کشت زیره و خاکشیر در ۱۰۰ هکتار از اراضی دیم فامنین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از تعهد کشت ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی دیم در سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: سهمیه تعیین شده امسال شامل کشت زیره سبز، خاکشیر و قدومه است.

به گزارش فردای همدان، منصور خزایی با تأکید بر کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر به علت کاهش نزولات جوی کشت محصولات جایگزین نظیر زعفران در شهرستان مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گیاه زعفران با حدود ۳۰۰۰ مترمکعب در هکتار نیاز آبی و فعالیت گیاه در پاییز و زمستان بهره‌برداری قابل توجهی دارد، افزود: این گیاه در طول فصل تابستان غیرفعال است و نیازی به آبیاری ندارد از همین رو کشت زعفران به عنوان گزینه مناسب کشت‌های جایگزین است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه گیاه زعفران فرصتی برای تحقق اصلاح الگوی کشت در شهرستان است، تصریح کرد: به علت امکان کشت در سطوح اندک، کشت و برداشت زعفران مورد توجه زنان روستایی قرار دارد و به عنوان یک فعالیت اقتصادی می‌تواند در افزایش درآمد خانواده مفید باشد.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی کشت گیاهان دارویی در دیم‌زارهای شهرستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در ۷۵ هکتار از اراضی آیش دیم ملایر، گیاه دارویی شامل ۱۵ هکتار زیره سبز و ۶۰هکتار خاکشیر کشت شده است.

خزایی یادآور شد: در سال‌جاری نیز سهمیه شهرستان در کشت گیاهان دارویی دیم ۱۰۰ هکتار تعیین شده که شامل زیره سبز، خاکشیر و قدومه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی به لحاظ مصرف کمتر آب و اشتغالزایی همچنین درآمدزایی بالا مورد توجه کشاورزان است.

خزایی یادآور شد: با همکاری واحد ترویج و آموزش شهرستان نسبت به اطلاع رسانی، آموزش‌های فنی و ترویج یافته‌های علمی جدید در این‌زمینه اقدامات درخوری انجام شده به طوریکه به طور مستمر برنامه‌های آموزشی در حال اجراست.