“پدیده سالمندی” در انتظار یک سوم جمعیت رزن

رییس شبکه بهداشت و درمان رزن با اشاره به کاهش موالید در این شهرستان و افزایش نرخ سالمندی گفت: در سالهای نه چندان دور، یک سوم جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل خواهند داد.

به گزارش فردای همدان به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان رزن، دکتر مجید موانیه‌ای با بیان اینکه براساس برآوردها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ جمعیت سالمند جهان دو برابر خواهد شد، گفت: از سال ۱۳۸۵ کشور ایران وارد پنجره جمعیتی شده و اگر تا سال ۱۴۲۰ از فرصت باقی مانده خود برای افزایش نرخ باروری جمعیت کشور استفاده نکند، در سال ۱۴۳۰ پنجره جمعیتی کشور بسته خواهد شد و یک سوم جمعیت کشور ایران سالمند خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ متولدین دهه ۶۰ کشور به سن سالمندی می‌رسند و با این اتفاق، با انفجار جمعیت سالمند کشور مواجه خواهیم بود، تصریح کرد: برای پیشگیری از مشکلات آینده باید زیرساخت‌های لازم آماده شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان رزن با اشاره به شناسایی سالمندان پرخطر شهرستان در رده سنی بالای ۶۰ سال گفت: با غربالگری‌های انجام شده برای جمعیت سالمندان شهرستان از صددرصد غربالگری‌های انجام شده ۳۲۶ نفر معادل ۲.۷ درصد سالمندان شهرستان جزو گروه بسیار پرخطر، ۲۰ درصد گروه پرخطر، ۳۱۱ نفر گروه خطر متوسط، ۱۷ درصد کم‌خطر و ۵۶ درصد جزو گروه حداقل خطر سالمندی هستند و با توجه به شیوه زندگی ناسالم و شرایط اقتصادی در سال‌های آینده گروهای خطر متوسط و کم‌خطر به گروه های پرخطر سالمندی شهرستان اضافه خواهد شد.

دکتر موانیه‌ئی بیان کرد: سالمندان پرخطر به سالمندان بالای ۶۰ سال دارای بیماری‌های صعب‌العلاج و یا دارای ناتوانی حرکتی اطلاق می‌شود ضمن اینکه در گروه سالمندی خطر متوسط و حداقل خطر و کم‌خطر به فاکتورهایی چون سن بالای ۷۵ سال و زندگی تنها و یا زندگی در حاشیه‌شهر توجه شده و اگر سالمندان یک یا دو فاکتور فوق را داشته باشند خطر متوسط و اگر یک فاکتور را داشته باشند، خطر کم و اگر هیچ یک از فاکتورها را نداشته باشند حداقل خطر محسوب می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رزن در پایان گفت: در سال ۱۳۹۶ نرخ سالمندی شهرستان رزن ۱۰.۹ درصد بوده که این میزان در سال‌جاری به ۱۲.۴ درصد افزایش داشته و اگر دیر اقدام کنیم یک سوم جمعیت این شهرستان در چند سال‌ آینده سالمند خواهد شد.