سالانه حدود ۲۰ هزار خودرو به همدان اضافه و تنها حدود ۵۰۰ خودرو فرسوده از مدار خارج می‌شود!

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان در گزارشی از سفر اعضای این کمیسیون و برخی مدیران شهرداری به شهر اصفهان و درباره اتفاقات خوب رخ داده در این استان پیرامون حمل و نقل شهری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فردای همدان، مهدی حیدری با بیان اینکه از بحران های جدی که سبب نارضایتی عمده در بین شهروندان شهر همدان شده، بعد از بحران آب، بحران ترافیک است اظهار کرد: وقتی سیر ترافیک همدان را از ده سال گذشته تاکنون بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ناراحتی و نارضایتی مردم در این حوزه بیشتر شده است چرا که حاکمیت حد و حدودی برای تزریق خودرو به جامعه قائل نمی‌شود.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه خودرو به عنوان لاتاری به مردم عرضه می‌شود بدون اینکه ماشین فرسوده ای از مدار خارج شود گفت: ۲۰ هزار خودرو در سال در همدان وارد می‌شود و تنها ۴۰۰ یا ۵۰۰ خودرو فرسوده از مدار خارج می‌شود و این یعنی هرچقدر ظرفیت شهر را افزایش دهیم باز هم با این حجم از ورودی خودروها هم‌خوانی ندارد.
وی با این توضیح که ما نیز در حوزه پشتیبانی در عرصه مدیریت ترافیک وظیفه داریم و بایستی تلاش کنیم آنچه در اختیار ماست گسترش دهیم ادامه داد: رویکرد اساسی شورا و شهرداری امسال ساماندهی و جهش در حوزه خدمات ترافیکی است که اگر درست انجام شود بخشی از مشکلات ترافیک را حل می‌کند‌.
حیدری با اشاره به اینکه چند عامل مانند ضعف حمل و نقل عمومی سبب افزایش ترافیک می‌شود، عنوان کرد: بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم تعادل قیمت ها و سایر موارد نیز سبب شده سهم ناچیزی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر داشته باشد.

وی با اعلام اینکه ۲۰ میلیارد تومان برای هوشمند سازی ترافیک در همدان در نظر گرفته شده است مطرح کرد: بخشی از این اعتبار برای هوشمند سازی تقاطع ها و کاهش زمان توقف پشت چراغ ها در نظر گرفته شده است .
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان توضیح داد:در همدان ۱۹ تقاطع چراغ دار داریم و از آنجا که بهترین سامانه هوشمند سازی تقاطع ها را اصفهان دارد بازدیدی از این شهر انجام شد تا اقدامات صورت گرفته بررسی شود.
وی با بیان اینکه جداسازی مسیر حمل و نقل عمومی در همدان از هدف‌گذاری های شورای ششم است، مطرح کرد: در اصفهان سه لاین اختصاصی بی آر تی وجود دارد که سرعت خوبی داشته و همین موضوع سبب جذابیت برای شهروندان جهت استفاده از لین ناوگان شده است.
حیدری بیان کرد: در برخی مسیرها جداسازی خط بی آر تی انجام نشده و تخلفات توسط دوربین ها انجام می‌شد، البته ناگفته نماند اصفهان امسال هزار میلیارد تومان برای راه اندازی و گسترش خط متروی خود در نظر گرفته بودند.
وی افزود: در اصفهان ۲۰ درصد سفرها و در همدان ۴ و نیم درصد از سفرها توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.
وی افزود: در بخش هوشمند سازی تقاطع ها نیز ۵۹ تقاطع در اصفهان هوشمند است که نسبت به تقاضا و وضعیت تردد خودروها، وضعیت چراغ ها را تغییر می‌دهد.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در حوزه میدل باس ها هم ۵۰ دستگاه در اصفهان با قیمتی بسیار مناسب فعال بودند البته ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هم در تردد بودند عنوان کرد: ساماندهی پرداخت خرد از دیگر اتفاقات خوبی بود که در اصفهان رقم خورده است.
وی ادامه داد: این‌ها اتفاقاتی است که می‌توانیم در پایان سال در بخش های مختلف در شهر همدان به آن دست یابیم البته ایجاد جذابیت و مطلوبیت عمومی نیز سبب استفاده بیشتر شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود.
حیدری از احداث پارکینگ زیر زمینی در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: احداث پارکینگ عمومی زیر یکی از خیابان‌های پر تردد از دیگر اقدامات خوب در اصفهان بود که در همدان نیز می‌شود در برخی مناطق این کار را انجام داد