مدیر شعب استان همدان:

قرض الحسنه مسیر رسیدن به جامعه قوی

"مرتضی بهاروند" مدیریت شعب استان همدان به مناسبت پانزدهمین سالروز تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران به آثار و برکات رشد بانکداری قرض الحسنه در جامعه و ارائه گزارشی از عملکرد بانک پرداخت.

به گزارش فردای همدان، بهاروند گفت: تثبیت فرهنگ قرض‌الحسنه و تبلور و انعکاس آن در ساختار اعتباری و بانکی کشور، گامی مهم در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها است.
وی افزود: در ساختار قرض‌الحسنه، اعتبارات موجود و حتی ابتکار عمل‌ها باتوجه به توانمندی‌های موجود و اهداف عینی تعریف می‌شود. در این ساختار، توانمندی‌ها و هم‌افزایی‌ها درخدمت ارتقای ساختار اعتباری کشور قرار می‌گیرد. اگرچه هنوز مسیر زیادی در راستای تثبیت این درونمایه عظیم در ساختار اعتباری کشور پیش رو داریم اما پیشرفت‌های صورت‌گرفته، ما را نسبت به آینده امیدوار‌می‌کند. تا یک دهه پیش، منابع قرض‌الحسنه کمتر از یک درصد کل نقدینگی کشور بود اما اکنون به بیش از ۳.۵درصد رسیده‌است.
مدیر شعب استان همدان بیان داشت: در مدت ۱۵ سال گذشته، این بانک با تاکید بر الگوی بانکداری اسلامی، با پرداخت وام های قرض الحسنه در حوزه های مختلف گام مهمی را در جهت توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی کشور، فقر زدایی و رفع محرومیت های اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی، افزایش قدرت خرید آحاد جامعه برداشته است.
بهاروند تاکید کرد: ورود به جمع ۱۰۰۰ بانک برتر جهان بر اساس گزارش نشریه تخصصی بنکر در سال ۲۰۲۲، رسیدن تعداد مشتریان به بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، داشتن کمترین نسبت مطالبات در سطح شبکه بانکی، افزایش سرمایه بانک به ۵۰ هزار میلیارد ریال،راه اندازی پرتال جامع خدمات الکترونیک تنها بخش کوچکی از دستاوردهای این بانک در مدت یک سال گذشته است.
وی با اشاره به موضوع رشد منابع بانک اظهار داشت: در 6 ماهه نخست سال جاری 28.6 درصد از منابع قرض الحسنه استان در اختیار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که این درصد رشد بیش از 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
«بهاروند» با بیان اینکه حجم معوقات بانک پیش از این ۰.۶ درصد و کمترین میزان در شبکه بانکی بود و اکنون با کاهشی بیش از پیش به پائینتر از 0.4 درصد رسیده، توضیح داد: در 9 ماهه نخست سال بیش از 33 هزار تسهیلات قرض الحسنه با متوسط ۳۰ میلیون تومان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 14 درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای سال جاری تا ۱۵ آذر 609 فقره وام ازدواج با رقم 837 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 17 درصد رشد داشته است.
مدیر شعب استان همدان خاطرنشان ساخت: به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز 414 میلیارد ریال وام قرض الحسنه در قالب تبصره 16 پرداخت شد که 120 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم. همچنین 914 فقره وام فرزندآوری با رقم 339 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: قبلاً همه مراحل پرداخت وام حضوری بود، اما اکنون هدفگذاری وام‌ها در پرداخت غیرحضوری است. همچنین سامانه ضمان برای اعتبارسنجی راه‌اندازی شده که امکان ارائه سفته الکترونیک در آن وجود دارد.
مدیر شعب استان همدان با بیان اینکه بانکداری در کشور در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته نقشه راه تحول دیجیتال بانک‌ها تدوین شد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با رویکرد قرض‌الحسنه به این موضوع ورود کرده؛ به‌طوری که با توسعه کسب‌وکارها، توسعه خدمات را برای اقشار مختلف اجرایی نموده است.
حرکت تدریجی برای صفر کردن کارمزد وام
وی افزود: کارمزد ۴ درصد به سمت صفر در حال حرکت است و در ۲ ماه آینده وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان بدون کارمزد و تنها با مزد خدمت اجرا خواهد شد.
وی خبر داد: نئوبانک قرض الحسنه مهر ایران به زودی رونمایی خواهد شد. در QBank همه خدمات هوشمند است که با توسعه بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه شعب خلوت‌تر خواهد شد، امتیاز قرض‌الحسنه برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود که بهترین مزیت است