سختي كار معلمان تبيين شود

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شوراي اسلامي شهر همدان با حضور مديران آموزش و پرورش استان و با موضوع برگزاري هرچه باشكوه‌تر برنامه‌هاي هفته معلم با هدف تکریم از این قشر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در اين مراسم نقش معلمان را در جامعه مهم و اثرگذار دانست و اظهار كرد: موفقیت‌های تمام افراد جامعه مرهون زحمات معلمان است و هفته معلم فرصتي است که آموزش و پرورش سختي كار معلمان را تبيين كند.

سعید شهابی‌نیا با اشاره به اينكه یک معلم برای تدريس ۲ ساعت در کلاس، نیازمند تقریبا ۴ ساعت مطالعه مي‌ باشد، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد ساعت کار معلمان در هفته اگر از حضور کارمندان در ادارات بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.

وي با اشاره به اينكه توجه به بخش آموزش در جامعه، سرمایه‌گذاری است و باید این مهم نهادینه شود، گفت: هرآنچه در زمينه آموزش هزینه کنیم در واقع سرمایه گذاری است و نتیجه‌اش را در آینده خواهيم ديد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اينكه معلم می‌تواند با یک جمله سرنوشت دانش‌آموزان را تغییر دهد و این ناشی از اهمیت کار آنهاست، افزود: باید معلمان نمونه را معرفی و آنها را در جامعه بشناسانيم، که امیدواریم امسال هفته معلم را با در نظر گرفتن اين موضوعات متفاوت برگزار کنیم.

* كاوسي اميد: معلمان بسترساز اجرای جمهوریت نظام هستند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان نيز آغاز هفته معلم را تبريك گفت و اظهار كرد: برگزاري باشكوه برنامه‌هاي تكريم مقام معلم از سوي مدیریت شهری حائز اهميت است و در اين راستا تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست.

اکبر کاوسی امید با تاكيد به اينكه معلمان بر گردن ما حق دارند و همه ما تربيت يافته چنين شخصيت‌هاي بزرگي هستيم گفت: معلمان بسترساز اجرای جمهوریت نظام هستند و نقش آنها در صدر همه نقش‌هاست.

وي با بيان اينكه مدارس زيبايي در سطح كشور می‌سازیم و به نحوه ساخت و فیزیک مدارس توجه خاصي داريم كه براي نمونه مي‌توان به ساخت مدرسه در تراز جهاني اوتیسم همدان اشاره كرد، افزود: باید به مراتب به معلم و نیروی انسانی نيز همچون مدارس توجه خاصي داشت كه در حوزه كلان اين وظيفه به عهده مجلس و دولتمردان است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به طرح موضوعاتي در اين جلسه نسبت به برگزاري مراسم‌هاي درخوري طي هفته معلم بيان كرد: در هفته معلم بايد تبلیغات شهری به صورت هنرمندانه در سطح گسترده‌اي صورت گيرد.

وي با بيان اينكه البته شايد برخی درخواست‌ها براي برگزاري مراسم‌هاي هفته معلم در توان شهرداری نباشد اما تمام تلاش خود را در اين حوزه به كار خواهيم بست، گفت: بهسازی معابر منتهی به مدارس تاكيد شد كه در اين راستا شهرداری طرح گسترده‌اي دارد و قرار است در مدت زمانی كوتاهي لکه‌گیری سطح شهر همدان را انجام دهد، مي‌توان تاکید كرد كه اولویت كار در مسیرهای منتهی به مدارس باشد.

كاوسي اميد با تاكيد به اينكه همیاران محلات با هماهنگی آموزش و پرورش طي هفته معلم در مدارس حضور یافته و برنامه‌هايي را برگزار كنند افزود: میز خدمت ویژه معلم بايد در مناطق چهارگانه شهرداری شکل گیرد.

