کشتی ژاپنی در همدان

70 ورزشکار همدانی در رشته سومو مشغول به انجام تمرینات هستند. سومو رشته‌ای است که 1200 سال قدمت دارد و کشتی سنتی ژاپنی‌ها محسوب می‌شود. سالیان سال مسابقات این ورزش به صورت حرفه‌ای برگزار و 40 سال پیش فدراسیون بین‌المللی آن تشکیل شده است. زمانی‌که این ایران در سال2010 میلادی به عضویت فدراسیون بین‌المللی این […]

70 ورزشکار همدانی در رشته سومو مشغول به انجام تمرینات هستند. سومو رشته‌ای است که 1200 سال قدمت دارد و کشتی سنتی ژاپنی‌ها محسوب می‌شود. سالیان سال مسابقات این ورزش به صورت حرفه‌ای برگزار و 40 سال پیش فدراسیون بین‌المللی آن تشکیل شده است. زمانی‌که این ایران در سال2010 میلادی به عضویت فدراسیون بین‌المللی این رشته درآمد مبدا شکل‌گیری آن استان همدان بود.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان”، رئیس انجمن سومو ایران می‌گوید: مسابقات قهرمانی جهان سومو همواره در قالب تقویم سالیانه برگزار شده است و در حال حاضر نیز 21 دوره مسابقات قهرمانی جهان برگزار شده که در یکی از دوره‌ها تیم جمهوری اسلامی ایران هم حضور داشته است.

«جاسم منوچهری» در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: سومو ایران در سال 2010 میلادی به عضویت فدراسیون بین‌المللی این رشته در آمد و فعالیت رسمی خود را در داخل کشور از فروردین سال 1394 در قالب یک رشته تحت پوشش فدراسیون ورزش‌های رزمی آغاز کرد.

 

آغاز فعالیت سومو ایران در سال 1394

وی با بیان این‌که سومو در سال 1394 در فدراسیون ورزش‌های رزمی فعالیت خود را شروع و 2 دوره مسابقات قهرمانی کشور برگزار کرده است، می‌افزاید: سومین دوره مسابقات نیز 18 و 19 شهریورماه سال جاری در شهر همدان در 2 گروه آقایان و بانوان برگزار شد که انتخابی تیم ملی بود.

بنیانگذار و رئیس انجمن سومو ایران عنوان می‌کند: سومین دوره مسابقات سومو که به میزبانی همدان برگزار در سطح ملی شد، انتخابی تیم ملی برای اعزامی به مسابقات برون مرزی 6 ماه دوم سال 1395 بود.

منوچهری با اشاره به این‌که آخرین رخداد در رشته سومو اعزام تیم ملی این رشته به مسابقات قهرمانی جهان در مغولستان بود، بیان می‌کند: به دلیل همزمانی مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا در مغولستان ایران شانس خوبی داشت و دستاورد تیم ایران عنوان پنجمی جهان و یک مدال برنز آسیا بود که نتیجه قابل قبولی به شمار می‌آید چراکه اولین حضور ما در مسابقات بین‌المللی رشته سومو بود.

 

1100 ورزشکار سومو در ایران

وی در ادامه با اشاره به تعداد علاقه‌مندان به این رشته ادامه می‌دهد: نزدیک به 1100 ورزشکار در 20 استان کشور عضو خانواده سومو هستند که از این تعداد همدان نزدیک به 70 ورزشکار را در خود جای داده است.

منوچهری ابراز می‌کند: همچنین سومو در شهرستان‌های مختلف استان از جمله ملایر و تویسرکان ورود پیدا کرده و فعال است و خوشبختانه این رشته در استان و همچنین در سطح کشور در حال توسعه و پیشرفت است.

رئیس انجمن سومو ایران با اشاره به برنامه‌های اجرایی این رشته در کشور عنوان می‌کند: دوره‌های متعدد مربیگری، داوری و فنی را برای مردان و زنان در کشور برگزار خواهیم کرد. همچنین در دوره‌های دانش افزایی مانند تربیت مدیر فنی در راستای تربیت نیروی متخصص و در دوره‌های بین‌المللی داوری شرکت کرده‌ایم.

 

سومو در ایران رشته نوپایی است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نوپا بودن رشته سومو در ایران آیا مربی به تعداد کافی برای آن در کشور و همدان وجود دارد، اظهار می‌کند: پرورش مربی مستلزم برگزاری کلاس‌های مربیگری است و تمام دوره‌هایی که در این رابطه برگزار کرده‌ایم به فروردین 94 تا به امروز برمی‌گردد. در این مدت توانسته‌ایم 10 دوره کلاس مربیگری و داوری برگزار کنیم و نزدیک به 100 مربی و 100 داور پرورش دهیم.

منوچهری با بیان این‌که این رشته در حال توسعه است، می‌افزاید: طی سال‌های آتی به تعداد مربیان، داوران، ورزشکاران و افتخارات مادر این رشته در مسابقات بین‌المللی اضافه و شناخت این رشته در سطح کشور بیشتر خواهد شد.

 

ماهیت سومو رزمی است

رئیس انجمن سومو ایران بیان می‌کند: ماهیت سومو رزمی است و همانطور که می‌دانید رشته‌های رزمی در ایران و استان دارای طرفداران زیادی هستند و با تاریخ و سابقه‌ای که این رشته دارد در آینده‌ای نزدیک به عنوان یکی از قدرت‌های مطرح در رشته سومو در کشور و دنیا معرفی خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: سومو یک سبک کشتی ژاپنی است که در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است. هدف شرکت‌کنندگان این است که حریف خود را از رینگ بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن خود را بر زمین بگذارد.

نویسنده: مهری درویش قنبر