مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان خبر داد؛

ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سدگرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سدگرین خبر داد و گفت: ساخت سد گرین نهاوند نه تنها باعث توسعه بخش کشاورزی، شرب و صنعت در این شهرستان می شود بلکه نیروگاه این سد نیز می‌تواند بخشی از برق مورد نیاز منطقه را تأمین کند.

به گزارش فردای همدان، رضا اخلاص‌مند با بیان اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی گرین نهاوند با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حجم تنظیمی بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب در سال در حال اجراست، تصریح کرد: فعالیت کارگاه‌های این پروژه، در چند جبهه با عملیات اجرایی در داخل مخزن، کالورت و گالری بتنی با بهره گیری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های سدسازی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سد گرین در سه کیلومتری بعد از سراب گاماسیاب و در ۱۶ کیلومتری شهرستان نهاوند احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای هسته رسی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آب این سد در حوزه صنعت و تأمین مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: مخزن این سد ۱۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و می‌تواند بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب آب را در طول سال تنظیم و مدیریت کند.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه برق آبی در کنار سد یکی از ویژگی‌های سد گرین است، ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد، سالانه ۱۹ میلیون مترمکعب آب در حوزه آشامیدن و سه میلیون مترمکعب آب نیز برای حوزه صنعت تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تأمین آب کشاورزی منطقه نیز نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب آب، از سرریز و یا دریچه کشاورزی این سد رهاسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: سامانه انحراف این سد از نوع کالورت بتنی، طول تاج آن ۳۷۳ متر، نوع سرریز آزاد با دهانه اوجی شکل با ظرفیت سرریز ۱۳۱.۸ مترمکعب در ثانیه و ظرفیت انحراف ۳۳.۱ مترمکعب در ثانیه است.

اخلاص‌مند تصریح کرد: برای ساخت این سد تاکنون ۴۸۴ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۲۵ هزار مترمکعب سنگبرداری،۶.۳ هزار متر مکعب خاکریزی و ۱۵.۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در روند ساخت این سد مشغول به کار هستند، یادآور شد: حجم بدنه سد گرین نهاوند ۱.۵ میلیون مترمکعب، ارتفاع تاج سد از بستر ۶۶ متر و ارتفاع سد از پی ۷۰ متر است.