سنگ‌نورد همدانی در اندیشه قهرمانی

راحیل رمضانی، بانوی سنگنوردهمدانی که فقط 15 سال دارد می‌خواهد تا زمانی که قهرمان جهان شود این رشته را ادامه دهد. وی که از 10 سالگی به ورزش سنگنوردی روی آورده است، در مسابقات سنگنوردی قهرمانی نوجوانان و جوانان 2016 آسیا که از پنجم تا نهم مهرماه جاری به میزبانی باشگاه فرهنگی- ورزشی پیام تهران […]

راحیل رمضانی، بانوی سنگنوردهمدانی که فقط 15 سال دارد می‌خواهد تا زمانی که قهرمان جهان شود این رشته را ادامه دهد. وی که از 10 سالگی به ورزش سنگنوردی روی آورده است، در مسابقات سنگنوردی قهرمانی نوجوانان و جوانان 2016 آسیا که از پنجم تا نهم مهرماه جاری به میزبانی باشگاه فرهنگی- ورزشی پیام تهران برگزار شد، توانست در رده نوجوانان به مقام چهارم رشته بولدرینگ دست یابد.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا می‌گوید: از 9 سالگی ورزش می‌کنم. ابتدا رزمی کار می‌کردم اما یک روز به طور اتفاقی با رشته سنگنوردی آشنا شدم. به دلیل این‌که زیاد در بین مردم شناخته شده نبود به نظرم جذاب‌تر آمد و در نهایت به این رشته روی آوردم.

راحیل رمضانی اظهار می‌کند: خانواده‌ام برای ادامه دادن در رشته سنگنوردی حمایت و تشویقم کردند، اما بزرگ‌ترین مشوق من در این زمینه فائزه سلیمانی مربی‌ام بود که همچنان مربیگری‌ام را به عهده دارد.

 

2 سال در اردوی تیم ملی

وی‌ با بیان این‌که امسال تابستان به اردوی تیم ملی دعوت شدم و هنوز هم در تیم ملی هستم، می‌افزاید: سال گذشته هم در تیم ملی بودم. درواقع 2 سال پیاپی است که در اردوی تیم ملی هستم.

رمضانی با اشاره به مقام‌هایی که تاکنون کسب کرده، بیان می‌کند : سال گذشته جزو نونهالان بودم که در مسابقات کشوری در رشته سرعت سوم و در سرطناب اول شدم. آن زمان رشته بولدرینگ برگزار نمی‌شد.

این بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا با بیان این‌که امسال مسابقات کشوری در 3 رشته برگزار شد، می‌افزاید: در این مسابقات در سرعت سوم، بولدرینگ دوم و در سرطناب اول و در مسابقات آسیایی هم که به تازگی برگزار شد چهارم شدم.

وی با بیان این‌که برای اولین‌بار بود در مسابقات آسیایی شرکت می‌کردم، عنوان می‌کند : رقیبانم که از ژاپن، چین و کره در این دوره از رقابت‌ها حضور داشتند خیلی قوی بودند. همچنین سطح مسابقات بالا بود.

رمضانی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در این مسابقات وجود داشت نداشتن تجربه لازم و کافی بود زیرا کشورهای دیگر برای چندمین‌بار در مسابقات آسیایی حاضر می‌شدند اما ورزشکاران ایران و مخصوصا من تجربه‌ای در مسابقات آسیایی نداشتیم.

 

توان ذهنی

این بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا با بیان این‌که این ورزش دارای 3 رشته بولدرینگ، سرطناب و سرعت است، اظهار می‌کند : این رشته نسبت به سایر ورزش‌ها به ذهنی قوی احتیاج دارد و چندان بدن قوی نمی‌خواهد.وی با اشاره به این‌که ورزشکاران باید کشش ذهنی لازم را خصوصا در رشته سرطناب داشته باشند، اضافه می‌کند : در بالا رفتن از طناب باید بتوانی بر ترس غلبه کنی و با وجود خستگی به راهت ادامه دهی؛ به همین دلیل است که داشتن ذهن قوی در این ورزش مهم است.

 

وضعیت مطلوب سنگنوردی همدان

رمضانی در رابطه با زیرساخت‌های سنگنوردی همدان اظهار می‌کند : امکانات همدان نسبت به دیگر استان‌های کشور خوب است اما در رده اول قرار ندارد. تهران امکانات بیشتری دارد، اما همدان با توجه به امکانات و بودجه‌ای که می‌گیرد مطلوب عمل می‌کند .

این بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا با اشاره به این‌که سطح مربی‌های همدان خیلی خوب است، می‌افزاید: به عنوان مثال مربی من فائزه سلیمانی عملکرد خوبی دارد و در مسابقات مختلف همیشه قهرمان شده است.

 

کسب تجربه

وی در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر چه برنامه‌هایی دارید، بیان می‌کند: من تاکنون هم با برنامه و هم با مربی کار کرده‌ام اما برای رسیدن به موفقیت کسب تجربه مهم‌تر است.

رمضانی با بیان این‌که بهتر است اعزام‌ها بیشتر شود، می‌گوید: در مسابقات مختلف می‌توان خود را محک زد و تجارب بیشتری کسب کرد. گرچه تاکنون هیأت سنگنوردی همدان برای ورزشکاران این رشته کم نگذاشته است.این بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا ادامه می‌دهد: حمایت هیأت همدان از سنگنوردان نسبت به سایر استان‌های ایران خوب است و تا حد توان به ما امکانات می‌دهد و رسیدگی‌های لازم را دارد.

 

هزینه‌های سنگنوردی

وی با اشاره به هزینه‌های رشته سنگنوردی عنوان می‌کند : اگر بخواهید در این رشته حرفه‌ای کار کنید هزینه‌ها سنگین است اما اگر بخواهید در حد مبتدی عمل کنید خیلی هزینه‌ای ندارد و نیازی نیست ابزار و وسایل حرفه‌ای آن را داشته باشید چراکه باشگاه وسایل مورد نیاز را در اختیار مبتدی‌ها قرار می‌دهد.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا ابزار این رشته به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اضافه می‌کند : همدان تنها 2 فروشگاه وسایل سنگنوردی دارد؛ بنابراین ابزار هست اما تنوع نیست.

 

اردوهای کوتاه

این بانوی قهرمان سنگنوردی آسیا با اشاره به اردوهای تیم ملی خاطرنشان می‌کند : زمان اردوهای تیم ملی کوتاه است. وقتی در یک ماه، 2 اردوی 3 روزه برگزار می‌شود، مربیان مجبور می‌شوند تمرینی را که باید در 2 یا 3 هفته به ما بدهند در 3 روز انجام دهند. همین امر باعث می‌شود آنها وقت نکنند آن چیزی را که لازم است، به بچه‌ها آموزش دهند.وی اظهار می‌کند : سنگنوردی رشته‌ای است که تجربه در آن مهم است. مانند بسکتبال یا فوتبال ورزش مشخصی نیست که در یک زمینه بازی کنی زیرا مسیرها مدام در حال تغییر است. اگر من بخواهم وارد قهرمانی در آسیا یا جهان شوم باید 5 یا 6 سال دیگر تلاش کنم و تا زمانی که قهرمان جهان شوم این رشته را ادامه می‌دهم.

نویسنده: مهری درویش قنبر