وي به پيگيري فراهم كردن امكانات گردشگري و تفريحي براي معلمان طي هفته بزرگداشت اين قشر اشاره كرد و گفت: بايد تخفيفات غار علیصدر برای معلمان با اعمال ضریب ۳۰ درصد، یعنی۷۰ درصد تخفیف به مدت يك ماه مدنظر باشد که پيگيري‌هايي را در اين زمينه با همكاري فرمانداري داشته‌ايم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اينكه با صنف هتل‌ها ارتباط گرفته شود تا تخفیف‌های خوبی برای معلمان طي هفته معلم در نظر گیرند، افزود: پيشنهاد اين است همه مدیران عکس‌هایی را از مراسم‌هاي تکریم معلمان داشته باشند و در صفحات پربازدید و مردمي در فضای مجازی بارگذاری و منتشر كنند.

* پيگيري تخفيف۵۰ درصدي بهای خدمات شهري براي معلمان

وي با تاكيد به اينكه معلمان برتر معرفی شوند مثلا به مدت یک ماه تصاویر معلمان شهید در معابرو نقاط مختلف شهر نصب شود، در خصوص تخفيفات عوارض شهري براي معلمان نيز گفت: در حوزه تعرفه عوارض نوسازی نمی‌توان دخل و تصرفی داشت اما در بهای خدمات اين امكان وجود دارد و مي‌توان براي معلمانی که در هفته معلم عوارض پرداخت مي‌کنند، ۵۰ درصد تخفيف بهای خدمات در نظر گرفت.

كاوسي اميد بيان كرد: به دنبال این هستیم حساب شهروندی محقق شود كه بعدا بتوانيم براي اقشاري چون معلمان خدماتی در خور شان در نظر بگيريم اما فعلا کارت بلیط اتوبوس شهروندی را براي معلمان در محدوده شهر همدان مي‌توانيم اختصاص دهيم كه بعدا به كارت شهروندي هم متصل مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش پيگيري اجراي طرح مسئولیت‌پذیری اجتماعي براي بنگاه‌هاي اقتصادي در شهر همدان را مهم برشمرد و اظهار كرد: طرح مسئولیت‌پذیری اجتماعی برگرفته از طرح پايتخت را به شورای پنجم آوردیم كه پيگيري نشد اما بار ديگر در شورای ششم مطرح كرديم كه پس از رفع ايرادات در هیات تطبیق، تایید و مصوبه به شهردار ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان با بيان اينكه بعد از ۷ ماه ابلاغ مصوبه، قرار بود شهرداری برای آن دستورالعمل بنویسد كه انجام نداد، خود نیز دستورالعمل دادیم و این کار انجام نشد و تذکر را به شهردار دادیم که چرا برای آن به موقع دستورالعمل داده نشده است گفت: بعد از اينكه مهلت داديم از هفته گذشته کار را آغاز کردند تا كار پيش رود.

وي با اشاره به اينكه امروز بنگاه‌های اقتصادی که به نحوی از شهرداری و بودجه عمومی دولت منتفع می شوند به صورت داوطبانه مسئولیت اجتماعی داشته باشند چرا كه این اقدام برای آنها خوش نامی را به دنبال خواهد داشت.
کاوسی‌ اميد تاكيد كرد: كار خوبي در انجمن خیرین مدرسه‌ساز صورت گرفته و خيرين توسط اين انجمن معرفی می‌شوند كه شهرداری هم در معرفي خیرینی که مثلا گرمخانه‌ای برای همدان ساخته‌اند، اقدام كند.

* كرباسيان: ضرورت پویایی بیشتر در امور فرهنگی

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه گفت: متاسفانه گاهی قوانین دست و پاگیر جلوی اقدامات مناسب شورا و شهرداری در برگزاری آئین‎های نکوداشت و امور فرهنگی و فرهنگ ساز می گیرد.

مرتضی کرباسیان در این باره افزود: با توجه به مقام و منزلت معلم و جایگاه تاثیرگذار ایشان در امر تعلیم و پرورش و فرهنگ سازی جامعه اسلامی، برای برگزاری هرچه بهتر مراسم روز معلم شایسته است با هم اندیشی، برنامه ریزی لازم صورت گرفته و با انسجام گروهی نسبت به پر بار و خلاقانه بودن مراسم ها اهتمام داشت.

