پهلوان همدانی در مسابقات جهانی

قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی می‌گوید: در مسابقات جهانی قرقیزستان در وزن مثبت 90 کیلوگرم که در 16 شهریورماه برگزار شد با غلبه بر رقیبانم موفق به کسب مقام اول کشتی پهلوانی در جهان شدم.       به گزارش “فردای همدان”، ابوالفضل بربط در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: در مسابقات جهانی، شرکت‌کنندگانی از […]

قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی می‌گوید: در مسابقات جهانی قرقیزستان در وزن مثبت 90 کیلوگرم که در 16 شهریورماه برگزار شد با غلبه بر رقیبانم موفق به کسب مقام اول کشتی پهلوانی در جهان شدم.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، ابوالفضل بربط در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: در مسابقات جهانی، شرکت‌کنندگانی از 61 کشور دنیا حضور داشتند و مسابقات به گونه‌ای بود که فقط 5 دقیقه زمان داشت و بدون استراحت بود و در این مدت باید بر حریف غلبه می‌کردیم.

این قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی می‌افزاید: در دور اول استراحت داشتم، در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر حریف آذربایجانی را مغلوب خود کردم، در دور سوم 6 بر 3 بر رقیب قرقیزستانی خود غلبه کردم و توانستم به فینال راه یابم. همچنین در بازی پایانی نیز حریف آذربایجانی خود را با نتیجه 11 بر 6 شکست دادم و در سکوی اول قرار گرفتم.

وی با اشاره به این‌که در رقابت کشتی که در آن شرکت کرده همان کشتی پهلوانی ایران است و 2 سال بعد به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود، بیان می‌کند: فقط اسم‌های آن در دنیا متفاوت است و نحوه و شیوه برگزاری به یک شکل است.

 

برگزاری مسابقات جهانی کشتی پهلوانی هر 2 سال یک‌بار

بربط با بیان این‌که این دوره از رقابت‌ها برای 3 یا چهارمین سال بود که در جهان برگزار می‌شد و البته هر 2 سال یکبار در دنیا برگزار می‌شود، می‌گوید: من هم برای اولین‌بار بود که در این رقابت‌ها شرکت می‌کردم و از این‌که طلایی شدم، خوشحالم. این قهرمان عنوان می‌کند: من همیشه در کشتی آزاد کار می‌کنم که شال گرفتن ندارد یعنی نباید از کمربند یا لباس حریف بگیری و گرنه خطا کرده‌ای. وی با اشاره به این‌که مدال‌های زیادی را تاکنون از آن خود کرده‌ام، ادامه می‌دهد: 2 بار در مسابقات بین‌المللی اول شدم، یک‌بار در کشتی پهلوانی مقام سوم را در کشور کسب کردم و همچنین چندین بار در مسابقات کشوری کشتی با شال مقام‌های اول تا سوم را به دست آورده‌ام.

 

رفتن به زورخانه

بربط در پاسخ به این سوال که علاقمندان چگونه می‌توانند به این ورزش روی آورند، ابراز می‌کند: این ورزش فقط یک شلوارک خاص پهلوانی می‌خواهد و علاقمندان می‌توانند برای انجام این ورزش به زورخانه‌های محل خود بروند.

این قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی با بیان این‌که کشتی پهلوانی و کشتی با شال در شهرها و در زورخانه‌ها و روستاها در زمین‌های خاکی انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این نوع کشتی ورزش کم هزینه‌ای است و افراد می‌توانند با پشتکار به سطح حرفه‌ای و بین‌المللی برسند و برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

وی در ادامه می‌گوید: کشتی پهلوانی در زورخانه پوریای ولی انجام می‌شود به طوری‌که یک تشک پهلوانی در گود زورخانه انداخته‌اند و بچه‌ها در این زورخانه تمرین می‌کنند. همچنین در روستای امزاجرد نیز کشتی پهلوانی دوستداران زیادی دارد و مسابقات مختلف در آنجا برگزار می‌شود.

 

ظرفیت بالای همدان در کشتی پهلوانی

بربط با اشاره به ظرفیت همدان در کشتی پهلوانی اظهار می‌کند: ظرفیت همدان در این رشته بسیار بالا است و این از آنجایی مشهود می‌شود که همواره همدانی‌ها در سنین و وزن‌های مختلف در مسابقات کشوری کشتی پهلوانی مقام‌های اول تا سومی را به دست آورده‌اند و در ایران حرف برای گفتن دارند. این قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی با بیان این‌که متاسفانه ورزش‌های سنتی، بومی و محلی در کشور ما مرسوم نیست، می‌افزاید: البته به مرور زمان این ورزش‌ها روبه بهبود و رشد است و افراد کم‌کم دارند با آن آشنا می‌شوند.

 

برگزاری مسابقات

وی با اشاره به این‌که برگزاری مسابقات مختلف در همدان و ایران می‌تواند به شناخت این ورزش در بین نوجوانان و جوانان کمک کند، بیان می‌کند: با گرفتن میزبانی مسابقات در همدان این ورزش رونق بیشتری در جامعه می‎گیرد و اوضاع آن بهتر می‌شود. همچنین بچه‌ها نیز در مسابقات سنگین‌تر بهتر می‌توانند مقام کسب کنند چراکه برگزاری مسابقات مختلف به پیشرفت آنها کمک می‌کند.

بربط همچنین در پاسخ به این سوال که چند سال است به این ورزش روی آورده‌اید، عنوان می‌کند: من از بچگی به خاطر این‌که پدرم کشتی‌گیر بود روی تشک بودم اما می‌توان گفت که از 15 سالگی وارد این ورزش شدم و 4 سال است که کشتی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهم.

این قهرمان کشتی پهلوانی مسابقات جهانی با اشاره به این‌که خانواده‌ام خصوصا پدرم مشوق من در ورزش بوده‌اند، ادامه می‌دهد: خانواده من از جمله پدرم، خواهرم و عمویم همگی ورزشی هستند و این افراد باعث شدند که ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم و به آن علاقه‌مند شوم.

 

ورزش حرفه‌ای

وی در پاسخ به این سوال که تا چه موقع می‌خواهید به ورزش ادامه دهید، بیان می‌کند: در حال حاضر 24 سال سن دارم و قصد دارم تا 30 سالگی ورزشکار باشم و کشتی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم . بعد از آن برای مربیگری اقدام خواهم کرد.بربط خاطرنشان می‌کند: در پایان می‌خواهم از پدر و مادرم، مهرداد نادری‌فر رئیس هیات بازی‌های سنتی، بومی و محلی، رسول منعم مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و ابرار خرم شهردار منطقه 2 همدان به دلیل حمایت‌هایشان تقدیر و تشکر کنم.

نویسنده: مهری درویش قنبر