نمی‌توانم ‌جودو را رها کنم

مریم بربط، ‌جودوکار همدانی با 17 سال سن که در مسابقات آسیایی گوچی هندوستان شرکت کرده بود توانست به نایب قهرمانی این دوره از رقابت‌ها دست یابد و در این مسابقات خوش بدرخشد.نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان می‌گوید: ورزش را دوست داشتم اما نمی‌دانستم ورزش ‌جودوی چیست و یک مدت نمی‌خواستم به این ورزش […]

مریم بربط، ‌جودوکار همدانی با 17 سال سن که در مسابقات آسیایی گوچی هندوستان شرکت کرده بود توانست به نایب قهرمانی این دوره از رقابت‌ها دست یابد و در این مسابقات خوش بدرخشد.نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان می‌گوید: ورزش را دوست داشتم اما نمی‌دانستم ورزش ‌جودوی چیست و یک مدت نمی‌خواستم به این ورزش بروم اما کم‌کم به آن علاقه‌مند شدم و الان نمی‌توانم رهایش کنم و قصد دارم تا زمانی که قهرمان بزرگسالان آسیا شوم این ورزش را ادامه دهم.

 

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، مریم بربط در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: از سال 1390 ‌جودوی کار می‌کنم که البته 2 سال اول حرفه‌ای نبود و 3 سالی است که به اردو می‌روم و این رشته را به صورت حرفه‌ای در وزن منفی 70 کیلوگرم دنبال می‌کنم.

 

خانواده ورزشی

نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان با بیان این‌که خانواده ما از جمله پدرم، برادرم و عمویم ورزشکار و کشتی‌گیر هستند، می‌افزاید: اوایل به ‌جودوی زیاد علاقه نداشتم و به مرور به این رشته علاقه‌مند شدم چراکه بیشتر فنون کشتی مانند ‌جودوی است و همچنین باید گفت که ‌جودوی هنر المپیک است. بربط با بیان این‌که تمریناتم را در خانه ‌جودوی همدان انجام می‌دهم، می‌گوید: در استان همیشه اول بودم و در مسابقات نوجوانان همواره جایگاه اول را از آن خود می‌کردم. همچنین در مسابقات کشوری 2 بار اول و یک بار دوم شدم.

 

تکنیکی‌ترین بازیکن کشور

نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان با اشاره به این‌که سال گذشته تکنیکی‌ترین بازیکن کشور شدم، عنوان می‌کند: از سال اولی که به نوجوانان آمدم به مسابقات آسیایی در چین اعزام شدم و به نظرم آنجا یکی از بهترین بازی‌های من بود چون هیچ اطلاعی از مسابقات نداشتم و با اولین حریفم که قزاقستانی بود خیلی خوب بازی کردم و با اخطار باختم.وی ادامه می‌دهد: سال دوم که سال گذشته بود به تایلند اعزام شدم و در بازی اولم به حریف مغول خوردم و حقم را پایمال کردند که فیلمش هم هست اما دیگر نمی‌شد حقم را پس گرفت، بعد به حریف ازبک خوردم و نتواستم سوم شوم، در نهایت پنجم شدم.بربط ابراز می‌کند: امسال هم که 15 شهریورماه به مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان در هندوستان اعزام شدم دور نخست استراحت داشتم و سپس «دپوشرا» از هند را شکست دادم و به نیمه‌نهایی راه پیدا کردم.نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان در ادامه می‌گوید: همچنین «آرونا جانگلدینا» از قزاقستان را از پیش‌رو برداشتم و به دیدار نهایی راه پیدا کردم و برای کسب مدال طلا به جنگ «نانامی آساهی» از ژاپن رفتم که البته او رنکینگ داشت و نفر دوم جهان بود و در نهایت بازی را واگذار کردم و به مدال نقره دست یافتم.وی در پاسخ به این سوال که آیا خاطره‌ای از سفر به هندوستان و مسابقات خود دارید، اظهار می‌کند: تنها خاطره‌ام این است که غذایشان خیلی بد بود و اصلا نمی‌شد آنها را خورد و ما با خود کنسرو برده بودیم و آن یک هفته را با کنسرو ماهی‌ به‌سر بردیم.وی ادامه می‌دهد: البته فدراسیون ‌جودو برایمان غذا می‌گرفتند اما واقعا غذاهای آنجا قابل خوردن نبود.

