همایش انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار می شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: به مناسبت هفته کتاب، همایش انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار می‌شود.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان درگزین، اظهار کرد: هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه با شعار «آینده خواندنی است» برگزار می‌شود، آینده خواندنی است بر جامعه‌ای دانش بنیان تأکید می‌کند که داده‌ها، اطلاعات و مدیریت آنها نقش به سزایی دارند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب هم افزایی همه دستگاه‌ها باعث بهبود شرایط فرهنگی جامعه می‌شود، افزود: همایش انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در هفته کتاب با حضور همه اعضای حقوقی و حقیقی ۳۲ انجمن استان برگزار می‌شود. مسابقه کتابخوانی در هفته کتاب برگزار خواهد شد. همه شهرداری‌ها ما را کمک کنند تا فضای شهر با بو و عطر کتاب آکنده شود. از پوستر هفته کتاب در شهرستان‌ها نیز رونمایی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از راه‌اندازی محافل قرآنی در سراسر کتابخانه‌های استان خبر داد و افزود: در پاسخ به اهانت‌های انجام شده اقدامات مقتضی از سوی کتابخانه ها انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام مرتضی هاشمی، امام جمعه قروه درگزین نیز در این نشست اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی بهترین بستر برای مقابله با تهاجم دشمن در فضای مجازی هستند، بنابراین کودکان و نوجوانان را به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم و کتاب‌های خوب را به نسل جدید معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه همه کتاب‌های مناسب از مباحث اسلامی نشات گرفتند، افزود: کلمه به کلمه قرآن دنیای بیکرانی از حرف است، بنابراین مباحث اسلامی باید به درستی تبیین شود. کتاب‌ها غذای فکر و روح هستند.

پیشرفت مطلوب کتابخانه استاندارد قروه درگزین

فرماندار شهرستان درگزین در این نشست با بیان اینکه اتفاقاتی که در غزه برای مردم به ویژه کودکان و زنان در حال رخ دادن است را محکوم می‌کنیم، اظهار کرد: اگر امروز در حوزه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ سرمایه گذاری کنیم، نتیجه آن را در آینده می‌بینیم. احداث کتابخانه استاندارد درگزین پیشرفت مناسبی داشته است و همه باید کمک کنند که این پروژه مهم به اتمام برسد، همچنین برای پروژه‌های فرهنگی شهرستان اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده است.

کمیل خواستان با تأکید بر اینکه همه ما سفیران فرهنگ هستیم و در شرایطی که دشمن با تمام توان به دنبال تبلیغ اهداف خود است و انسانیت را وارونه جلوه می‌دهد، با تمام توان از فرهنگ بگوییم، افزود: در حوزه کتاب و کتابخوانی برای افزایش جامعه مخاطب خود راهکار ارائه دهیم. همه باید دغدغه این را داشته باشیم که بر مخاطبان حوزه کتاب و کتابخوانی بی‌افزاییم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان درگزین نیز در این نشست با بیان اینکه با ساخت کتابخانه استاندارد سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان دو برابر می‌شود، اظهار کرد: چهار کتابخانه عمومی شامل دو کتابخانه شهری و دو کتابخانه روستایی با زیربنای یک هزار و ۴۳۵ متر مربع و داشتن ۴۴ هزار و ۷۰۹ نسخه کتاب در شهرستان درگزین فعالیت می‌کند.

محمد بیات با اشاره به اینکه دو هزار و ۵۶۶ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: این تعداد ۶.۹۴ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی در تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در کتابخانه‌های عمومی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: ۸۰۰ میلیون ریال در کتابخانه عمومی آیت‌الله فیاضی روستای نیر، ۹۰۰ میلیون ریال در کتابخانه آیت‌الله حائری شهر کرفس، ۷۰۰ میلیون ریال برای کتابخانه علامه دهخدا و سه میلیارد ریال در کتاب خانه آیت‌الله شاهنجرینی برای تجهیز و تعمیر هزینه شده است.

بیات با اشاره به اینکه ۱۸ میلیارد ریال دیگر نیز برای کتابخانه آیت‌الله شاهنجرینی تخصیص داده شده است، ادامه داد: سال گذشته ۳۲ میلیارد ریال و امسال ۳۰ میلیارد ریال به پروژه کتابخانه استاندارد تخصیص داده شده است. همچنین اداره کل کتابخانه‌های عمومی نیز جدای از شهرستان برای این کتابخانه بودجه در نظر گرفته است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان درگزین با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۶۰۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های شهرستان اهدا شده است، گفت: در این مدت شاهد رشد ۴۰ درصدی اعضای کتابخانه‌ها نیز بودیم.