ثبت جهانی هگمتانه، راهی به سوی گردشگری

استاندار همدان گفت: ثبت جهانی هگمتانه همدان را به یکی از مقاصد مهم گردشگران خارجی تبدیل می کند و در رشد و توسعه این استان موثر واقع خواهد شد.

به گزارش فردای همدان، علیرضا قاسمی فرزاد، روز یکشنبه در دیدار با چسن چمالی (chassan chemali) ارزیاب یونسکو که به منظور بازبینی مستندات برای ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به این استان سفر کرده است،افزود: با ثبت جهانی هگمتانه در صنعت گردشگری همدان شاهد تحول خواهیم بود. استاندار همدان اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به حفظ و صیانت بهتر از آثار تاریخی این کهن شهر کمک می کند.

وی اظهار کرد: این اتفاق همچنین در معرفی هرچه بهتر همدان و آثار تاریخی آن به جهانیان موثر واقع خواهد شد.

در ادامه این نشست ارزیاب یونسکو از بازدید این تیم و فرایند ثبت جهانی آثار واجد شرایط در سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد را تشریح و اظهار امیدواری کرد پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آینده نزدیک مورد بررسی و تایید قرار بگیرد.

در این دیدار حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانداری و وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در بهمن ماه سال گذشته به یونسکو تحویل داده شد.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است. منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثری است که به یونسکو ارسال می‌شود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.