وی بیان کرد: برای برگزاری هرچه با شکوه‎تر مراسم هفته معلم، بایستی مردم، اولیاء، بسیج و همیاران محلات را پای کار آورده و با دعوت از معلمان و اساتید گذشته و بازنشسته در کنار معلمان فعلی در جمع دوستانه ای با حضور دانش آموزان با تکریم مقام شامخ معلم یاد و خاطره معلمانی که امروز در بین ما نیستند را گرامی داشته و این مراسم را امسال به صورت مردمی و هرچه باشکوه‎تر برگزار کرد.

این عضو شورا با اشاره به سخنانی از شهید بهشتی مبنی بر اینکه برای فراگیر کردن کارهای فرهنگی باید سه اصل: برای خدا کار کردن، برای همه کارکردن و احضارگریزی و مردمی کردن کارهای فرهنگی را مدنظر قرار داد، گفت: بایستی ضمن آسیب شناسی اقدامات فرهنگی قبلی تشکیل و راه اندازی گروه های خیرین، صندوق های قرض الحسنه محلی، برنامه های آموزشی خانواده محور، افزایش مهارت های خانواده ها در راستای توسعه مشاغل خانگی و برنامه‎های آموزشی در حوزه مسائل معرفتی و دینی توسط همیاران محلات و معتمدین محل و امامان جماعت مساجد با محوریت مردم و مسجد را مورد توجه قرار داد، چرا که تحقق این موضوع لازم و بسیار راهگشاست.

* رضايي: تقویت منزلت اجتماعی معلمان موجب دلبستگی و تعلق خاطر آنها می شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان نيز ضمن گراميداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و معلم همدان، اظهار كرد: اين جلسات مي‌توانست زودتر برگزار شود تا برنامه‌ریزی محله‌ای در برگزاري مراسم بزرگداشت هفته معلم بهتر باشد كه البته در حال حاضر نيز مي‌توان اقدامات مهمي را در نكوداشت هفته معلم رقم زد.

علی رضایی با بيان اينكه امروز بیش از هر زمان ديگري نياز است كه منزلت اجتماعی معلمان را ارج نهيم و آن را تقويت كنيم گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه كه دشمنان از هر موضوعي سوء استفاده مي‌كنند، توجه به اين مهم حائز اهميت است.

وي با اشاره به اينكه هدف دشمن این است كه قشر سازنده انقلاب را بی‌انگیزه کند و ما نیز بايد در جهت عكس اقدامات آنها قدم‌هاي مهمي برداريم افزود: تکریم معلمان بازنشسته از طریق همیاران محلات حائز اهمیت بوده و مي‌تواند طي هفته معلم در دستور كار باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با بيان اينكه تمام دستگاه‌ها در موقعیت‌های ضروری به سمت آموزش و پرورش و معلمان می‌روند و از آنها ياري مي‌طلبند كه امروز نيز برعهده ماست که به سراغ معلمان برویم و مقام آنها را ارج نهيم تاكيد كرد: معلمی شغل انبیاست و معلمان بالاترين جايگاه را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: جامعه اسلامی و مردم مسلمان باید در تقویت جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان قدم بردارد تا با تقویت جایگاه این قشر فرهیخته؛ تعلق خاطر و دلبستگی آنان نسبت به تعلیم و تربیت که مهمترین وظیفه آنان است، بیش از پیش تقویت گردد.

* حيدري: تکریم معلمان شاخص، تقویت جریان اصیل تعلیم و تربیت است

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شوراي شهر همدان نيز با بيان اينكه پارلمان شهری وظیفه تکریم مقام معلم را دارد، اظهار كرد: تكريم معلمان تکریم یک صنف نیست، بلكه تكريم يک جریان تمدن‌ساز است.

