در راستای اجرای پویش ملی سلامت:

همدان بالاترین میزان تشخیص افراد در مرحله پیش دیابت در کشور را به خود اختصاص داد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:با اجرای پویش ملی سلامت استان همدان با شناسایی ۲۶.۴ درصد بالاترین میزان تشخیص افراد مبتلا به پره دیابت(مرحله پیش دیابت) در کشور را تاکنون به خود اختصاص داده است.

به گزارش فردای همدان، دکتر فاطمه ترکمان اسدی با اعلام این خبر افزود: این میزان شناسایی افراد در معرض ابتلا به دیابت در استان نشانگر اجرای صحیح و اصولی پویش در سطح استان است.

وی با بیان اینکه پره دیابت یا پیش دیابت به افرادی تعلق می‌گیرد که قند خون قند خون ناشتای آنها بین ۱۲۵-۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر است ادامه داد: تشخیص به‌ موقع پره دیابت اهمیت بسیاری دارد زیرا معالجه و بهبود در این بیماری و اقدام به کنترل عوامل خطر آن از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌ بدنی می‌تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی که غالبا قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می‌شود پیشگیری کند.

وی با تقدیر از همکاران حوزه بهداشت که با تلاش های مداوم خود در این پویش تاکنون توانسته اند ۵۷.۸ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان را غربالگری کنند گفت:تاکنون ۷۰۶ هزار و ۲۳۵ نفر در سطح استان از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا غربالگری شده اند.

رییس مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد:شناسایی ۱۰ هزار و ۶۲۸ فرد مشکوک مبتلا به دیابت و ۱۶ هزار و ۷۵۶ نفر فرد مشکوک به فشار خون وبرنامه ریزی ارجاع آنها به پزشک جهت ادامه روند تشخیص و درمان از دیگر نتایج مهم اجرای این پویش در واحد های بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

گفتنی است؛ غربالگری رایگان قند و فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال تا ۳۰ دی ماه سالجاری در۷۶۷ واحد بهداشتی مستقردر شهر ها و روستاهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال انجام است.