فوتبال همدان یک تیم به لیگ برتر بدهکار است

10 سال است که تیم پاس از تهران به همدان آمده و در این مدت فراز ونشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته. نتیجه این‌که از لیگ برتر به لیگ دسته دوم سقوط کرده است. اما محمدتقی رحیمی مدیرعامل باشگاه پاس همدان بر این باور است که همدان یک تیم به لیگ برتر بدهکار است و در […]

10 سال است که تیم پاس از تهران به همدان آمده و در این مدت فراز ونشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته. نتیجه این‌که از لیگ برتر به لیگ دسته دوم سقوط کرده است. اما محمدتقی رحیمی مدیرعامل باشگاه پاس همدان بر این باور است که همدان یک تیم به لیگ برتر بدهکار است و در این فصل فقط و فقط به صعود به لیگ یک و در نهایت به لیگ برتر فکر می‌کند.

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری گفت‌و‌گوی ما با محمدتقی رحیمی را می‌خوانید.

 

چه شد که به پاس آمدید؟

 

با تصمیم هیأت مدیره به پاس آمدم. در آخرین جلسه‌ای که هیأت مدیره داشت مصوب شده بود با توجه به این‌که تیم به لیگ دسته 2 سقوط کرده مدیرعامل باشگاه بومی باشد. با طرح پیشنهاد رسول منعم مدیرکل ورزش ‌و‌‌ جوانان و محمد عیوقیان رئیس هیأت فوتبال استان، با توجه به این‌که عرق خاصی به تیم پاس دارم و قبلا اینجا بودم، این پست را قبول کردم.

زمانی که پاس را به شما سپردند، در چه شرایطی بود؟

من 4 هفته آخر تیم پاس در لیگ یک به عنوان قائم‌مقام در خدمت عبدالحمید رمضانی مدیرعامل باشگاه پاس بودم. البته نتایج بدی هم کسب نکردیم؛ 2 برد، یک مساوی و یک باخت داشتیم که از نظر رزومه بد نیست. اما متاسفانه باز مانند گذشته که پاس از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد با یک بدشانسی روبه‌رو شدیم و به دلیل تفاضل گل به لیگ 2 سقوط کردیم. من نیز تیم را در شرایطی تحویل گرفتم که تیم سقوط کرده و تنها 20 روز به آغاز مسابقات مانده بود. همچنین با توجه به این سقوط همه از پاس رفته بودند و یک بازیکن هم نمانده بود. واقعا کار سختی بود و ظرف 20 روز کارهای استعدادیابی، بستن تیم و جذب بازیکن را انجام دادیم و حتی یک بازی تدارکاتی هم نداشتیم.

 

چه عواملی را باعث سقوط پاس در این چند سال می‌دانید؟

 

عوامل متعددی در این امر دخیل بود و یکی از مباحثی که عامل سقوط پاس شد بدشانسی پاس بود. عامل دیگر مدیریت سلیقه‌ای بود.

 

زمانی که پاس را تحویل گرفتید چقدر بدهی داشت و الان چقدر بدهی دارد؟

 

باشگاه پاس 2 نوع بدهی دارد؛ یکی بدهی به بازار و دیگری بدهی به بازیکنان طی 9 سال اخیر است و رقم کل بدهی‌ها هنوز مشخص نیست. محمدناصر نیکبخت استاندار همدان که رئیس هیأت مدیره است از من خواسته بدهی‌هایی را که به بازار داریم جمع‌بندی کنم و تا جایی که امکان دارد تخفیف بگیرم. این بدهی در جلسه هیأت مدیره مطرح می‌شود تا در جمع‌بندی مبلغی در نظر گرفته و بدهی پرداخت شود.

 

در فضای مجازی از بازیکن برزیلی نام می‌برند که از باشگاه طلبکار است و طلب وی ممکن است باعث کسر امتیاز پاس و سقوط آن شود، در این رابطه توضیح می‌دهید؟

 

ما 2 بازیکن بزریلی داشتیم. تیاگو فراگا زمانی که پاس به لیگ یک سقوط کرد بازیکن ما بود و عذرش از تیم خواسته شد و از باشگاه طلبکار است. بازیکن دیگر کلییر واترکوتو است که فصل 2008-2009 به اینجا آمد، تست داد و مورد پسند مربی قرار گرفت. بعد عذر او هم از تیم خواسته شد اما او رفت و خیلی ناشیانه قرارداد و امضای مدیرعامل را جعل کرد. در حال حاضر ما از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم که کمی زمان‌بر است. سخت پیگیر این موضوع هستم و هفته‌ای 2 روز به تهران می‌روم. البته چون این بازیکن از فیفا نامه کسر امتیاز آورده و رای فیفا فصل‌الخطاب است و به فدراسیون هم ابلاغ شده ما باید حتما بدهی او را بدهیم. ما با 2 کسر امتیاز از طرف 2 بازیکن برزیلی روبه‌رو هستیم که بدهی این 2 در کل 150 میلیون تومان می‌شود.