مهدي حيدري با بيان اينكه دانش‌آموزان و جوانان کشور بيش از هر فردي با معلمان ارتباط دارند و ارتباط مي‌پذيرند گفت: در بودجه شهرداري ردیفي مختص افرادی است كه فرهنگ‌سازي مي‌كنند، مي‌توان هزینه کردها را در برخي موارد در اين زمينه محدود کرد و به سمت بخش‌هاي واقعی برد.

وي با تاكيد به اينكه از اين بودجه مي‌توان براي تكريم مقام معلمان بهره برد افزود: خیلی‌ از معلمان در زمینه‌سازی تمدن اسلامی زحماتي مي‌كشند و خيلي‌ها هم گمنام کار می‌کنند، با نگاه تمدنی مي‌توان براي تكريم آنها گام‌هاي موثر برداشت.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شوراي شهر همدان با بيان اينكه به دنبال اين هستيم كه کارت شهروندی راه‌اندازی شود كه در صورت تحقق مي‌توان تعدادي را براي قشر فرهنگي در نظر گرفت، عنوان کرد: غرب با جریان‌سازي و با كمك هالیوود به دنبال معرفي قهرمان‌هاي پوشالی است در صورتي كه ما قهرمان واقعی زيادي داريم و باید آنها را به جامعه معرفي كنيم که در بين معلمان قهرمانان زيادي هستند كه بايد آنها را به جامعه معرفي كرد.

* زارعي: ضرورت فضاسازي شهر در تكريم مقام معلم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان همدان نيز با تاكيد به اينكه آموزش و پرورش استان در انتخاب معلم نمونه چند اصل مهم را رعایت کرد، گفت: اصل اول فراگیری است، یعنی بزرگداشت مقام معلم برای همه معلمان است و اصل دوم مشارکت جویی و مشارکت‌پذیری است که دستگاه‌های دیگر نقش تکریم معلمان را انجام دهند و اصل بعدی نیز ایجاد امید و شورآفرینی برای دستگاه تعلیم و تربیت است.

زارعی با تاكيد به اينكه از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه، هفته معلم نامگذاري شده است گفت: از شورا و شهرداری انتظار داریم در برگزاري هرچه باشكوه‌تر مراسم بزرگداشت معلم کمک کنند و در آماده‌سازي فضاي شهری با اقداماتی همچون نصب بنر در سطح شهر، ارائه تسهیلات در صدور مجوزها و در اختيار قرار گرفتن فضاهای تفریحی برای معلمان ورود کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم نيز با بيان اينكه تمام تلاش ما در برگزاري مراسم‌هاي باشكوه هفته معلم اين است كه خلاء ایجاد شده در حوزه تکریم معلم را جبران کنيم اظهار كرد: درصدديم با اطلاع‌رساني‌هاي گسترده، تكريم معلم را در جامعه ملموس كنيم.

ملكي با اشاره به اينكه همکار فرهنگی کم توقع است اما رتبه‌بندی به نحو خوبی اجرا نشد و اين باعث نارضايتي قشر معلمان شد گفت: درصدديم با اقداماتي در هفته معلم بتوانيم كمي اين دلخوري‌ها را كاهش دهيم كه اميدواريم مديريت شهري ياريگر باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نيز با تاکید به اينكه برنامه‌هاي نکوداشت مقام معلم مردمی برگزار خواهد شد و امیدواریم شورای شهر و شهرداری نيز در اقدامات فرهنگی ترویجی ما را ياري كنند اظهار كرد: راه‌اندازی پویش‌ها و مسابقات در جهت تكريم مقام معلم در سطح محلات می تواند مهم باشد.

مجتبي قمري با اشاره به اهميت سازماندهی بازدیدهای شورای همیاران محلات در سطح مدارس همدان گفت: معلمان شهید قرآن همدان توسط آقاي محمد صیفیکار شناسایی شدند که مي‌‌طلبد عکس آنها در تالار قرآن نصب شود.