کبدی‌کار کبودراهنگی در مسابقات جهانی

استان همدان به ویژه شهرستان کبودراهنگ ظرفیت بالایی در رشته کبدی دارد به طوری که کبودراهنگ را مهد کبدی همدان می‌دانند. بیشتر جوانان این شهرستان در رشته کبدی فعالیت دارند و همواره به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند. نمونه بارز این مسأله دعوت «سعید غفاری» کبدی‌کار کبودراهنگی به اردوی تیم ملی و اعزام او به […]

استان همدان به ویژه شهرستان کبودراهنگ ظرفیت بالایی در رشته کبدی دارد به طوری که کبودراهنگ را مهد کبدی همدان می‌دانند. بیشتر جوانان این شهرستان در رشته کبدی فعالیت دارند و همواره به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند. نمونه بارز این مسأله دعوت «سعید غفاری» کبدی‌کار کبودراهنگی به اردوی تیم ملی و اعزام او به مسابقات جهانی هندوستان است.

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، این عضو تیم ملی کبدی می‌گوید: ‌اکنون در اردوی تیم ملی هستم و خودم را برای اعزام به مسابقات جهانی به میزبانی هندوستان که از 4 مهرماه شروع می‌شود، آماده می‌کنم.

«سعید غفاری» ادامه می‌دهد: در این رقابت‌ها، کشورهای اروپایی و آسیایی حضور دارند و همه تیم‌ها برای قهرمانی می‌آیند، البته ما نیز برای قهرمانی و برد به این مسابقات می‌رویم.

وی اظهار می‌کند: از سال 88 در رده سنی جوانان و بزرگسالان عضو تیم ملی هستم و زمانی که در مدرسه بودم با این ورزش آشنا شدم. یادم هست که مربیان برای استعدادیابی کبدی به مدرسه ما آمدند و آن زمان با کبدی آشنا شدم و به آن روی آوردم.

 

حضور در مسابقات لیگ برتر کبدی

عضو تیم ملی کبدی با بیان این‌که اردوی تیم ملی به دلیل برگزاری مسابقات لیگ برتر کبدی تعطیل بود، می‌افزاید: اردوی تیم ملی دوباره از 27 شهریورماه و بعد از اتمام مسابقات آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که مسابقات لیگ برتر در گلستان از 23 تا 26 شهریورماه برگزار شدد، می‌گوید: تیم‌ها در 2 دسته 8 تیمی به رقابت با یکدیگر پرداختند که 8 تیم در ارومیه و 8 تیم در گلستان به پیکار هم رفتند.

 

مشکلات مالی برای حضور در مسابقات

عضو تیم ملی کبدی با اشاره به این‌که متاسفانه ما برای حضور در مسابقات مشکل مالی داریم، عنوان می‌کند: در مسابقات لیگ برتر هر تیم 2، 3 بازیکن ملی‌پوش دارد و بیشتر بچه‌های ما که در لیگ هستند بومی‌اند و هیچ‌گونه مسابقه‌ای نداشته‌اند و این مساله می‌تواند تیم ما را آسیب‌پذیر کند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین ورزشکاران تیم‌های حاضر در مسابقات با قرارداد دارند در صورتی که برای ما اینگونه نیست چراکه تیم کبودراهنگ حامی مالی ندارد.

 

هزینه کردن از جیب در مسابقات

غفاری با بیان این‌که اگر ما بتوانیم حامی مالی بگیریم می‌توانیم رتبه اول تا سومی مسابقات لیگ برتر از آن خود کنیم، ابراز می‎کند: هنگامی که برای مسابقات می‌رویم باید از جیب خودمان هزینه کنیم و این امر ما را با مشکل مواجه می‌کند.

عضو تیم ملی کبدی در ادامه با اشاره به وضعیت کبودراهنگ در رشته کبدی، عنوان می‌کند: ظرفیت شهرستان کبودراهنگ از نظر نیروی انسانی خیلی خوب است اما از نظر مالی و معنوی اصلا وضع مناسبی ندارد.

 

رسیدگی نمی‌کنند

وی با بیان این‌که مسئولین در شهرستان کبودراهنگ به رشته کبدی رسیدگی نمی‌کنند، یادآور می‌شود: چند سال پیش کلنگ خانه کبدی در کبودراهنگ زده شد اما این پروژه به دلیل نبود بودجه و پیگیر نبودن مسئولین نیمه ساخته رها شده و به آن اهمیت داده نمی‌شود.

 

استفاده مشترک ورزشکاران از یک سالن

غفاری اظهار می‌کند: در کبودراهنگ سالن اختصاصی نداریم و سالن ما با رشته کشتی مشترک است به طوری‌که نصف زمین برای تمرینات کشتی و نصف دیگر زمین برای تمرینات ورزش کبدی است.

عضو تیم ملی کبدی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث پیشرفت بیش از پیش کبدی در کبودراهنگ می‌شود، می‌افزاید: استعدیادیابی بیشتر و گرفتن اسپانسر به رشد و پیشرفت کبدی در شهرستان کمک می‌کند. ما خیلی بازیکن داریم که در حد سوپر لیگ هستند اما متاسفانه به خاطر این‌که اسپانسر نیست مجبورند برای شهرستان‌های دیگر بازی کنند.وی در ادامه می‌گوید: همانطور که قبلا گفتم کبودراهنگ ظرفیت بالایی به لحاظ نیروی انسانی در رشته کبدی دارد و با گرفتن حامی مالی می‌توان به کبدی‌کاران این شهرستان کمک کرد چراکه با داشتن حامی مالی قطعا رشد و پیشرفت بیشتری در کبدی خواهیم داشت.

 

ظرفیت بالای کبودراهنگ در کبدی

غفاری بیان می‌کند: همچنین کبودراهنگ در رده سنی جوانان و بزرگسالان ظرفیت خوبی دارد که فقط و فقط باید مسئولان به این رشته توجه ویژه و خاصی داشته باشند تا بتوان شاهد حضور افراد بیشتری در اردوهای تیم ملی، مسابقات آسیایی و جهانی بود.

عضو تیم ملی کبدی با اشاره به وضعیت مربی در کبودراهنگ و استان همدان عنوان می‌کند: مربیان کبدی استان فوق‌العاده و کارکشته‌اند که اگر از آنها استفاده شود و همچنین به این مربیان بها داده و حمایت شوند توان این را دارند که در تیم ملی حضور داشته باشند و برای مسابقات آسیایی و جهانی بروند.

وی در ادامه می‌گوید: کبدی همان ورزش زو ایرانی است و نیاز به قدرت و مهارت داشته و کاملا ساده و کم‌خرج است و نیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد. این بازی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور است و مسابقات کبدی به طور معمول برگزار می‌شود.

غفاری با اشاره به تاریخچه کبدی، عنوان می‌کند: این بازی به 4 هزار سال قبل باز می‌گردد. کبدی یک ورزش بسیار محبوب در آسیای جنوبی است، ورزشی است که بین دو تیم با حضور ۱۲ بازیکن از هر تیم ( ۷ نفر در زمین + ۵ نفر رزرو) انجام می‌شود.

عضو تیم ملی کبدی ابراز می‌کند: بازی بخش آقایان (رده بزرگسالان و جوانان) در دو نیمه ۲۰ دقیقه‌ای و در بخش بانوان در دو نیمه ۱۵دقیقه‌ای انجام می‌شود و مهاجمان دو تیم درحالی که مرتبا کلمه کبدی کبدی را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه‌جایی سعی می‌کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند.

نویسنده: مهری درویش قنبر