۳ حلقه چاه منابع‌ طبیعی شهرستان بهار وارد مدار آبرسانی شد

به دستور دادستان بهار به عنوان مدعی العموم و از باب حقوق عامه، سه حلقه چاه منابع طبیعی بهار تا ۱۰ روز به صورت کامل در اختیار آبفا قرار گرفته و پس از آن نیز تا رفع مشکل تنش آبی از این چاه‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش فردای همدان، در پی افت فشار آب در نقاطی از شهر بهار، فرماندار شهرستان بهار و دادستان از چاه‌های تأمین آب شرب بهار، چاه‌های منابع طبیعی و تعدادی از چاه‌های کشاورزی بازدید کردند و در این بازدید میزان آبدهی و حجم ذخیره آب بررسی و تمهیدات لازم برای استمرار آبرسانی با کیفیت و کافی اتخاذ شد.

دادستان بهار در این بازدید گفت: با توجه به افت آب‌های زیرزمینی در شهرستان بهار باید برای تأمین آب در سالیان آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود.

️ایمان شکوهیان تصریح کرد: عدم نظارت جهاد کشاورزی و مجموعه امور آب بر کشت و کارها، یکی از دلایل پایین رفت منابع آبی در شهرستان است و کاهش سطح کشت محصولات پر آب بر و جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی به تثبیت منابع آبی کمک خواهد کرد.

️وی اظهار کرد: بنا به وضعیت کنونی منابع آبی در شهرستان بهار با کشت دوم به شدت برخورد می‌شود و دستگاه قضا با کسی تعارف ندارد.

️شکوهیان تأکید کرد: به منظور کنترل و جلوگیری از استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و ضرورت اندازه‌گیری حجم واقعی آب برداشتی، بهره‌برداران کشاورزی موظف به نصب کنتور آب بر روی چاه‌های کشاورزی هستند و میزان برداشت از منابع آبی باید طبق قانون صورت گیرد.

️وی تصریح کرد: علاوه بر اقداماتی که در استان به منظور تأمین آب صورت می‌گیرد باید به موازات آن، خط انتقال تالوار و سهمیه آب شهرستان از این محل پیگیری شود چراکه منابع آبی شهرستان، در سالیان آینده پاسخگو نخواهد بود و نیازمند منابع آبی پایدار و بلندمدت است.

فرماندار شهرستان بهار هم خواستار برنامه‌ریزی مدون دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از تنش آبی شد و گفت: کارشناسان گزارشی از کمبودها، بحران کنونی و پیش بینی وضعیت سال آینده را تدوین کنند.

مجتبی فیض‌اللهی اضافه کرد: استفاده از آب های زیرزمینی، حق همه مردم است و نباید اجازه داد به صورت بی‌رویه و بدون استراحت از منابع زیرزمینی برداشت شود.

وی یادآور شد: به منظور رفع بحران کم آبی، در هفته آینده جلسه‌ای با حضور مدیران کل آب منطقه‌ای و امور آب و نماینده مجلس برگزار و تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.