تصادفات جاده‌ای نیروی مولد و کار را از کشور می‌گیرد

رئیس پلیس راه استان همدان با تاکید بر اینکه فوتی های تصادفات جاده ای نیروی مولد و کار را از ما می گیرد، گفت: ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه ملی کشور مصروف تصادفات جاده ای می شود.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، علی فکری در همایش هفتم اردیبهشت ماه ” روز ایمنی حمل و نقل”، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که امروزه با آن درگیر هستیم و تحت تاثیر حوادث آن قرار داریم آمار جان باختگان جاده‌ای است.

رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه امروزه تصادفات یک چالش جدی است و بیشترین جانباختگان کشوری را داریم، افزود: معتقدم که کشته شدگان تصادفات مهمتر از فوتی های بیماری ها و سرطان ها است‌.

وی با بیان اینکه در بیماری و سوانح سن جانباختگان بیش از ۶۰ سال است، عنوان کرد: در تصادفات، تصادف آنی است و یک شوک عظیم به خانواده فرد وارد می شود؛ همچنین بیماری ها مقطعی است مانند کرونا اما تصادفات به صورت مستمر و پایدار جانباخته می گیرد‌.

سرهنگ فکری با اشاره به اینکه فرق سوم جانباختگان جاده ای با جانباختگان بیماری ها در این است که ۹۰ درصد جوان هستند، گفت: از سال 1400تا 1402 طی سه سال ۱۰۸ فوتی در جاده های استان داشتیم که ۸۵۲ نفر زیر ۵۰ سال بودند و شاخصی بالای ۸۵ درصد می باشد و نگران کننده تر از آن تعداد ۷۸۴ نفر مرد و سرپرست خانوار بودند.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه طی ۳ سال در حوزه مصدومبن ۵۵۳۸ نفر مصدوم و معلول جاده ای داشتیم، ادامه داد: از این تعداد ۷۴ درصد مربوط به آقایان و قریب به ۷۵ درصد زیر ۵۰ سال هستند.

وی با تاکید بر اینکه فوتی های تصادفات جاده ای نیروی مولد و کار را از ما می گیرد، اظهار داشت: ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه ملی کشور مصروف تصادفات جاده ای می شود.

سرهنگ فکری با اشاره به اینکه یکی از چالش های هر کشور برای توسعه یافتگی بحث شاخص امید به زندگی است، افزود: می بینیم سن جانباختگان تصادفات ما در کشور به جه شکلی است.

رئیس پلیس راه استان همدان بیان کرد: متاسفانه همیشه آمار گرا هستیم و پیامدهای منفی تصادفات جاده ای را که برای خانواده، پیش می آورد نمی بینیم و اینکه چگونه به مشکلات کشور دامن می زند.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت ایزو در سوانح جاده ای رفته است، گفت: کشورهای توسعه یافته در حوادث جاده ای، در طرح ایزو به دو درصد و یک درصد رسیدند و افق صفر درصد را در نظر دارند.

سرهنگ فکری با اشاره حوزه خودرو سازی در کشور، ادامه داد: وضعیت خودروهای داخلی تعریفی ندارد و خودروهای داخلی در بحث کمربند ایمنی، ایربگ، مقاوم سازی بدنه و … مشکل دارند به طوری که در سواری جک کشته ای وجود ندارد اما در سواری پژو سرنشین در سوانح جاده ای کشته می شود.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه باید دنبال موضوعی باشیم که تصادفات ما را پایدار کند و آن بحث ایمن سازی و آموزش، است، اظهار داشت: امروزه اولین موضوع راه است و در کشورهای توسعه یافته بعد از هر سانحه جاده ای  اولین کسی که مقصر شناخته می شود حوزه کلان (مسئولین کشور) است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم جلساتی در مورد ترافیک داشتیم اما در گذشته شاهد آن نبودیم، افزود: مسوولین وظیفه دارند اعتبار سنجی کنند چراکه روری ۶۰ تا ۷۰ نفر در حوزه تصادفات جان خود را از دست می دهند.

سرهنگ فکری با تاکید بر اینکه دومین موضوع در دنیا آموزش و فرهنگسازی است اما این خیلی در کشور ضعیف است، بیان کرد: به استاندار گفتیم هر دستگاهی بودجه فرهنگی دارد این بودجه ها را چه می کنند؟.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه متاسفانه عینیت گرا شده ایم، عنوان کرد: تجهیزات ما متناسب با راهمان نیست و پلیس باید تجهیزات هوشمند در اختیار داشته باشد.

معاون اطلاعات عملیات راهور کشور نیز در ادامه این همایش، گفت: تقریبا ۱۴ درصد تصادفات جاده ای بر اثر سوانحی است که در حوزه حمل و نقل یعنی در حوزه بار و حمل مسافر است و امیدواریم دوستان فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند.

سرهنگ ناصر قلی نیا با بیان اینکه مهمترین موضوع حمل و نقل، ایمنی راه است، اظهار داشت: از همکاری های استاندار همدان مدیران و مدیرکل راهداری و حل و نقل جاده ای استان تشکر و قدردانی دارم.

وی بیان کرد: آمار سوانح جاده ای همدان به ما نشان می دهد که یک همدلی و وفاق در حوزه ایمنی در استان اتفاق افتاده و جزو استان های خوب است و در حوزه ایمنی و تردد در جاده های استان اتفاقات خوبی افتاده است.