره به وضع کلی ورزش سه‌گانه در ایران عنوان می‌کند : اگر نمره کشورهای اروپایی و آمریکایی 100 باشد نمره ایران به 30 هم نمی‌رسد.

وی اظهار می‌کند : کشورهای اروپایی در ورزش سه‌گانه به لحاظ تمرینات، اسپانسر و مربی‌، برنامه مدونی دارند اما فدراسیون ایران در این رشته ورزشی برنامه‌های مدون و منظمی برای پیشرفت ورزشکاران ندارد.

 

ناکامی‌ها

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران با اشاره به برخی ناکامی‌هایش در مسابقات اظهار می‌کند : بزرگ‌ترین ناکامی‌های من در مسابقات قهرمانی آسیا در کشور تایوان بود. با ضربه‌ای که در آغاز شنا به کتفم وارد شد، هم مسابقه و هم شانس کسب ورودی المپیک به طور مستقیم را از دست دادم. اعزام نشدن به بازی‌های آسیایی اینچئون کره یکی دیگر از ناکامی‌هایم بود.

تیموری در پاسخ به این‌که چه برنامه‌هایی برای پیشرفت در این ورزش دارید، بیان می‌کند : برنامه‌های شخصی نمی‌تواند زیاد کاربردی داشته باشد. پیشرفت در ورزش سه‌گانه به برنامه‌های فدراسیون این رشته ورزشی بستگی دارد.

 

علم ورزش سه‌گانه

وی با اشاه به نبود علم ورزش سه‌گانه در ایران عنوان می‌کند : رشد و پیشرفت در هر رشته ورزشی بستگی به داشتن علم آن رشته دارد. سه‌گانه از جمله ورزش‌های علمی است که تمرین کردن، ریکاوری و تغذیه در آن خیلی موثر است.

تیموری با اشاره به این‌که ورزش سه‌گانه در ایران نوپاست، می‌گوید: ایران در این رشته ورزشی مانند کشتی و فوتبال پیشکسوتی ندارد که ورزشکاران را راهنمایی کند.

این قهرمان ورزش سه‌گانه ایران توضیح می‌دهد: اعزام به مسابقات ملی و فراملی، اعزام به اردوها و کمپ‌های خارجی، برگزاری مسابقات مختلف و لیگ‌ها، آوردن مربی‌های خارجی، به‌روز بودن تجهیزات و مانند اینها تأثیر زیادی بر نتیجه‌گیری ورزش سه‌گانه در ایران و دنیا دارد.وی اظهار می‌کند : سه‌گانه ورزش گرانی است و علاوه بر این‌که باید تجهیزات 3 رشته ورزشی را داشته باشد 3 برابر نیز باید برای آن انرژی صرف کرد. هزینه‌های این رشته کمرشکن است چراکه دوچرخه، لباس دوچرخه‌سواری، لباس شنا و کفش دوومیدانی و دیگر وسایل مورد نیاز گران است.

 

المپیک

تیموری با بیان این‌که از سال گذشته تاکنون و برای شرکت در مسابقات آسیایی و ریو حدود 40 میلیون تومان هزینه کرده‌ام، ادامه می‌دهد: برای این مسابقات وام گرفتم و مبلغی را هم قرض کردم تا بتوانم ورودی المپیک ریو را کسب کنم که نشد.

این قهرمان ورزش سه‌گانه ایران اظهار می‌کند : تصمیم دارم در المپیک 2020 توکیو حضور داشته باشم.کاهش رکوردها و کم‌کردن فاصله با رقبای آسیایی از جمله برنامه‌هایم است چراکه ورزشکاران ایرانی شایسته کسب مقام‌های بهتر و برتر در آسیا هستند.وی می‌افزاید: هنگامی که به مسابقه‌ای اعزام می‌شویم نمی‌دانیم باید امتیاز بگیریم یا کسب تجربه کنیم چراکه برگزاری مسابقات در ورزش سه‌گانه کم است.  وزارت ورزش و جوانان نیز به خوبی از آن حمایت نمی‌کند.

 

اعزام به مسابقات آسیایی

تیموری که ماه گذشته در مسابقات انتخابی تیم ملی مقام اول را کسب کرده می‌گوید: اواخر آبان‌ماه برای مسابقات غرب آسیا به کشور اردن اعزام می‌شوم.

قهرمان ورزش سه‌گانه ایران می‌گوید: من به اتفاق هم‌تیمی‌هایم در تیم ملی تمام سعی و تلاشمان را داریم که بتوانیم در مسابقات آسیایی روی سکو برویم و این موضوع دور از دسترس نیست.

نوبسنده: مهری درویش قنبر