با متصرفین حریم رودخانه‌ها برخورد قضایی خواهد شد

دکتر محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان: با متصرفین حریم رودخانه‌ها برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش فردای همدان و به نقل از اداره روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان همدان، دکتر محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان در معیت دادستان عمومی و انقلاب همدان و معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و تنی چند از مدیران و کارشناسان مربوطه، روز گذشته از حریم رودخانه عباس‌آباد واقع در جنب دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با هدف صیانت از منابع آبی استان و آزادسازی حریم رودخانه مذکور بازدید نمودند.

رئیس کل دادگستری استان همدان در این بازدید عنوان کرد: متأسفانه در سنوات پیشین بلحاظ غفلت و ترک فعل تعدادی از مدیران، اشخاص حقیقی و حقوقی؛ بستر و حریم رودخانه را بصورت غیرقانونی و بدون رعایت حدنصاب حریم تصرف و حتی اقدام به احداث ابنیه و دیوار نموده و بستر و حاشیه رودخانه را به اراضی دانشگاه بوعلی الحاق نمودند که این موضوع پذیرفتنی نیست.

رئیس‌کل‌ دادگستری استان با تأکید بر اینکه تصرف غیرقانونی حریم رودخانه‌ها جرم و با عاملین آن برخورد قضایی خواهد شد، ادامه داد: حد بستر رودخانه در مالکیت عموم مردم بود و رودخانه‌ها و حد بستر آن جز انفال است و هیچ‌کس حق تصرف یا خرید فروش و احداث بنا در آن، را ندارد.

دکتر عدالتخواه تصریح کرد: بر اساس بند خ ماده 1 آئین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مصوب 1379 و اصلاحات بعدی آن در سال 1382 و علی‌الخصوص ماده 13 همان آئین‌نامه حتی وزارت‌خانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها همچنین سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت؛ مکلف بوده‌اند قبل از اجرای هر گونه طرح عمرانی و یا احداث دیوار و حصار کشی بستر و حریم رودخانه‌ها را رعایت نمایند و متخلفان از این امر تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: متأسفانه بلحاظ ترک فعل و قصور تعدادی از مدیران سابق، بستر و حاشیه رودخانه‌ها مورد تصرف واقع و موجب تضییع و انفال گردیده که در صورت پدید آمدن حوادث غیرمترقبه همچون جاری شدن سیلاب، خسارات عمده‌ای به بخش کشاورزی و اراضی خصوصی مردم وارد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان در این بازدید خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری استان همدان مقرر شده است در فاز نخست اجرای طرح صیانت از رودخانه‌ها ضمن آزاد سازی قریب به 2 هزار و 100 متر از حریم رودخانه عباس‌آباد، زمینه بهره‌برداری آحاد مردم از جاذبه‌های طبیعی علی‌الخصوص رودخانه‌ها خواهد شد.

وی به طور جدی به متولیان امر متذکر شد تا پایان هفته آینده باید بستر و حریم رودخانه عباس آباد آزاد شود و در غیر اینصورت با متخلفات برخورد قضایی خواهد شد و برای کسانی که در گذشته مرتکب جرم شده‌اند دادستانی پرونده تشکیل دهد.