 

در فصل‌های گذشته این موضوع مطرح بود که بازیکنانی به پاس آورده می‌شوند که در حد لیگ یک نیستند اما با آنها قراردادهای لیگ برتری بسته می‌شود. شما در این فصل چه شرایطی را لحاظ کردید که این اتفاق دوباره تکرار نشود و چقدر از بازیکنان بومی استفاده کردید؟

 

هر مدیرعاملی که متصدی کاری می‌شود سعی می‌کند شرایط ایده‌آل را برای خود تعریف کند. در حدود 10 سالی که پاس در همدان حضور دارد من تنها مدیرعاملی هستم که بیشترین بومی را جذب کرده.اما خیلی‌ها می‌گویند چون تیم در لیگ 2 است شما این کار را کردید. امسال بازیکن‌هایی مانند رضا حاتمی و مسعود رمضانی را جذب کردم که پارسال با بی‌مهری از باشگاه رانده شدند. قراردادهایی که ما امسال بستیم کاملا مشخص است. قراردادها را در 4 سطح A، B، C و D تنظیم کردیم و با بازیکنانی مانند فرشاد قاسمی، رضا اطاقی و رضا حاتمی که لیگ برتری هستند قراردادهای بالاتری بستیم. مبلغ قراردادهای بازیکنان پاس از 5 تا 60 میلیون تومان است. با بازیکن‌هایی که پارسال 150 میلیون تومان قرارداد داشتند امسال کمتر از نصف این مبلغ قرارداد بستیم. همچنین به خاطر این‌که حقی از آنها ضایع نشود برای آنها درصدی پاداش صعود به لیگ یک نیز گذاشتیم. من با بازیکنان برای عقد قرارداد شفاف پیش رفتم و برای آنها تعریف کردم مرحله‌ای به آنها پول می‌دهیم یعنی اگر ما دور اول صعود نکنیم نهایتا 35 درصد به آنها پرداخت می‌شود.

 

آیا با این کار جلوی برخی دلالی‌ها گرفته می‌شود ؟

 

دلالی زمانی صورت می‌گیرد که شما با بازیکن شفاف صحبت نکنید.من اجازه ندادم کسی از بیرون داخل تیم شود. گرچه متاسفانه برخی به خاطر اطلاعات غلطی که به آنها داده شد نسبت به مجموعه فرافکنی کردند که حتی جای پیگرد قانونی دارد. من تاکنون پیگیری نکرده‌ام اما اگر حاشیه‌ها ادامه پیدا کند ممکن است اقدامی انجام دهم. باید بگویم در تیمی که بازیکن آن قرارداد 10 یا 20 میلیون تومانی دارد دیگر دلال نمی‌تواند جایی داشته باشد. همچنین با توجه به این که کادر و اکثر بازیکنان بومی هستند با هم متحد و همدل شدیم و اجازه ندادیم کسی خارج از مسیر وارد سیستم شود.

 

چطور به این نتیجه رسیدید که سرمربی فعلی پاس را انتخاب کنید؟

 

زمانی که مدیرعامل شدم و حتی قبلش هم که قائم‌مقام بودم 3 گزینه برای سرمربی مد نظرم بود که در نهایت با نظر موافق هیأت مدیره تصمیم بر آن شد که رضا طلایی‌منش که بومی و دارای انگیزه است سرمربی تیم شود. طلایی‌منش با الوند هم تجربه صعود به لیگ یک را داشت و به همین دلیل ایشان را انتخاب کردم. خوشبختانه تاکنون نیز موفق عمل کرده است.

 

زمانی که قرار بود لیگ 2 قرعه‌کشی شود سرپرست تیم پاس به این مراسم نرفت و 2 تیم پاس و شهرداری در یک گروه افتادند که نارضایتی هواداران را به دنبال داشت، در این رابطه هم توضیح می‌ دهید؟

 

تیم پاس دارای یک سرپرست و یک کمک سرپرست است. هنگام مراسم قرعه‌کشی به خاطر این‌که زمان کمی داشتیم و اگر محمد بهگندم به تهران می‌رفت فرصت را از دست می‌دادیم از او خواستم در همدان بماند و به ما کمک کند و آرتیمانی کمک سرپرست را به تهران فرستادم. چون خودم یک فوتبالی هستم به نظرم اتفاق خاصی نیفتاده است.حتی اگر ما به دور بعد هم برویم یا الان هم که هم‌گروه هستیم هر کدام از تیم‌ها را که می‌بریم به نفع دیگری است و در نهایت امیدوارم هر 2 به دور بعد صعود کنیم.

 

آکادمی فوتبال باشگاه فعال است؟

 

بله. تیم نونهالان ما خودش را برای مسابقات کشوری آماده می‌کند و مسابقات جوانان نیز 28 مهرماه شروع می‌شود.اگر بتوانیم خوب پیش برویم رده امید نیز کارش را شروع می‌کند .

 

آیا برنامه‌ای برای فوتبال بانوان پاس دارید؟

 

چون لیگ 2 هستیم تمرکزمان بیشتر روی بزرگسالان است. برند پاس بیشتر با تیم بزرگسالان شناخته شده است و ما از نظر بودجه‌ای باید مدیریت کنیم و حداقل هزینه‌ها را داشته باشیم. اما اگر امسال به لیگ یک صعود کنیم برای سال بعد توسعه فوتبال بانوان حتی در بخش فوتسال را در نظر داریم.

 

تیم‌های هم‌گروه پاس را چطور می‌بینید؟

 

گروه سختی است و مدعی زیادی دارد اما ما فقط و فقط می‌خواهیم و تلاش می‌کنیم به لیگ یک صعود کنیم. متاسفانه حاشیه‌سازی یکی از ضربه‌هایی بود که به پاس زده شد. اگر همه جمع شوند و با خرد جمعی پیش برویم پاس به لیگ یک و لیگ برتر برمی‌گردد چراکه ما یک تیم به لیگ برتر بدهکاریم.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر