قایقرانان بدون قایق

رشته قایقرانی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی در ایران و سایر کشورهاست که با المپیکی شدن آن نوجوانان و جوانان زیادی به این ورزش روی آورده‌اند و در آن خودنمایی می‌کنند. در همدان نیز استعدادهای زیادی در این رشته وجود دارد که یکی از آنها یاسین ولدی، عضو تیم ملی قایقرانی اعتقاد دارد تعداد قایق‌ها […]

رشته قایقرانی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی در ایران و سایر کشورهاست که با المپیکی شدن آن نوجوانان و جوانان زیادی به این ورزش روی آورده‌اند و در آن خودنمایی می‌کنند. در همدان نیز استعدادهای زیادی در این رشته وجود دارد که یکی از آنها یاسین ولدی، عضو تیم ملی قایقرانی اعتقاد دارد تعداد قایق‌ها در همدان نسبت به ورزشکاران این رشته کم است.

 

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، این عضو تیم ملی قایقرانی می‌گوید: قایقرانان همدان با کمبود فضا و تعداد قایق مواجه هستند و این مسأله یکی از اساسی‌ترین مشکلات پاروزنان همدانی است که بهتر است به آن توجه ویژه‌ای شود چراکه همدان دارای ظرفیت‌های خوبی در قایقرانی است.
یاسین قمری، قایقران همدانی اظهار می‌کند: متولد 1376 هستم و از 15 سالگی به رشته قایقرانی روی آوردم. همچنین از کودکی در رشته ژیمناستیک فعالیت داشتم و به تشویق مربی‌ام با رشته قایقرانی آشنا و به آن علاقه‌مند شدم.

حضور در مسابقات قهرمانی جهان
عضو تیم ملی قایقرانی در رابطه با شرکت در مسابقات، توضیح می‌دهد: در سال 94 در رده جوانان به مسابقات قهرمانی جهان در رده جوانان اعزام شدم اما به خاطر تعلیق تیم نتوانستم در مسابقات آسیایی شرکت کنم.
وی با اشاره به این‌که قایقرانان در 3 رده سنی در رشته قایقرانی فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: رده سنی جوانان، رده زیر 23 سال یا امید و رده سنی بزرگسالان رده‌های سنی هستند که در حال حاضر رده زیر 23 سال نداریم و این رده با رده سنی بزرگسال با هم برگزار می‌شود.

شنا؛ پیش‌نیاز قایقرانی
قمری با بیان این‌که ورود به رشته قایقرانی مستلزم پیش‌زمینه‌های ورزشی است، عنوان می‌کند: رشته قایقرانی به چند رشته ورزشی به عنوان پیش‌زمینه نیاز دارد از قبیل شنا و ژیمناستیک که به قایقران کمک می‌کند پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی در این رشته داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: همچنین به نظر من شروع خوب برای قایقرانی بین سن 11 تا 12 سالگی است که در یک دوره 8 یا 9 ساله می‌توان در این رشته پیشرفت کرد و به مدال دست یافت.

متغیر بودن تمرینات قایقرانی
عضو تیم ملی قایقرانی در ادامه با اشاره به چگونگی تمرینات قایقرانی، می‌گوید: دوره‌های قایقرانی به طور معمول 3 هفته یا 21 روز برگزار می‌شود که البته بستگی به موقعیت و یا این‌که نزدیک به مسابقات باشیم متغیر است.
وی با بیان این‌که رشته قایقرانی با مشکلاتی روبه‌رو است و با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، بیان می‌کند: از مشکلات پیش‌رو در رشته قایقرانی مشکلات مالی در فدراسیون و هیأت قایقرانی استان همدان است که باعث شده حقوق ورزشکاران چند ماهی عقب بیفتد.
قمری ابراز می‌کند: همچنین کمبود بودجه در هیأت قایقرانی استان همدان و کمبود فضا برای تمرین و کمبود تعداد قایق از دیگر مشکلات این رشته ورزشی در استان است که امید می‌رود مسئولان استان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای کمک به رشد و توسعه این ورزش در همدان که خوشبختانه دارای ظرفیت‌‌های خوبی است، قدم جلو بگذارند و در رفع موانع آن بکوشند.

تمرین در سد اکباتان
عضو تیم ملی قایقرانی ادامه می‌دهد: قایقرانان در همدان در سد اکباتان تمرین می‌کنند که خوشبختانه امسال با بارش خوبی که وجود داشت تمرین کردن در این سد نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و وضعیت مطلوب است.وی عنوان می‌کند: اعتقاد دارم قایقرانی در همدان خیلی پیشرفت کرده است چراکه اوایل یک یا 2 قایق بیشتر نبود اما محمد ضروری رئیس هیأت قایقرانی استان همدان و رسول منعم مدیرکل ورزش و جوانان استان توانستند از هیأت تهران قایق بگیرند که این برای قایقرانان خیلی خوب شد اما باز هم می‌گویم که تعداد قایق‌ها همچنان کم است.
قمری با اشاره به وضعیت مربی قایقرانی در همدان، اظهار می‌کند: در حال حاضر وضعیت از نظر مربی در همدان خوب است و بچه‌ها با داشتن مربی‌های خوب پیشرفت خوبی داشته‌اند اما هرچه مربی بهتر و باتجربه‌تر باشد راه رشد این رشته با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
عضو تیم ملی قایقرانی در ادامه با اشاره به این‌که تاکنون چند مدال قهرمانی کشور اعم از طلا، نقره و برنز دریافت کرده است، خاطرنشان می‌کند: تیم ما در مسابقات آسیایی نتوانست شرکت کند و شاید اگر در مسابقات حضور داشت می‌توانستم مقام خوبی را از آن خود کنم.

رسیدن به یک نتیجه خوب در المپیک و مسابقات جهانی
وی در پاسخ به این سوال که تا چه موقع می‌خواهید به این ورزش ادامه دهید، اظهار می‌کند: تا زمانی که به یک نتیجه خوب در مسابقات المپیک، آسیایی و قهرمانی جهان دست پیدا کنم به تلاش‌های خود ادامه می‌دهم.
قمری می‌افزاید: متاسفانه به دلیل این‌که در تیم قایقرانی بزرگسالان شرکت دارم نمی‌توانم به نحو خوبی رتبه بگیرم و باید برای رسیدن به یک وضعیت خوب و مطلوب تلاش بیشتر کنم.
عضو تیم ملی قایقرانی با اشاره به وضعیت قایقرانی در ایران، بیان می‌کند: قایقرانی کشورمان پیشرفت خوبی نسبت به کشورهای آسیایی داشته و هر سال در مسابقات آسیایی توانسته مدال‌های خوبی کسب کند.
وی با بیان این‌که ایران برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در دنیا رقبای زیادی دارد، می‌گوید: بزرگ‌ترین رقیب‌های کشور ایران در آسیا کشورهای بلغارستان، چین و لهستان هستند اما در مسابقات قایقرانی جهانی کشورهای اروپایی در سطح بالاتری قرار دارند.

نویسنده: مهری درویش قنبر