شمشیربازان همدان با کمبود امکانات می‌جنگند

نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان می‌گوید: قبل از این‌که انجمن ورزش بانوان تشکیل شود شمشیربازی در استان همدان آغاز به فعالیت کرد و الان نیز حدود 10 یا 12 سال است که بخش آقایان ما فعال شده است.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، گلاره زرنگار اظهار می‌کند : […]

نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان می‌گوید: قبل از این‌که انجمن ورزش بانوان تشکیل شود شمشیربازی در استان همدان آغاز به فعالیت کرد و الان نیز حدود 10 یا 12 سال است که بخش آقایان ما فعال شده است.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، گلاره زرنگار اظهار می‌کند : بنده قسمت شمشیربازی دختران را در استان فعال کردم و 12 سال پیش بخش آقایان ما نیز فعال شد آن زمان مربی مرد نداشتیم و باید هیأت آقایان را هم تشکیل می‌دادیم و من خودم این وظیفه را به عهده گرفتم. حدود 3 ماه با چند دانشجوی تربیت بدنی کار کردم و آنها را به سطحی رساندم که در کلاس‌های مربیگری تهران شرکت کنند.

حضور در تیم ملی

نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان با بیان این‌که خوشبختانه در حال حاضر به سطحی رسیده‌ایم که در هر رشته‌مان حداقل یک یا 2 نفر آقا از همدان در تیم ملی داریم، می‌افزاید: در بخش بانوان نیز اینگونه است و آنها ظرفیت خوبی در این ورزش دارند.وی با اشاره به این‌که 50 نفر شمشیرباز در شهر همدان وجود دارد، بیان می‌کند : استقبال بانوان و آقایان از این رشته به این اندازه است و البته به این نیز بستگی دارد که در کدام بخش بیشتر استعدادیابی کنیم.زرنگار با بیان این‌که شمشیربازی از 3 رشته سابر، فلوره و اپه تشکیل شده است که در همدان ورزشکاران خانم و آقا در هر 3 رشته کار می‌کنند، ادامه می‌دهد: سال گذشته در بخش دختران در مسابقات لیگ کشور نایب‌قهرمان شدیم و اکثرا بچه‌های همدان استعدادهای خوبی در کشور دارند.

فعالیت مستمر هیأت

نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان عنوان می‌کند:  دلیل پیشرفت شمشیربازی همدان فعالیت مستمر هیأت در طول سال و قطع نکردن این فعالیت بوده است. همچنین برگزاری مرتب کلاس‌های داوری و مربیگری در استان از دیگر موارد است. وی با بیان این‌که برگزاری تمام کلاس‌های مربیگری و داوری با مشورت و زیر نظر فدراسیون است، می‌گوید: مدرسان نیز از طرف فدراسیون به همدان می‌آیند و ما نسبتا در استان فعالیت خوبی داریم.زرنگار با اشاره به وضع شمشیربازی کشور اظهار می‌کند : در کشور هم امسال در المپیک ریو مجتبی عابدینی خیلی خوب ظاهر شد و خیلی از مردم که اصلا شمشیربازی را نمی‌شناختند، با این اتفاق رشته شمشیربازی به آنها معرفی شد.

فعالیت در شهرستان‌ها

نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان با اشاره به وضع شمشیربازی در شهرستان‌های همدان اظهار می‌کند : شمشیربازی فقط در ملایر فعال است و آن هم به این دلیل است که یکی از مربیان ما آنجا دانشجوست و خودم هم سال 89 یک دوره کلاس مربیگری آنجا گذاشتم.وی با بیان این‌که وسایل هیأت شمشیربازی استان خیلی کم است و ما باید این وسایل را به هیأت‌ها بدهیم تا بتوانند شهرستان‌ها را فعال کنند، خاطرنشان می‌کند : هیأت از این نظر مشکل دارد و به همین دلیل است که از این ورزش در استان کمتر استقبال شده است.زرنگار ادامه می‌دهد: همچنین از دیگر دلایل فعال نبودن شمشیربازی در شهرستان‌ها نبود بودجه کافی حتی برای هیأت مرکز استان است و تا بودجه‌ای نباشد نمی‌توان هیأت شهرستان‌ها را فعال کرد.نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان همدان با اشاره به برنامه‌های هیأت شمشیربازی اظهار می‌کند : برنامه‌های ما طبق برنامه‌های فدراسیون از جمله شرکت در مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و ارتقای کلاس‌های داوری و مربیگری است.

جایگاه پنجم کشور

وی با بیان این‌که هیأت شمشیربازی استان جایگاه پنجم کشور را در رتبه‌بندی فدراسیون دارد، خاطرنشان می‌کند : رقیب‌های ورزشکاران استان در این رشته تهران، اصفهان و یزد هستند.

زرنگار اظهار می‌کند : داشتن بودجه به رشد و ارتقای شمشیربازی در استان و کشور کمک می‌کند چراکه با داشتن پول می‌توان مربی خوب برای ورزشکاران آورد و همچنین در مسابقات مختلف شرکت کرد.الان برای شرکت در هر مسابقه کشوری حداقل باید یک‌و‌نیم میلیون تومان هزینه کنیم. اگر بودجه و اسپانسر قوی داشته باشیم مسلما بیشتر پیشرفت می‌کنیم.نایب رئیس هیأت شمشیربازی استان با بیان این‌که همدان ورزشکاران خوبی را در این رشته در خود جای داده است، می‌افزاید: علیرضا سلیمانی، محسن حمزه‌ای، حسام همدانی، فاطمه عبدلی، سمانه خورشیدی، بهاره رمضانی، مریم حمزه‌ای و لادن صحرایی از جمله آنها هستند.وی در پایان بیان می‌کند : شناساندن رشته‌های ورزشی از سوی مطبوعات راهی برای رشد بیشتر آنها در جامعه فراهم می‌کند و همچنین باعث می‌شود مردم با ورزش جامعه سالم‌تری داشته باشند.

نویسنده: مهری درویش‌قنبر