هشدارهای پیشگیرانه نوروزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به دستگاه‌های خدمات‌رسان

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: در راستای پیشگیری از موضوعات و مسائلی که جنبه مجرمانه در ایام عید نوروز دارد، موارد پیشگیرانه‌ای را که در سال‌های گذشته باعث نارضایتی مسافرین و شهروندان محترم شده توسط این معاونت، به برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان متذکر گردید.

به گزارش فردای همدان، سید هادی مصطفوی در خصوص خدمات‌دهی بانک‌های عامل به مسافرین در ایام تعطیلات نوروز، اظهار کرد: مشاهده شده که مسافران نوروزی هنگام استفاده از خودپردازها در برخی موارد کارت آنان ضبط یا حسابشان مسدود می‌شود و بانک‌های عامل نیز به علت تعطیلی پاسخگو نیستند و مسافرین به همین علت سردرگم می‌شوند در همین راستا به تمامی بانک‌ها ابلاغ کردیم که حتما شماره تماس یا فرد پاسخگو این حوزه اطلاع‌رسانی شود تا مشکلات مسافرین تسهیل گردد.

وی ادامه داد: همچنین به مدیران بانک‌های سراسر استان تأکید شده در صورت بروز جرایمی همچون فیشینگ، برداشت غیر قانونی از حساب، کلاهبرداری یا سرقت اینترنتی همکاری لازم با پلیس فتا در راستای انجام اقدامات اولیه جهت شناسایی متهمین و توقیف حساب آنها را داشته باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به آسیب کتیبه‌های تاریخی گنجنامه در شب چهارشنبه‌سوری سالجاری با پرتاب نارنجک دستی، اظهار کرد: صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی باید یکی از مهمترین رویکردها در ایام گردشگری سال باشد، در این خصوص به سازمان میراث فرهنگی استان متذکر گردید که اقدامات لازم را جهت صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی انجام دهند.

مصطفوی افزود: با توجه به اینکه مسافران نوروزی و گردشگران در ایام نوروز در استان حاضر می‌شوند و از به این نقاط بازدید می‌کنند، وجود آثار تخریب جنبه مناسبی برای معرفی آثار تاریخی استان ما ندارد، میراث فرهنگی علاوه بر اینکه وظیفه دارد آثار تاریخی استان را به گردشگران به درستی معرفی نماید باید اقدامات مناسبی را برای صیانت از آثار تاریخی انجام دهد که در معرض آسیب و خطر قرار نگیرند.

وی پیشگیری از وقوع تصادفات در محورهای حادثه‌خیز استان را ضروری دانست و بیان کرد: باتوجه به وقوع تصادفات متعدد در محورهای حادثه‌خیز استان در سنوات گذشته، مکاتبه‌ای با پلیس راهور و پلیس راه محترم استان درجهت رفع نواقص مربوط از طریق نصب علائم رانندگی، اصلاح مسیر، خط‌کشی جاده‌ها و مسیرهای پرتردد صورت گرفته است تا بتوانیم از جان و مال شهروندان و مسافران صیانت نماییم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان عنوان کرد: همچنین مکاتبه‌ای با شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی استان صورت گرفت که در ایام نوروز نسبت به رفع نواقص جایگاه‌های سوخت، نازل‌های سوخت و سیستم‌هایی که دارای نقص فنی هستند اقدام نمایند تا مسافرین دچار مشکلاتی از قبیل صفوف طولانی جایگاه‌های سوخت نشوند همچنین تذکراتی در خصوص مراقبت از کارت‌های سوخت و کم‌فروشی و گران‌فروشی‌ها بنزین نیز داده شد.

مصطفوی همچنین بیان کرد: در بحث پیشگیری از وقوع جرم سرقت، طرحی که در سنوات گذشته از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تدوین شده به نهادهای متولی ابلاغ شده و در جلسه کنترل مجرمانه حرفه‌ای و سابقه‌دار تاکید شد سارقین سابقه‌دار همچنان تحت پایش و کنترل مرجع انتظامی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد این است که مراجع کنترل و پایش مجرمین سابقه‌دار و حرفه‌ای، از علوم روز مانند هوش مصنوعی استفاده کنند تا بتوانند از طریق نرم‌افزارها و الگوریتم‌ها پایش‌ تصویری افراد را داشته باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خطاب به شهروندان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ممکن لست بسیاری شهروندان در مسافرت‌های نوروزی بوده و آپارتمان‌ها خالی از سکنه باشند احتمال وقوع سرقت وجود دارد، لذا به شهروندان توصیه می‌شود که در ایام نوروز از هرگونه جابجایی و نقل و انتقال اثاثیه منزل خودداری کنند و در صورت ضرورت حتما با اطلاع کلانتری محل صورت بگیرد.