 

برگزاری بیشتر اردوهای مشترک

بربط با اشاره به این‌که جا دارد از فدراسیون ‌جودوی تشکر کنم، می‌افزاید: فدراسیون زحمات زیادی برای ما ‌کشیده است اما انتظارات ما خیلی بیشتر است و می‌خواهیم اردوهای مشترک و اعزام‌های زیادی داشته باشیم تا تجربیات بیشتری برای مسابقات سخت کسب کنیم.نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان با بیان این‌که مسابقاتی که ما می‌رویم سالی یک بار اعزام دارد و مسابقات سطح بالایی است، عنوان می‌کند: همه کشورهای صاحب نام از جمله چین، کره و ژاپن در این مسابقات شرکت می‌کنند.وی با اشاره به این‌که کشورهایی مانند ازبکستان و هند که قبلا ‌جودوی آنها خوب نبود به خاطر اعزام‌های متعدد خیلی پیشرفت کردند، بیان می‌کند: اگر ما هم در طول سال در مسابقات آزاد شرکت کنیم قطعا در مسابقات نتیجه خیلی بهتری خواهیم گرفت. بربط با بیان این‌که خیلی سختی کشیدم اما نتیجه‌اش را دیدم، ادامه می‌دهد: مسابقات آسیایی همیشه در مهرماه برگزار می‌شود اما امسال در شهریور برگزار شد که بهتر بود زیرا سال‌های قبل در وسط سال تحصیلی بود و من کل سال تحصیلی‌ام را در اردو بودم و با دی‌ماه و امتحانات نیز تداخل داشت.

 

‌جودوی قوی بانوان در همدان

نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان با اشاره به ‌جودوی همدان، ابراز می‌کند: ‌جودوی همدان خیلی قوی است. ‌جودوکاران همدان و خرم‌آباد همیشه در کشور حرف برای گفتن دارند گرچه قبلا خراسان‌رضوی خیلی قوی بود.وی با بیان این‌که در حال حاضر که در مسابقات کشوری شرکت می‌کنیم مقام‌های اول یا دوم تیمی نوجوانان و جوانان بانوان را به خود اختصاص می‌دهیم، می‌گوید: همچنین در اردوهای تیم ملی نیز نیمی از ورزشکاران را بچه‌های همدان و نیمی دیگر را بچه‌های خرم آباد تشکیل می‌دهند.بربط عنوان می‌کند: اگر بیشتر به ما رسیدگی کنند پیشرفت ما بیشتر خواهد شد چراکه واقعا یک ‌جودوی قوی در شهرمان داریم. همچنین مدتی است که در همدان به ما سالن بدنسازی، استخر و پیست برای دوومیدانی داده‌اند که برنامه تمرینی ما درست شود و این مسأله خیلی به ‌جودویکاران کمک کرده است.نایب قهرمان مسابقات آسیایی ‌جودوی نوجوانان با اشاره به این‌که از نظر مربی در همدان مشکل زیادی نداریم، اظهار می‌کند: از جلال نصرپور رئیس هیأت ‌جودوی استان همدان خیلی تشکر می‌کنم چراکه هرچه خواستیم برای ما مهیا کرده است. بانوان و آقایان را به یک مسابقه می‌فرستد و بین ما فرقی نمی‌گذارد و همچنین آنچه در توان دارد برای ما انجام می‌دهد.

 

دوست دارم بازیکن بمانم

وی در پاسخ به این سوال که تا چه موقع می‌خواهی ادامه دهی، می‌افزاید: نمی‌دانم. دوست دارم بازیکن بمانم اما نمی‌شود چراکه باید مربیگری را هم یاد بگیرم. دوست دارم آنقدر ادامه دهم تا بتوانم یک مدال در رده سنی بزرگسالان بیاورم چراکه در مسابقات آسیایی بزرگسالان تاکنون کسی در بخش بانوان مدال نیاورده است.بربط با بیان این‌که نمی‌دانم چه خواهد شد اما دوست دارم مدال نقره بزرگسالان را نیز به دست بیاورم، عنوان می‌کند. در پایان از کادر فنی‌مان تشکر می‌کنم چراکه در طول یک ماه و با دادن تمرینات فشرده ما را برای مسابقات آماده کردند. همچنین از مریم بهاروند و سحر چغلوند مربی‌هایم در اردو تشکر می‌کنم و البته می‌خواهم بگویم کبری کرمی مربی من در همدان واقعا حامی من بوده است و هرچه در ‌جودوی دارم از ایشان دارم.