تجهیز ۹۰ درصد کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به وای‌فای رایگان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان گفت: بیش از ۹۰ درصد کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به وای فای رایگان مجهز شدند در حالی که در ابتدای سال جاری تنها ۱۰ کتابخانه به این سیستم مجهز بودند.

به گزارش فردای همدان، سیدعلی‌اصغر حسنی‌طباطبایی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان، اظهار کرد: ۲۷ کتابخانه عمومی شامل ۲۳ کتابخانه شهری، سه کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری با زیربنای ۱۹ هزار و ۴۶۶ مترمربع و با ۵۱۹ هزار و ۳۰۶ نسخه کتاب وجود دارد که در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۰۸ عضو از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی روستای ده‌پیاز و کوزه در ابتدای سال‌جاری با همکاری بانک پاسارگاد کلنگ زنی شد، افزود: پروژه احداث کتابخانه عمومی روستای دهپیاز با ۱۷۰ مترمربع زیربنا و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و کتابخانه عمومی روستای کوزره با ۲۰۰ متر زیربنا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با اشاره به اینکه نرده کشی و رنگ آمیزی کتابخانه عمومی پروین اعتصامی با همکاری شهرداری منطقه چهار انجام شده است، تصریح کرد: ۲۱ هزار و ۷۸۵ جلد کتاب در سال جاری به کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۱۹۰۴ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان اجرا شده است، ادامه داد: ۵۰ برنامه فرهنگی ذیل دومین کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان انجام شده است و ۱۰ها برنامه درحوزه عفاف و حجاب و زیست عفیفانه برگزار شده است.

حسنی‌طباطبایی تأکید کرد: بیش از ۹۰ درصد کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به وای فای رایگان مجهز شدند در حالی که در ابتدای سال جاری تنها ۱۰ کتابخانه به این سیستم مجهز بودند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی با موضوع اهمیت مشارکت در انتخابات در کتابخانه‌های عمومی شهرستان برگزار شده است، گفت: نشست کتابخوان انتخاب اصلح با هدف تشویق به مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان تأکید کرد: در حال حاضر سه محفل ادبی و سه مخفل قرآنی در کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان همدان در حال فعالیت هستند و ۳۲۵ برنامه فرهنگی برای هفته کتاب پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان همدان نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت‌های کتابخوانی در استان در حال انجام است، گفت: ساخت کتابخانه، تأمین کتاب و دسترس پذیری آن به خوبی در حال انجام است و مسأله مهم رغبت و اقبال به کتاب است در شرایطی که جذایت فضای مجازی، تلفن هوشمند اقبال به کتاب را کم کرده است.

مسلم مخفی با اشاره به اینکه باید کتابخوان کردن افراد را از مدارس شروع کنیم، افزود: تبیین اهمیت کتاب، معرفی خوب کتاب و تبلیغ آن هنری است که باید به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه ورود به تبیین اهمیت انتخابات یکی از اقدامات خوب کتابخانه‌های عمومی است، تصریح کرد: در ۱۱۰ روز باقیمانه تا انتخابات بررسی و باز کردن مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح بسیار مفید به فایده است ضمن آن‌که نباید مسأله غزه را نیز فراموش کرد چراکه کودک کشی در تاریخ برای همیشه به نام رژیم صهیونیستی ثبت شده است.

مخفی تأکید کرد: باید برای مردم عادی از خباثت رژیم صهیونیستی گفت و این بستر فراهم است که واقعیت این رژیم منحوس برای مردم تشریح شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: با برگزاری نشست‌های بصیرت افزایی به دنبال پاسخ دهی به سوالات کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف به ویژه مسأله غزه و رژیم کودک کش صهیونیستی هستیم تا این گفتمان در جامعه شکل بگیرد و واقعیت‌ها به درستی تبیین شود.

عاطفه زارعی افزود: پرداختن به مسأله غزه و فلسطین به عنوان یکی از مسائل اصلی جهان اسلام از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی است و ما به دنبال این هستیم که بر مدار کتاب و تفکر به پیش برویم.

وی تصریح کرد: در پی اهانت به قرآن کریم در چند ماه، طرح کتابت قرآن کریم در کتابخانه‌های عمومی استان همدان همزمان با کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برنامه ریزی شده است که در طی این اقدام کودکان و نوجوانان به کتابت قرآن کریم خواهند پرداخت.

زارعی با تأکید بر اینکه بهسازی فضاهای کتابخانه‌ای در حال انجام است، ادامه داد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان همدان سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی همدان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی یاریگر کتابخانه‌های عمومی باشند، خاطرنشان کرد: همکاری خوبی با آموزش و پرورش صورت گرفته است به طوریکه به صورت مداوم دانش آموزان در مدارس حضور به هم می‌رسانند و در هفته کتاب نیز بیش از ۳۵۰ بازدید مدرسه‌ای پیش بینی شده که در حال انجام است.