استان همدان پرچم‌دار موضوعات دانش‌بنیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: استان همدان پرچم‌دار موضوعات دانش‌بنیان است و در حوزه علم و فناوری تمهیدات چشمگیری در استان انجام‌شده است.

به گزارش فردای همدان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، سید مجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در مراسم تقدیر از پژوهشگران وفناوران دانشگاه آزاد اسلامی همدان بابیان اینکه توانایی در کنار دانایی راهگشای مسیر پیش روی ماست، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد کمتر به سراغ استفاده از علم و دانش و مهارت رفتیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد آموزش عالی باید مهارت محور بود که محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه ۳۷ درصد باید مهارتی باشد.

حسینی با اشاره به اینکه در استان همدان ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو و ۱۸۵۰ عضو هیأت علمی داریم، مطرح کرد: باید نقش‌آفرینی بهتری از ارتباط صنعت و دانشگاه داشته باشیم. ما ناگزیر هستیم که ارتباط علم، دانش، صنعت و اقتصاد را نزدیک کنیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تأکید کرد: کارگروهی تحت عنوان صنعت، اقتصاد و دانشگاه در استانداری همدان دایر کردیم تا جوان تحصیل‌کرده کارجو را به جوان تحصیل‌کرده کارآفرین تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان پرچم‌دار موضوعات دانش‌بنیان است و در حوزه علم و فناوری تمهیدات چشمگیری در استان انجام‌شده است.

حسینی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین و نگاه ویژه دولت سیزدهم و تأکیدات استاندار همدان به نقش و جایگاه مراکز علمی در تحقق توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال گفت: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، هماهنگی مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی با نیازهای بازار و توسعه دانشگاه‌های مهارت محور از اهداف تشکیل این کارگروه است.

وی بابیان اینکه دبیری این کارگروه بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است تصریح کرد: عارضه‌یابی عدم حصول نتیجه مورد انتظار، اشتراک‌گذاری منابع دانشگاهی و جلوگیری از موازی کاری در دانشگاه‌ها از وظایف و مأموریت های دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه است که با حضور در این کارگروه ارتقا و توسعه می‌یابد.

معاون اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان خاطرنشان کرد: برگزاری تورهای صنعتی، ایجاد و ارتقا نگاه فناورانه و نوآورانه به صنعت، احصا نیازهای اساسی واحدهای صنعتی و ارائه راهکار به آنها، برنامه ریزی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

معاون اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان با اشاره به اینکه طرح پویش از سال گذشته در دانشگاه آزاد با ۱۲۰ نفر از دانشجویان آغاز شد خاطرنشان کرد: در این طرح آموزش عملی صنعت در کنار تئوری مرتبط با رشته تحصیلی به دانشجویان آموزش داده شده است.

حسینی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری از ظرفیت دانشگاه‌ها برای نظام شناسایی مسایل جامعه و صنعت استفاده کنند گفت: دانشگاه ها در مسیری گام بردارد که مسأله محور، ماموریت گرا و مهارت محور باشند و به نیازها و مشکلات بخش صنعت و جامعه پاسخ دهند.

حسینی در پایان، تأکید کرد: شش منبع درآمدی اصلی همدان کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، صنایع دستی و خدمات است که باید تعامل آن را با دانش افزایش دهیم.